InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De zorg voor een oude(re) kat

De zorg voor een oude(re) kat

De zorg voor een oude(re) kat Het klinkt niet wenselijk, maar een oudere kat krijgt – niet anders dan andere oude dieren óf mensen – kwaaltjes. Laten we daar over het algemeen nu niet op zitten te wachten. Dat neemt niet weg dat als je kiest voor een kat, je een besluit neemt voor gemiddeld 15 tot 20 jaar. Wat voor consequenties kan de oude(re) kat in huis hebben? (bij oudere kat spreken we vanaf zo’n 8 jaar)

Gezondheid

Natuurlijk zijn er tal van kwalen die kunnen voorkomen en je kat goed volgen is belangrijk. Als eigenaar zie je als eerste wanneer er iets anders is dan anders. Enkele van de meer voorkomende problemen.

Nieren en diabetes

Zodra een lichaam ouder wordt, is de kans op uitval of verminderde functie uiteraard aanwezig. Voor veel katten geldt dat de nieren gevoeliger zijn en diabetes op de loer ligt. Overigens is daar prima mee te leven, want er is speciale voeding voor de kat met diabetes en vaak is een tabletje voldoende om de kat een goede oude dag te gunnen.
Soms is het niet toereikend en dan is het dagelijks zetten van een spuit belangrijk. De dierenarts kan dit voordoen en kan voor de kat een dagelijks ritueel worden, waar hij/zij weinig last van heeft. Dit niet voor iedere kat weggelegd, maar overleg de mogelijkheden.

Luchtwegen

Er zijn rassen die op latere leeftijd problemen kunnen krijgen met de luchtwegen. De Perzische kat is daar een voorbeeld van. De kat wordt erg kort op de neus gefokt en de luchtwegen zijn tijdens het leven niet ruim, maar toereikend. Echter, zodra de kat ouder wordt, is de kans groot dat het allemaal wat nauwer wordt en de kat kan dan kortademig worden. Er zijn wel wat middeltjes bij de dierenarts die ietwat verlichten, maar luchtwegen kunnen niet plots weer verbreed worden. De kat het zo comfortabel mogelijk maken – wat ook helpt in het proces – kan uiteraard wel.

Hart en bloedvaten

Spreekt voor zich dat ook het hart ouder wordt en de bloeddruk een of tweemaal per jaar laten meten is geen overbodige luxe. Soms is het goed om het zelfs met een bloedonderzoek te combineren. Zo kan er ook naar de andere functies in het lichaam gekeken worden. Voor dergelijke preventieve onderzoeken moet je uitgaan van de kosten van een vaccinatie + de kosten van het onderzoek zelf (40/50 euro)

Schildklier

De schildklier die te snel werkt kan problemen geven. De kat kan dan onrustig zijn en min of meer ‘bezeten’van eten, wat je niet echt vaak van nature ziet bij katten. De stofwisseling gaat te snel en de kat kan, ondanks goed eten, toch vermageren en een slechte vacht krijgen. Er zijn tabletten voor de kat om dit probleem te neutraliseren, maar als je niets doet kan het vervolgens ook consequenties hebben voor het hart (hoge bloeddruk).

Uiterlijk

De oudere kat zie je vaak wat vermageren, de vacht wordt doffer, het gebit wordt slechter en de kat gaat meer drinken. Signalen die kunnen duiden op iets inwendigs en dan is tijdige signalering en vervolgens het aanpakken van de oorzaak (door de dierenarts) een goede methode om de oude kat een goede oude dag te bieden.
Natuurlijk wil het lang niet altijd zeggen dat de organen minder functioneren en kan wat aangepaste voeding en wat extra zorg al soelaas bieden bij een kat die wat magerder wordt of een doffere vacht krijgt.
Overleg het met je dierenarts wat je extra kunt doen om de kat een optimale oude dag te bieden.

Gedrag

Maar in gedrag kan er ook van alles gebeuren wat je alert maakt. De oudere kat kan wat chagrijnig ogen. Snel geïrriteerd als de situatie niet is zoals hij/zij het wil (wat je op jongere leeftijd niet gezien hebt), maar het zich wat terugtrekken kan een duidelijk signaal zijn. Een signaal van de oudere kat in zijn algemeenheid, maar dit kan ook duiden op iets in het lichaam wat niet meer optimaal werkt. Ook hiervoor geldt … raadpleeg je dierenarts.

Maar ook kan een oudere kat plots naast de kattenbak poepen en dat kan weer duiden op darmproblemen of dementie. Want ook dementie kan bij katten voorkomen. Darmproblemen kunnen, afhankelijk wat de oorzaak is, nog wel eens in bedwang gehouden worden. Dementie is echter een eindig traject.

Tot slot

In zijn algemeenheid is de kans op tumoren ook groter. Tumoren goed- of kwaadaardig maar niet altijd operabel en dan is palliatieve zorg het enige wat je in overleg met die dierenarts kunt doen. Toch kan de kat dan nog een tijdje een prima leven hebben. Alleen is de signalering over de kwaliteit van leven dan wel erg belangrijk. Een kat, omdat jij dit graag wilt, in leven houden terwijl de kwaliteit katonwaardig is, is egoïstisch. Stem dit soort trajecten altijd goed af met de dierenarts.

Een dier kan voor de dierenliefhebber een aanvulling op een mensenleven zijn. Aangezien je een mens niet laat lijden … wees dan zo reëel en doe dit ook met een dier, hoe moeilijk zo’n beslissing ook kan zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomenVasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomenBij vasculaire dementie, ook wel multi-infarct dementie genoemd, is er sprake van verstoring van de intellectuele vermog…
Hoe kan je dementie voorkomen?Hoe kan je dementie voorkomen?Het aantal mensen met dementie zal de komende twintig jaar alleen maar toenemen. De verwachting is dat de toename maar l…
Behandeling en begeleiding van dementieBehandeling en begeleiding van dementieEr is geen echte behandeling voor dementie. Maar er zijn wel genoeg dingen te doen om de ziekteontwikkeling af te remmen…
Dementie, wat is het en hoe ga je er mee om?Dementie betekent letterlijk vergeetachtigheid. Maar dementie betekent meer dan alleen geheugenverlies. De meeste mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "De zorg voor een oude(re) kat"

Reactie

Moemoe, 16-03-2019 16:23 #1
Mijn 17j. katje is sedert een drietal weken kortademig. Toen ik, lang geleden, eens uit weekend thuis kwam, ( werd door de buurvrouw héél goed verzorgd) had ze een blaasontsteking, overal bloed geplast, en merkte ik dat, als ze van buiten kwam, ze zéér rap ademde, de dierenarts hoorde wat geruis, behandeling voor de blaasontsteking, en na een paar dagen was ze terug fit, ving ze terug veldmuisjes, twee, soms drie per dag
Sedert en drietal weken werd ze bij periodes héél kortademig, maar at en dronk nog, de saus van het nat eten op, dierenarts zei: "zo lang ze wil eten, is het OK, toen hij de volgende keer kwam, kreeg ze een cortisone -en antibiotica-inspuiting, verbetering gedurende een paar dagen, tot ze helemaal geen trek meer had, tenzij de vloeibare sticks van Whiskas. Misschien had ze dorst? Ik ontdekte op internet de "kattensoep" haalde die, en ja hoor, ze is er dol op, eet ook de sliertjes vlees én het is gemakkelijk om haar medicatie toe te dienen: metacam. Ze slaapt veel, haar ademhaling is beter, maar nog heeft ze periodes dat het niet goed gaat, en ik weet nu niet wat me te doen staat, ik ben er 81, mijn "Petoetje" had 17 jaren een héél gelukkig leven, maar is het verantwoord haar zo verder te laten leven? Of wacht ik gewoon af? Ik weet niet of ze pijn heeft, ze is wél zéér zwak, ik ben dag en nacht bij haar, verplaats haar eens van slaapplaats, en doe alles om het haar zo comfortabel mogelijk te maken… maar ik wil niet dat ze pijn lijdt…

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Reacties: 1
Schrijf mee!