InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Alles over steken van wespen en bijen

Alles over steken van wespen en bijen

Alles over steken van wespen en bijen Gestoken worden door een insect is nooit fijn. Het levert bijna altijd irritatie op in de vorm van rode bulten en jeuk. Bij de één zal dit meer zijn dan bij de andere, maar toch... Dit laatste is vaak afhankelijk van de 'aantrekkingskracht' van de huidgeur op de insecten. In dit artikel leest u alle tips over het voorkomen en het behandelen van steken van wespen en bijen. Doe er uw voordeel mee en hopelijk blijft u zoveel mogelijk steekvrij.

Wespen en bijen

Wespen en bijen zijn stekende insecten. Deze insecten hebben allen een angel waarmee zij in de huid dringen en gif loslaten uit hun gifblaas. Deze gif, in menselijke huid, levert dan een allergische reactie op. Mensen krijgen dan vaak rode bulten die enorm gaan jeuken. De grote van de bult verschilt van persoon tot persoon, omdat niet iedereen even gevoelig is voor steken van deze insecten.

Een wesp kan meerdere malen steken. Dat komt omdat deze insect een gladde angel heeft. Wanneer deze steekt krijgt 't zijn angel in 'goede staat' terug uit de huid. Daardoor kan hij wel tot tien keer steken. Ditzelfde geldt ook voor de hommels. Deze hebben ook een gladde angel en kunnen eventueel ook meerdere malen steken. Maar omdat hommels totaal niet agressief zijn steken deze beesten dan ook nauwelijks.

Een bij steekt alleen wanneer het in dreigende situatie verkeerd. De bij steekt dan, maar de angel van de bij blijft vastzitten in de huid. Hierdoor moet de bij zich losrukken, waardoor de angel en gifblaas scheurt van zijn lijf. Hierdoor sterft de bij na de eerste en enige steek.

Maatregelen om steken te voorkomen

Het helemaal voorkomen om nooit gestoken te worden is moeilijk. Toch zijn er een aantal maatregelen die u kunt doen of nemen om het risico te verkleinen.
  • Het drinken uit een flesje of blikje wordt ieder jaar sterk afgeraden. De kans bestaat namelijk dat er een wesp of bij inkruipt is redelijk aanwezig. Bij een slok nemen van het drinken bestaat de kans dat de insect in de mond komt en steekt. Dit zou in de ergste geval levensbedreigend kunnen zijn.
  • Wanneer u een wespennest ontdekt, dan is het zaak dat u hier een gespecialiseerd bedrijf bij laat komen. Deze bedrijven hebben de juiste materiaal en kennis om een wespennest op een verantwoorde manier te verwijderen. Bij het zelf verkeerd verwijderen van een wespennest kunnen de gevolgen erger zijn dan verwacht.
  • Probeer niet te veel te gaan zweten. Zweet heeft namelijk een bepaalde geur die de aantrekkingskracht op deze insecten vergroot. Ook dit zal niet altijd te voorkomen zijn, maar 't kan wel invloed hebben op insecten.
  • Ook wordt het vaak afgeraden om met blote voeten rond te lopen in het gras. Met name het natuurgras is een aantrekkelijk gebied voor wespen en bijen. Zo kunnen er wespennesten in het gras verstopt zitten en houden bijen van madeliefjes en klavertjes.
  • Wanneer u last heeft van een wesp of bij en u wilt hem doodslaan, probeer dan zoveel mogelijk uit de buurt zijn van hun nest. Wanneer u namelijk een wesp of bij doodslaat heeft u grote kans dat dit de andere soortgenoten aantrekt.

Wat moet u doen wanneer u gestoken bent

Als u toch gestoken bent dan zijn er een aantal actiepunten die u direct zou moeten nemen om erger te voorkomen. Hiermee zou u de irritatie van de jeuk en de bult kunnen verkleinen.
  • Het is van belang om de angel zo snel mogelijk, na de steek, uit de huid te verwijderen. De gifblaas kan namelijk na de steek nog wel tot een minuut gif loslaten in de huid. Dit tot gevolg dat er meer en een langere irritatie optreedt.
  • Probeer de angel te verwijderen met een pasje of met de nagels. Pas hierbij op dat u niet op de gifblaas in de angel knijpt. Dan wordt alsnog het gif uit de angel in de huid geknepen. Het verwijderen van de angel doet u overigens tegen de steekrichting in.
  • Het gif wat terecht is gekomen in de huid kunt het u beste en snelste verwijderen middels een vacuümpompje. Deze zuigt het gif uit de huid.
  • Mocht er na 48 uur nog pijn bij de steekplaats aanwezig zijn dan is het zeer verstandig om contact op te nemen met uw huisarts!

De eventuele gevaren van een steek

Wanneer u gestoken bent in de mond, tong, hals of in de neus dan is het belangrijk om direct een arts te contacteren. Het risico dat de steek een grote bult achterlaat in één van de gebieden kan leiden tot het moeilijk ademhalen. De zwelling kan namelijk bepaalde onderdelen afknellen. Ook zijn er mensen die allergisch zijn voor steken van een wesp of bij. Deze allergische reacties zijn in drie varianten te onderscheiden, te weten:

Astmatische reactie

Dit is milde, allergische reactie die meestal niet verder dan benauwdheid zal leiden.

Huidreactie

Dat is een tweede variant van een allergie op insectensteken. Meestal zijn hier de reacties van dat de plek en rondom de steek een rode kleur verschijnt. Dit in combinatie vaak met jeuk, een bult en soms pijn. Bij langdurige pijn (48 uur) is het noodzaak de huisarts te waarschuwen.

Anafylactische reactie

Deze allergie kan leiden tot ergere gevallen die het hele lichaam kunnen beheersen. Denk bij deze reactie aan het flauwvallen van de persoon, maar ook diarree, bloeddrukverlaging, zwellingen bij mond en ogen, misselijkheid, krampen, ademshalingsproblemen of zelfs tot het bewusteloos raken. In al deze laatste gevallen is zo snel mogelijk medische hulp van groot belang.
Gerelateerde artikelen
Behandelen van insecten- en kwallenbetenBehandelen van insecten- en kwallenbetenIedereen is wel eens gebeten door iets. Meestal is dit geen leuke ervaring. Muggenbeten jeuken alleen maar, in tegenstel…
Wat te doen bij een wespensteekWat te doen bij een wespensteekVooral in de zomer kom je op veel plekken wespen tegen. Hoewel ze niet snel zullen steken, is de kans groot dat je toch…
Gestoken door een bij of wesp: wat moet ik doen?Gestoken door een bij of wesp: wat moet ik doen?Bijen en wespen steken niet vaak, maar het komt wel voor. Als je wordt gestoken kan er een pijnlijke reactie aan de huid…
Wespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen komen vaak voor in de warme zomermaanden. Deze kleine insecten kunnen bij mensen veel overlast veroorzaken. Het l…
Bij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenBij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenIedereen die regelmatig buiten komt, herkent het wel. Een zwart-geel-gestreept insect vliegt langs. Je weet niet precies…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bernswaelz, Pixabay
  • Dagblad van het Noorden.

Reageer op het artikel "Alles over steken van wespen en bijen"

Reacties

Ria, 27-08-2016 13:02 #12
Ik ben 23aug jl gestoken door een insect weet niet welk ik trok het uit mijn hals en gooide het weg terwijl ik op de fiets reed. Nu het 4 dagen verder en ik heb er steeds last van, heb de dokterspost vanmorgen gebeld maar de receptioniste vond het niet nodig dat ik kwam. Ik zou het maandag aan de huisarts kunnen laten zien, ik heb er nog steeds last van, wat zal ik doen? Hou het steeds koud.

Ruud, 14-06-2015 14:11 #11
Bij deze een (vreemd) insect in nederland (limburg) waarvan ik duidelijke fotos heb genomen en gegoogeld heb en het is een aziatische killer horzel zo groot als duim met rode kop, waarvan gezegd word nog niet gesingaleerd in nederland maar fotos die ik heb en fotos van internet heb vergeleken en precies hetzelfde zijn dus bij deze een melding ervan maar weet niet precies waar ik het moest melden maar wou het toch even kwijt

Gerard, 09-06-2014 08:36 #10
Horzels steken niet, zij spuiten eitjes in de neus van paarden/koeien etc.
Artikel verward horzel met hoornaar (hele grote wesp) en dazen (zwarte steekvliegen)

Lj Veurink, 26-08-2012 22:04 #9
Ik ben 7 jaar geleden gestoken door een horsel, mn vrouw heeft geprobeerd het gif eruit te zuigen, maar niet voldoende want ik heb op die plek nog steeds een rode plek, en het jeukt hevig, wat kan ik er aan doen ben al vaak met dit probleem bij de huisarts geweest.

gr een wanhopig iemand die er nu wel van af wil.
afz mijnh veurink.

Yvonne, 16-07-2011 14:00 #8
Er is tegenwoordig een nep-wespennest te koop. Gewoon even intoetsen via google en voila, al de benodigde info omtrent dit nest kunt u lezen. Het nest zorgt ervoor dat wespen weg blijven en is vriendelijk voor alle flora en fauna.

M. Uiterwijk, 11-11-2010 14:24 #7
Ik sluit me aan bij de reactie van Ronald Adams.
Horzels steken niet, sterker nog, de volwassen vliegen eten niets meer. De larven daarentegen kunnen parasiteren bij dieren. De bekendste is de paardenhorzel, de horzel legt eieren op de benen van paarden en ezels. Die worden opgelikt door het dier, waarna de larven uit de eieren komen en de winterperiode in de maag van het dier doorbrengen. In de lente worden ze uitgepoept en verpoppen ze op de grond. Ook bestaan er runder- en schapenhorzels (zeldzaam in Nl.) met een iets andere route in rund/schaap.
Dazen zijn degene die vervelende en pijnlijke bijtwonden geven, de vrouwtjes hiervan bijten om bloed te kunnen drinken, het liefst bij paard, maar ook mensenbloed schuwen ze niet. Hun larven daarentegen zijn onschadelijk voor dieren.
Een dazenbeet merk je trouwens direct, dat doet flink pijn.

Groet, M. Uiterwijk

Caroline Bozelie, 20-09-2010 09:34 #6
Ik ben 3 weken geleden gestoken boven mijn oog en heb nu een ontsteking in mijn oog. We weten niet wat voor insect het geweest moet zijn en wat voor gif het was. Het was een flinke bult geworden. De ontsteking is afgenomen maar ik heb nog steeds een grijze vlek in mijn oog en zie er dus erg slecht mee. Of dat nog gaat wegtrekken ik weet het niet.

Hester, 11-08-2010 08:53 #5
Ik ben ook gestoken door een horzel en ik he een behoorlijk grote bult (op mijn arm)!
Je kunt de plek even onder de koude kraan houden, dat is goed voor de plek en voor jezelf!

Ronald Adams, 20-06-2010 23:13 #4
Geachte redactie,

ik wil graag reageren op het feit dat uw berichtgeving het heeft over steken of beten van de horzel. De horzel is een vliegensoort die absoluut niet steken kan! Heel vaak wordt de horzel genoemd wanneer men een daas bedoelt.
Ook wordt vaak de fout gemaakt wanneer men in een engels gesproken programma het heeft over hornets, echter dat zijn wespen.

Met vriendelijke groet, Ronald Adams

Tim, 16-08-2009 16:36 #3
Wij wonen landelijk en de door jou omschreven steek en reactie komen wij jaarlijks 1-2 keer tegen. Vrijwel altijd in het onderbeen. De eerste dag merk je haast niets (beetje muggenbult-idee) en daarna een trekkende pijn bij opstaan/na rust en een gigantisch opgezet en rood been. De huisarts hier in het dorp heeft een superzalf ertegen maar ook zonder zalf is het na 6-8 dagen weer genezen.

Niemand kan ons vertellen welk insect dit is (men gaat uit van een daas maar dit kan niet bevestigd worden). Weet jij toevallig welk insect het geweest is?

J. Gerrits, 11-08-2009 18:11 #2
Ik ben door een insect gestoken, maar heb er totaal niets van gemerkt ik weet dus ook niet wat het is geweest
de volgende dag kon ik zeer moeilijk lopen, de plek zat op mijn scheenbeen.
het was een rood paarse plek met een diameter van 2.5 cm. in het midden daarvan zat een iets wat lichtere kleur.
ik heb het twee dagen aangezien, maar de pijn werdt steeds erger en het onderbeen werdt steeds dikker.
ik en ben toen naar een huisarts geweest, en die heeft mij voor tien dagen een antibiotica kuur van 30 tabbletten gegeven.ook moest ik een nat verband erom heen doen en om het uur weer nat maken.verder wanneer ik zat, zat met het been omhoog
nu drie dagen verder gaat het wat beter, maar het been is nog steeds dik en pijnlijk.
dit kwam voor mij zeer slecht uit, want ik ga drie dagen op wandelvakantie.
nu het wat beter gaat ga ik er toch voor, en ik zie wel hoe het af loopt.

zo zie je maar wat een insectenbeet kan vooroorzaken, en ik adviseer daarom ook iedereen, denk niet meteen dat het zomaar overgaat.
vooral de buitenwereld zegt al gauw dat je je niet moet aanstellen, maar wees verstandig en luister naar je eigen lichaam.

met vriendelijke groet
Jaap Gerrits

Evelien, 05-08-2009 13:58 #1
Nog een tip om wespen te voorkomen. Hang een wespenval nooit in de buurt van je terras. Het klinkt logisch maar veel mensen doen dit toch nog verkeerd. De wespenval trekt juist wespen aan, door de zoetigheid die erin zit. Dus hang die val weg van je terras.

Infoteur: Martinq79
Laatste update: 11-04-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 12
Schrijf mee!