InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Spinselmot of stippelmotten kiezen voor bestrijding of niet?

Spinselmot of stippelmotten kiezen voor bestrijding of niet?

Spinselmot of stippelmotten kiezen voor bestrijding of niet? De rupsen van de spinselmot laten zich in grote getallen zien in de maanden mei en juni. Deze rupsen weten in mum van tijd hele bomen in te pakken met grote witte dekens van zijden draden. Ondanks dat deze rupsen geheel onschadelijk zijn voor de mens en vaak ook boom, kan er toch worden gekozen om deze dieren te bestrijden, want ondanks dat ze onschadelijk zijn vormen deze kleine beestjes toch op vele Nederlandse gebieden een plaag. Wel is het raadzaam om voor de bestrijding van spinselmot zorgvuldig een geschikt bestrijdingsmiddel te kiezen, om zo te voorkomen dat juist het gebruik van bestrijdingsmiddelen meer schade gaan aanrichten dan dat de spinselmot doet.

Spinselmot

De spinselmot of stippelmot wordt vooral in het voorjaar opgemerkt. De rupsen van de spinselmot (Hyponomeuta padellus).
kunnen dan op sommige plaatsen een ware plaag vormen. De spinselmot heeft tal van eitjes gelegd op diverse bomen en struiken. De larven die uit deze eitjes groeien hebben zich de geheel winter beschermt met de schaal waaruit ze groeiden en met behulp van hun spinsel. In mei ontwikkelen deze larven zich tot wit/gele rupsen met twee banen met zwarte stippen. Deze rupsen van de spinselmot hebben de neiging om in de maanden mei en juni in grote getallen hele bomen "in te pakken" in een groot gesponnen web van zijden draden.

Bescherming

De rups van de spinselmot maakt dit web van gesponnen draden om zich te beschermen tegen haar vijanden. Hierbij moet gedacht worden aan dieren zoals vogels en sluipwespen.

Bomen

Een boom ingepakt in een weefsel van de spinselmot ziet er ziek en ongezond uit. De bomen die in het voorjaar net nieuwe blad hadden gekregen worden helemaal kaal gevreten. Toch lijden bomen en struiken geen schade van deze verpakking. Het web van de spinselmot blijft zitten totdat de rupsen zich na 4 tot 6 weken verpoppen tot nachtvlinders. Deze nachtvlinder is wit van kleur met zwarte stippen op beide vleugels. Vanaf dat moment krijgen de bomen en struiken opnieuw bladeren.

Op welke bomen nestelt de spinselmot zich graag?

Boomsoorten waarop je spinselmot het meest tegen komt zijn:
  • sleedoorn
  • lijsterbes
  • vogelkers
  • krentenboompjes
  • perensoorten
  • appelsoorten
  • olijfbomen

Tuinmeubels

Ondanks dat deze boomsoorten de voorkeur hebben, komt het ook voor dat fietsen of tuinmeubels in no time worden a la Christo worden ingepakt door de spinselmot. De gesponnen dekens kunnen gewoon verwijderd worden zonder schade aan te richten aan de rupsen.

Eikenprocessierups

Spinselmot moet niet verward worden met de eikenprocessierups. Beide rupsen maken gesponnen netten, maar de eikenprocessierups is in tegenstelling tot de spinselmot wel schadelijk voor de mens. Deze rups is namelijk in het bezit van voor de mens gevaarlijke brandharen, waardoor de eikenprocessierups wonden kan veroorzaken, die lijken op brandwonden.

Bestrijdingsmiddelen

Bron: Me / Wikimedia CommonsBron: Me / Wikimedia Commons
De Spinselmot is geheel onschadelijk voor de mens en meestal ook voor de bomen. In de meeste gevallen herstellen bomen namelijk volledig, zelfs als ze in het vroege voorjaar helemaal kaal worden gevreten. Het is dan ook niet perse nodig om spinselmot te bestrijden. Wanneer we spinselmot gaan bestrijden met chemische middelen, dan moeten we er bij stilstaan dat we niet alleen de spinselmot bestrijden, maar dat we ook andere dieren, zoals vogels, schade toebrengen.

Enkele bestrijdingsmiddelen zijn

  • Bromofos: Een middel dat niet zeer giftig is en ook niet schadelijk is voor bijen. Merk: Asepta Nexion.
  • Deltamethrin: Een middel dat vrij giftig is en dat naast de spinselmot ook help tegen de bestrijding van tal van andere insecten. Dit middel is ook schadelijk voor bijen en vissen. Merk: Denka Decis.
Gerelateerde artikelen
De eikenprocessierupsDe Eikenprocessierups. Rond de zomer zijn ze weer vaak zichtbaar in Nederland. De Eikenprocessierups is de rups van een…
Wormstekigheid en bladvraat bij appelbomenWormstekigheid en bladvraat bij appelbomenSchade aan het blad en de vruchten van de appelboom kan worden veroorzaakt door rupsen van de fruitmot en de kleine wint…
De eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups veroorzaakt al jarenlang veel beroering in het zuidelijk deel van Nederland en in delen van Vlaand…
Maak je eigen biologische bestrijdingsmiddelenEen biologische tuin begint met een goede grond, rijk en vruchtbaar. Goed gekozen planten die passen bij de grond en het…
Koninginnenpage, koningin der vlindersVlinders brengen kleur en beweging in je tuin. Een van de mooiste vlindersoorten is de koninginnenpage. Ook de rupsen va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spinselmot of stippelmotten kiezen voor bestrijding of niet?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 16-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!