InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Oogaandoeningen bij honden en katten

Oogaandoeningen bij honden en katten

Oogaandoeningen bij honden en katten Honden en katten hebben een derde ooglid. Dit wordt knipvlies genoemd en biedt een extra bescherming tegen verwonding van de ogen. Ondanks deze bescherming komen er vrij regelmatig wondjes aan de ogen voor. Wanneer dit knipvlies niet open gaat of snel weer over het oog schuift, is dat een teken dat het dier zich niet lekker voelt.

Bindvliesontsteking

Over het oog ligt een soort van transparant velletje. Dit is het bindvlies of conjunctivita. Een van de meest voorkomende oogaandoeningen bij dieren is bindvliesontsteking of conjunctivitis. Het wit van het oog is rood, jeukt en traant. Er kan eveneens lichtschuwheid optreden. Door de jeuk kan het dier veelvuldig met het hoofd over de grond of langs voorwerpen strijken of met de voorpoten langs de ogen wrijven. Bindvliesontsteking kan onder andere ontstaan door tocht of kou op het oog. Ook vreemde voorwerpen, zoals graszaadjes of een klein insect, kunnen de oorzaak zijn en dienen dan uiteraard onmiddellijk verwijderd te worden.

Constateer je een tranenvloed zonder dat er sprake is van een conjunctivitis, neem dan het voederschema eens door. Langdurige tranenvloed die gepaard gaat met haaruitval wijst er in veel gevallen op dat de kwaliteit van het voer flink te wensen over laat. Het dier maakt dan gebruik van zijn tranen om allerlei schadelijke stoffen uit te scheiden. Een andere mogelijkheid is, dat er elders in het lichaam een haardinfectie heerst. Bijvoorbeeld in de kaak of aan het gebit.

Hoornvliesontsteking

Een oppervlakkige hoornvliesontsteking (keratitis) kan veroorzaakt worden door beschadiging van het hoornvlies door scherpe voorwerpen, zoals takjes, doorntjes en nagels maar ook een fikse bindvliesontsteking, een tekort aan vitamine A of een herpesinfectie kan de boosdoener zijn. Het hoornvlies is dan blauwwit van kleur en troebel. Er kunnen ook zweertjes op het hoornvlies ontstaan. Zijn beide ogen aangedaan, dan zal het dier praktisch niets kunnen zien en een kat zal zich in dit geval niet of niet goed laten onderzoeken en steeds in een donkere hoek blijven zitten als dat mogelijk is. Een dierenarts kan gebruikmaken van speciale kleurstoffen om het hoornvlies te kleuren en op die manier een afwijking ervan vast te stellen. Of het dier wordt lokaal of geheel verdoofd om het oog goed te kunnen onderzoeken.

Blauw hoornvlies

Het komt regelmatig voor dat het hoornvlies van honden een blauwe verkleuring laten zien. Deze ontstaat als bijwerking van inenting tegen leverontsteking (hepatitis).

Tekort aan traanvocht

Er zijn dieren die te weinig of zelfs helemaal geen traanvocht produceren. Dit is een bedreiging voor de ogen en er dient onmiddellijk gebruik te worden gemaakt van kunsttranen om uitdroging van de ogen te voorkomen. Men gebruikt onder andere pilocarpine-oogdruppels om de traanproductie weer te stimuleren. Verder kan een reguliere behandeling bestaan uit het operatief verleggen van een afvoerbuis van de oorspeekselklier, waardoor het oog vochtig wordt gehouden door speeksel. De nadelen hiervan zijn dat er kalk op het hoornvlies kan neerslaan en het dier gaat 'huilen'(tranen) wanneer hij iets lekkers ruikt.

Ontstoken ooglidrandkliertjes

In de randen van de oogleden zitten vele verschillende kliertjes die gewoonlijk niet met het blote oog waar te nemen zijn. Wanneer een kliertje vol raakt of gaat ontsteken, zwelt het op en wordt zichtbaar als een bobbeltje op de ooglidrand. Het betreft meestal een knobbeltje dat geen pijn geeft en een talgachtige substantie bevat. Men noemt dit ook wel een hagelkorrel of chalazion. Minder vaak is er sprake van een ontsteking die zich tot een abces ontwikkelt en bekend staat als strontje of hordeolum. Deze kan wel pijn veroorzaken en dient behandeld te worden.

Ooglidwratten

Er kunnen wratjes op de ooglidrand voorkomen die het hoornvlies irriteren en kunnen bloeden. Zo'n wratje ontstaat door een chronische ontsteking van een kliertje in de ooglidrand. In praktisch alle gevallen kan er onder plaatselijke verdoving een operatieve ingreep plaatsvinden, waarbij het wratje verwijderd wordt. Deze simpele ingreep is niet mogelijk wanneer er sprake is van grote wratten of van meerdere wratten. Bovendien wordt er niet mee voorkomen dat er zich nieuwe wratjes gaan vormen.

Entropion

Bij deze aandoening krullen de oogleden naar binnen, waardoor de haartjes het hoornvlies irriteren. Deze aandoening kan erfelijk zijn en valt nogal eens waar te nemen bij honden met een sterk geplooide neusrug, zoals de Pekinees. Het ooglid zal operatief gecorrigeerd dienen te worden.

Ectropion

Bij deze aandoening krullen de oogleden naar buiten, waardoor het hoornvlies belaagd kan worden door stof, bacteriën en dergelijke. Ectropion komt regelmatig voor bij hondenrassen waarbij een 'haw' (ectropion van het onderste ooglid) is toegestaan, zoals bij verschillende hounds (bassethound, bloedhond). ook deze aandoening zal operatief verholpen dienen te worden en dient men rekening te houden met erfelijkheid.

Progressieve blindheid

Dit type blindheid is over het algemeen te wijten aan het ontstaan van cataract, wat toegeschreven kan worden aan suikerziekte (diabetes) of ouderdom.

Plotseling blind worden

Een plotseling optredende blindheid is meestal het gevolg van een beroerte of een ongeval waardoor de ogen of hersenen beschadigd zijn.

Tijdelijke blindheid

Bij infecties van het hoornvlies (kratitis) kan tijdelijke blindheid optreden. Wanneer deze infecties niet naar behoren worden behandeld, kunnen zij leiden tot vertroebeling van het hoornvlies (cornea) en uiteindelijk zelfs tot zweervorming. Een zweer (ulcus) op het hoornvlies geneest langzaam en in de meeste gevallen blijft er een donker litteken achter.

Oftalmie

Oftalmie is een algehele en diepe oogontsteking die erg pijnlijk is. In de meeste gevallen is de pupil vernauwd als een reactie op de pijn, daardoor komt er veel spanning op de spier waardoor de pijn verergert (vicieuze cirkel). Het dier dienst snel behandeld te worden voor deze aandoening daar de gevoelige oogstructuren permanente beschadigingen op kunnen lopen.

Cataract

Cataract is een lensvertroebeling, waardoor deze minder licht doorlaat dan normaal. Wanneer je met een lampje in het oog schijnt, is er een melkachtige en troebele ronde vlek waar te nemen. De meest voorkomende oorzaak is ouderdom maar ook bij jonge dieren kan het voorkomen en zal dan in de meeste gevallen een gevolg zijn van diabetes. Een lens die niet meer functioneert kan eventueel chirurgisch verwijderd worden.

Glaucoom

Glaucoom in een oog wordt veroorzaakt doordat het vocht in het oog niet kan circuleren, waardoor de druk in het oog steeds meer toeneemt. De oogbol puilt uit de oogkas door de toegenomen grootte, er is vaak sprake van conjunctivitis en in de meeste gevallen in een later stadium ook van corneavertroebeling. Er zullen medicijnen gegeven worden om de circulatie van het oogvocht te bevorderen. Bij katten komt glaucoom niet vaak voor.

Progressieve retina atrofie

Progressieve retina atrofie (PRA) is een aandoening van het netvlies die in principe bij alle rassen en kruisingen kan voorkomen, maar met name bij hondenrassen als de sheltie, border collie, setters, retrievers, collies en de Drentse patrijshond. De hond wordt met een normaal netvlies geboren maar na verloop van enkele weken tot jaren treedt er verval van het netvlies op. Hierdoor wordt het gezichtsvermogen minder. Het verval van het netvlies (atrofie van de retina) is progressief, dat wil zeggen dat de ziekte voortschrijdt totdat de hond blind wordt. PRA is eveneens een erfelijk verkrijgbare aandoening en vandaar dat vele rashonden reeds als pup getest worden op deze afwijking. Het is gebleken dat bij PRA met homeopathie zeer goede resultaten te behalen zijn.

Collie eye anomalie (CEA)

Met name bij shelties en minder vaak bij collies komt CEA voor. Dit is een aandoening van het netvlies waarbij er zich op een of meerdere plaatsen in het netvlies geen zintuigcellen bevinden. Hierdoor ontstaat een beperkt gezichtsvermogen en in de ernstigste gevallen wordt de hond blind. CEA is eveneens een erfelijke aandoening.

Uitgezakt knipvlies

Wanneer het knipvlies of derde ooglid zich niet meer terugtrekt naar de ooghoek, spreken we van een uitgezakt knipvlies. Dit komt voor bij katten die ziek zijn, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van nierontsteking (nefritis) of een lichte kattengriep. Als de kat een goede eetlust heeft, is er geen reden tot paniek. Wanneer het knipvlies niet binnen een dag of drie, vier tot een normale stand is teruggezakt, dient de oorzaak van het euvel opgespoord en behandeld te worden.

Epiphora

Bepaalde honden- en kattenrassen - voornamelijk die met witte of lichte vachten - kunnen bruine vlekken in de ooghoeken laten zien. Deze ontstaan door stremming van de traanbuisjes of zelfs het ontbreken daarvan, wat weer aanleiding geeft tot tranenvloed. De vlekken kunnen gedept worden met een oplossing van 5 ml (1 theelepel) waterstofperoxide 5% op 50 ml (10 theelepels) water. Let op: alleen de vlekken deppen, niet de oogbol!! Hierdoor zullen de vlekken verdwijnen en kan een afsluiting van de traanbuisjes, mits hier sprake van is, eventueel ook gelijk verholpen zijn.

Gezwollen oogleden

Een ooglid kan opzwellen ten gevolge van een wondje, een insectensteek en dergelijke. Is de oorzaak een insectensteek (wesp of bij) dan zie je meestal een acute zwelling van zowel het onderste als het bovenste ooglid, de snuit en soms zelfs de oorschelpen. In sommige gevallen ontstaan er ook bulten op de rest van de huid. De zwellingen kunnen jeuk en pijn veroorzaken waardoor het dier onrustig wordt. De oogleden dienen geïnspecteerd te worden op de aanwezigheid van een angel, die dan verwijderd moet worden.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten…
Gebitscontrole bij honden en kattenGebitscontrole bij honden en kattenFebruari is naast de sprokkelmaand ook de maand van de gebitscontrole bij huisdieren. In deze februari maand houden veel…
Huisdieren en muziekHuisdieren en muziekDe meeste mensen houden heel erg van muziek, want ze worden er vrolijk van. Veel katteneigenaren zetten voor hun kat de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rihaij, Pixabay

Reageer op het artikel "Oogaandoeningen bij honden en katten"

Reacties

Filip, 28-02-2016 11:56 #10
Hallo iedereen,

Sinds enkele weken heeft onze Mechelse herder 2 zwarte stippen in 1 van zijn ogen. Het zijn perfect cirkelvormige, pikzwarte stippen van enkele millimeter doorsnede. Ik heb de indruk dat die ietsje groter geworden zijn. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? (zou niet willen dat hij blind wordt)

Thx,

Filip

Jolanda, 19-06-2013 11:02 #9
Onze hond heeft aan een oog witte vlies. Volgens mij kan ze er niet meer mee kijken.
Ze is 13 jaar oud. Wat kan het zijn en moet ik er mee naar de dierenarts?

Chantel, 16-06-2013 19:24 #8
Mijn kater is 11 jaar oud en heeft sinds vandaag een bruine vlek lijkt het op zijn hoornvlies. Wat kan dit zijn, wat heeft het veroorzaakt en hoe moet het genezen?

Steven, 05-02-2013 12:46 #7
Mijn hond van 15 heeft een obces onder het oog. Hoe gaat het weg? Alvast bedankt

E. Vencken, 06-08-2011 11:12 #6
Onze hond shi shu heeft ook last van tranenvloed en haar uitval, wij geven hem sinds een half jaar Yarray bio brokken met kip maar het helpt niks hij heeft steeds meer last van bruinige haren onder zijn ogen, de dieren dokter wilde opereren hij vroeg minimaal 250,
dat hebben wij niet gedaan, onze hond heeft een plate neus dus die hebben meer last hiervan wij hebben nooit hier last van gehad wat moeten wij nu doen?
nu alvast bedankt

Yvonne Andries, 07-04-2011 22:13 #5
Onze kat heeft een zwart/bruin vlekje in de linker ooghoek. De dierarts wist niet wat het was en hield het op een pigmentvlekje. Sinds kort verschijnen er steeds meer bruine vlekjes in haar oog rondom de pupil. Ze houdt haar oog ook klein en het is minder helder dan haar andere oog. In plaats van een mooi wit oogbol heeft ze een gespikkelde oogbol en het lijkt meer te worden. Weet u wat dit kan zijn? Ze lijkt er geen last van te hebben, ze is levendig genoeg.

Tara, 02-03-2011 10:41 #4
Ik heb een stafford die al lange tijd last heeft van een ontsteking rond zijn linkeroog. Er komt telkens een krab op maar die verwijderd hij dan weer door de jeuk. Heb hier bij de dierenarts al 2x een cortisonekuur gedaan die niet voldoende heeft geholpen. Tijdens die kuren heb ik ook elke dag de oog moeten reinigen met boorwater en een zalfje voor op het ooglid. Ook heeft hij zo'n kap gedragen zodat hij niet zou kunnen krabben, maar het lukt hem dan toch om die krab af te krijgen door zolang te schuren aan de kap. Weet iemand nog iets wat ik kan proberen, want ik ben ten einde raad. Kan het ook een allergie zijn voor zijn eten?

Beantje, 29-01-2011 20:14 #3
Ik heb een kater van 16 jaar. sinds enige tijd heeft hij bruine plekjes in zijn ogen. wat kan dat zijn?

Koos, 24-10-2008 22:46 #2
Sinds kort heeft mijn poes van 17 jaren oud een doffe blauwe kleur op de ogen, waardoor ze minder goed ziet; ze botst regelmatig tegen iets aan. Haar heupjes lijken ook iets verzwakt, terwijl ze er voor de rest goed uit ziet. Eten doet ze goed en drinkt ook. Ze loopt verzwakt. Al een tijdje heeft ze een uitpuilend plekje op haar hoofdje. Weet u wat dit kan zijn?

Bas, 26-12-2007 15:40 #1
Met welk homeopatisch middel kun je pra bestrijden, dan?

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 19-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 10
Schrijf mee!