InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Teken, ongewenste gasten

Teken, ongewenste gasten

Teken behoren tot één van de meest besproken beestjes. Dit komt mede doordat teken regelmatig mensen besmetten met de borreliabacterie. In Nederland komen veel teken voor en een deel van deze teken bevat deze ziekmakende bacterie. Het is daarom belangrijk om jezelf na een natuurbezoek te controleren en juist te handelen.

De teek

De teek is een heel klein beestje. Je ziet hem al snel over het hoofd. Hoewel veel mensen de teek een insect vinden, is hij dat niet. De teek behoort tot de geleedpotigen, net als de spin.

Leefgebied

De teek komt eigenlijk overal voor. De favoriete leefomgeving van de teek zijn duinen, heide en bosgebieden. Binnen bosgebieden leeft de teek in struikgewassen. Een groot aantal mensen denkt dat de teek in bomen leeft, maar dit is niet zo. Een teek kan niet vliegen en niet springen. De teek leeft op een hoogte vanaf de grond tot ongeveer 1 meter hoger. De teek kruipt bijvoorbeeld op een grashalm en wacht daar tot zijn slachtoffer passeert. Dan laat hij zich vallen en zoekt hij een fijn plekje op waar hij zich kan voeden (bloed zuigen). Teken reageren op lichaamswarmte en geur. De favoriete slachtoffers van teken zijn muizen, herten, eekhoorns en vogels. Mensen zijn niet favoriet, maar als ze de kans krijgen zullen ze die niet ongemoeid laten.

Tekenbeet

Normaal gesproken is een tekenbeet niet gevaarlijk. Je dient de teek wel altijd uit de huid te verwijderen. De laatste jaren zijn er steeds meer teken besmet met de Borrelia-bacterie, waardoor tekenbeten tegenwoordig een stuk gevaarlijker kunnen zijn dan vroeger. Een teek vestigt zich het liefste op een warme plaats, zoals oksels, knieholtes, liezen en achter de oren. Als je een bezoek heb gebracht aan de natuur, onderzoek jezelf bij thuiskomst dan goed of je geen ongewenste bezoekers hebt meegebracht. Binnen 24 uur kan een besmette teek weinig schade aanrichtten, maar na 24 uur stijgt de infectiekans fors. Jaarlijks worden 1,2 miljoen Nederlanders gebeten door een teek. Ruim 23% van de teken is geïnfecteerd. Een teek is van zichzelf uit niet besmet met de Borrelia-bacterie. De teek loopt deze op door het bloed te drinken van een geïnfecteerd slachtoffer. Zo wordt deze bacterie doorgeven.

Borrelia-bacterie / Ziekte van Lyme

Deze bacterie veroorzaakt de Ziekte van Lyme. De ziekte van Lyme is een multi-systeem ziekte. Het kan leiden tot veel klachten en de ziekte kan zich op verschillende manier uiten. Denk hierbij aan neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid), reumatologische (spieren en gewrichten), cardiologische (hart), opthalmologische (ogen) en psychiatrische klachten.
Na een beet van een besmette teek verschijnt er na 48 uur tot twee weken een rode kring rondom de bijtplek. Als dit gebeurt dien je direct contact op te nemen met je huisarts. Hij zal een antibioticakuur voorschrijven. In sommige gevallen kunnen de kringen drie maanden na de beet nog ontstaan en in andere gevallen zullen de rode kringen nooit verschijnen, terwijl je wel geïnfecteerd bent.

De teek verwijderen

Als je een teek hebt ontdekt is het noodzakelijk om deze zo snel en goed mogelijk te verwijderen. Het beste kun je dit met een speciale tekentang doen. Plaats de tang zo dicht mogelijk tegen de huid en maak een draaiende beweging bij het verwijderen. Ontsmet na het verwijderen het wondje met alcohol. Veel mensen denken dat je een teek ook met alcohol kunt verwijderen, doe dit echter nooit! Door het gebruik van alcohol voelt de teek zich niet goed en zal hij zijn complete maaginhoud uitspugen, in jouw bloedbaan. Met alle gevolgen van dien.

Tekentest

Tegenwoordig zijn er zogeheten tekentesten te koop. Nadat je de teek uit je huid hebt verwijderd kun je met dit handige setje testen of je gebeten bent door een besmette teek. Indien dat het geval is kun je direct contact opnemen met je huisarts.

Voorkom tekenbeten

Het allerbeste is om tekenbeten te voorkomen. Helaas is dit niet altijd mogelijk, maar je kunt er wel je best voor doen. Als je de natuur in gaat blijf dan op de paden. Let er op dat je niet teveel langs de kant loopt waar de kans op uitstekende takken, struiken en hoge grashalmen groot is. Blijf zoveel mogelijk op het midden van het pad. Qua kleding kun je het beste kiezen voor een lange broek. Tegenwoordig zijn er ook speciale tekenwerende sokken. Je benen kan je ook nog insmeren met Deet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.stopdeteek.nl
  • www.lymenet.nl

Reageer op het artikel "Teken, ongewenste gasten"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 12-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!