InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: oogaandoeningen

Gezondheidsproblemen bij honden: oogaandoeningen

Oogaandoeningen bij honden zoals hoornvliesbeschadigin, cataract,retina atrofie en een droog oog vormen een belangrijke oorzaak voor een bezoek aan de dierenarts. Deze problemen zijn vaak het gemakkelijkst te ontdekken en zijn bijna steeds een reden tot zorg.

Symptomen

Raadpleeg uw dierenarts bij een van de volgende symptomen: ze kunnen gewoon op een allergie wijzen maar ook worden veroorzaakt door ernstige problemen zoals hoornvliesbeschadigingen.
  • Scheelzien;
  • Uitvloeiingen of troebelheid;
  • Rode of ontstoken ogen;
  • Derde ooglid zichtbaar;
  • Tranenvloed;
  • Uitpuilende of verzonken ogen;
  • Korsten of ontstekingen rond het oog;
  • Verlies van gezichtsvermogen;
  • Toenemende jeuk en pijn.

Hoornvliesbeschadigingen bij honden

Beschadigingen aan het oog door vechten of een ongeluk is een van de belangrijkste oorzaken van blindheid, vooral van rassen met een plat gezicht zoals Pekingees, die enigszins bolle ogen heeft. Beschadigingen van het hoornvlies - de buitenste laag van het oog - veroorzaakt zwellingen en een troebel aanzien. Hoornvliesbeschadigingen kunnen in zweren overgaan. Uw dierenarts zal het oog reinigen en met geschikte antibiotica behandelen. In extreme gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk.

Cataract bij honden

Cataract ofwel staar is een verlies van doorzichtigheid van de lens en het is de bekendste oorzaak van blindheid. Cataract in een oog kan het gevolg zijn van een verwonding, maar bij twee ogen is de verklaring waarschijnlijk suikerziekte (diabetes) of een erfelijke aanleg (vooral bij Labradors en Cocker Spaniels). Cataracts kunnen chirurgisch worden verwijderd maar alleen bij volledige blindheid waarbij de retina nog intact moet zijn. Zorgvuldig fokken is de enige manier waarop de kans op erfelijke cataract kan worden verminderd. Het verschijnsel doet zich pas op zesjarige leeftijd voor. Dus als u met een hond wilt fokken, ga dan na of ouders, grootouders en overgrootouders vrij van cataract zijn.

In de jeugd zijn lenzen buigzaam en helder, maar op leeftijd worden ze harder en blauwgrijs gewolkt en beginnen ze op cataract te lijken. Deze natuurlijke veroudering, ‘ouderdomsstaar’, komt voor bij honden ouder dan negen jaar en vereist geen behandeling.

Progressieve retina atrofie (PRA) bij honden

Deze erfelijke oogaandoening komt bij meer dan negentig rassen voor. Symptomen beginnen meestal met nachtblindheid en verergeren zich tot gebrek aan zelfvertrouwen bij springen of trap aflopen. Volledige blindheid is meestal onvermijdelijk en er bestaat geen behandeling.

Andere oogaandoeningen bij honden

Verminderde traanproductie veroorzaakt ‘droog oog’ of keratoconjunctivitis sicca. De bekendste oorzaak, vooral bij West Highland White Terriërs, is een imuunziekte. Ogen verliezen hun glans en het gaat vaak gepaard met etterige oogontsteking. De reactie op cyclosporinezalf is goed.

De iris en voorkamer van het oog kunnen door ontstekingen worden getroffen. De iris wordt dan ontstoken (uveïtis) en de pupil kan samentrekken. Andere symptomen zijn rode ogen, scheelzien, vermijden van licht en overvloedig tranen. In ernstige gevallen kan blindheid het gevolg zijn. Ter behandeling worden vaak antibiotica en corticosteroïdes toegediend.
Gerelateerde artikelen
Gyrate atrofie van het vaatvlies en netvlies in het oogGyrate atrofie van het vaatvlies en netvlies in het oogEen patiënt die lijdt aan de erfelijke aandoening gyrate atrofie van de choroidea (vaatvlies) en de retina (netvlies) er…
Atrofie bij paardenAtrofie houdt in dat het spierweefsel bij het paard afneemt. Atrofie komt met name voor op de rug van het paard, vlak na…
Hoe was je een hond?Hoe was je een hond?Als je hond niet meer zo lekker ruikt of als je hond met een lichte vacht er niet meer zo fris uit ziet, bestaat er de m…
Veelvoorkomende oogziektes bij de hondVeelvoorkomende oogziektes bij de hondEen hond heeft net als vrijwel elk ander dier maar twee ogen, het is dus iets waar we voorzichtig mee moeten zijn. De og…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: oogaandoeningen"

Reacties

Mm Bergervoet, 20-08-2019 18:30 #7
Hallo
Ik weet niet of ik het hier kan vragen.
mijn lieve hondje Beau is nu 8 jaar
Heeft de laatste tijd hele kleine oogjes, is bij de dieren arts al gezien en getest op zijn oogvocht deze is goed.
Oog zalf gekregen, voor verzachting maar helpt niet echt, nu is mijn vraag of u weet wat het evt kan zijn
Gr marjolein

Dana, 15-05-2013 15:17 #6
Hallo,

Ik heb het zelfde probleem met mijn shih tzu als Sandra. Ze heeft heel vaak een rode gloed in haar pupil. pupil is dan ook erg groot. Kan dit kwaad?

Anthonius, 04-04-2013 23:06 #5
LS. Onze sheltie van 13 jaar heeft sinds geruime tijd jeuk rondom zijn ogen, als gevolg
van bv. wind en daardoor vocht uit de ogen. Hij krabt alles kapot! Wij zijn bij de DA geweest, die hem behandeld heeft met oogzalf, calendula, gecontroleerd op schurft, parasieten, 2x een kuur antibiotica, onder narcose weefselonderzoek, van voedsel veranderd enz.gevolg: geen resultaat. Heeft iemand hier ervaring mee?

A. G. J. Mulder, 21-02-2013 12:19 #4
Mijn Engelse Cocker Balou van bijna 8 jaar (in maart) heeft sinds kort staar aan beide ogen. Doordat ze slecht ziet heb ik het idee dat ze vaker blaft, is dit angstblaffen? Is het niet wat vroeg dat ze nu al staar krijgt en dat aan beide ogen? Uitlaten overdag gaat nog prima, zelfs los lopen maar 's avonds merk ik dat ze angstig is doordat ze het niet goed meer ziet. Is er voor mij iets aan te passen zodat het voor haar prettiger is om naar buiten te gaan?

Sandra, 12-11-2012 15:00 #3
Ik heb een hondje (shitzu) die heeft een rode gloed over zijn ogen. (Geen bloed). Soort rode foto-ogen. Wat is dit?

Inez, 06-02-2012 23:50 #2
Ik heb sinds kort een labrador van 11maanden. nu is zijn linker oog een beetje rood (wat normaal wit is). Ook heeft hij af en toe uit dit oog wat wittig/gelig traanvocht. verder is hij gezond, wrijft niet in zijn oog, heeft een natte neus en is vrolijk. moet ik hiermee naar de dierenarts? Want als ik zelf een ontstoken oog heb maak ik het ook alleen maar schoon met gekookt, lauw water. wat kan ik nu het beste doen?

Salima, 28-03-2011 00:29 #1
Ik ging mijn stafford uitlaten en ik hou hem als maar aan de riem, omdat ik hem pas een week uit het asiel heb, we wilden net naar huis gaan en toen kwam er een andere stafford die losliep en die viel mijn staffordaan en had hem ong 10 minuten vast. Nu heeft de hond een gezwollen lip met culturen. Ik maak het 2 keer per dag schoon en doe er betadine op. Is dit voldoende of moet ik nog iets anders doen? Reactie infoteur, 29-03-2011
Goed in het oog houden, als de wonde erger wordt qua zwelling naar dierenarts gaan en eventueel antibiotica toedienen.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!