InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Overgewicht bij de kat

Overgewicht bij de kat

Overgewicht bij de kat Hoewel overgewicht bij de kat minder voorkomt dan bij de hond (de kat lijkt eerder de rem op het eten zelf aan te geven), is het wel een groeiende groep. Ze volgen de mensen als het ware en aangezien dat ook de broodheren van de katten zijn, zou daar wel eens een verband kunnen liggen. Maar hoe ga je er mee om?

Algemeen

Bij katten is overgewicht het grootste probleem als het gaat om de door voeding veroorzaakte aandoeningen. En in meer of mindere mate is 50% van de katten te dik. Niet allemaal alarmerend, maar toch meer dan eigenlijk de bedoeling is. En als het geconstateerd is wat dan te doen?

Wanneer overgewicht?

Zoals gezegd zijn niet alle katten die een overgewicht hebben, extreem dik en kan er op relatief eenvoudige wijze iets aan gedaan worden (uitgaande van het feit dat er geen medische oorzaak is). Maar grofweg moet er vanuit gegaan worden dat een kat die ca. 20% boven het ideaalgewicht zit, als “te dik” wordt aangemerkt. Waarbij oudere katten een extra gevoelige doelgroep is. Ze worden gemakkelijker zwaarder, dan de jongere kat. Let dus zeker bij de oudere katten op de extraatjes.

Hoe weet ik het ideaalgewicht?

Omdat poezen en katers ook weer een verschillend ideaalgewicht hebben, is het niet altijd eenvoudig om het ideaalgewicht voor de betreffende kat te herleiden. Er is een methode die een redelijke indicatie geeft en dat is:
  • Als je de borstkas vastpakt moet je de ribben kunnen voelen.
  • Als je boven de kat gaat hangen moet er een soort taille te zien zijn. Wat wil zeggen dat de borstkas breder moet zijn dan de buik.

Als dit niet het geval is, heeft de kat zeer waarschijnlijk overgewicht. Ga bij twijfel naar de dierenarts, die kan ook helpen bij het afvallen.

Hoe valt de kat af?

Veel eten

Begin in ieder geval niet als een bezetene de kat op rantsoen te zetten. Tussendoortjes moeten uiteraard wel weggelaten worden. Een kat die te snel afvalt kan ziek worden, dus bouw het rustig af naar de normale proporties die goed zijn voor de kat of schaf dieetvoeding voor de kat aan (te koop bij de dierenarts). Is het eng? Raadpleeg dan de dierenarts voor hulp bij het afvallen.

Medische oorzaak

Als je het vermoeden hebt dat er een medische oorzaak is, of als je zeker weet dat je niet te veel eten geeft, ga dan naar de dierenarts. Ga niet zelf dokteren, maar laat de dierenarts naar de kat kijken. De dierenarts zal naar alle waarschijnlijkheid een bloedtest doen om te achterhalen of en zo ja wat er mis is met de kat (bijvoorbeeld stofwisselingsziekten komen nogal eens voor). Verschillende medische oorzaken zijn overigens prima te behandelen, maar laat angst om wat het kan zijn, nooit een drijfveer zijn om niet naar de dierenarts te gaan.

Wat kan overgewicht veroorzaken?

  • Huidproblemen / vachtproblemen
  • Gewrichtslijtage
  • Beperkt uithoudingsvermogen
  • Vetstapeling
  • Suikerziekte
  • Hartproblemen

Voor een aantal aandoeningen geldt dat dit prima te behandelen is, maar voorkomen is beter dan genezen.

Tot slot

Blijf altijd alert op de voeding van de kat. Laat de kat niet “mee-eten” met de voeding voor het gezin, maar zorg voor kwalitatief goede brokken en vers water. Dat is in principe genoeg door de kat en daar zitten alle voedingsstoffen in. Natvoer is dan ook eigenlijk niet meer nodig.
Als je af en toe toch iets wilt geven, beperk dit dan en wissel een blikje kattenvoer af met een stukje vers gekookte kip, een hardgekookt ei of wat tonijn op waterbasis (in blik).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Dr. Frank Eiwit DieetHet Dr. Frank Eiwit DieetFrank van Berkum is deskundige op het gebied van overgewicht, voeding en diëten. Met zijn onderzoek naar het bestrijden…
Overgewicht en dieetOvergewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse landen. Om van overgewicht af te komen bestaan er…
Overgewicht, stofwisseling, bloedsuikerspiegelOvergewicht, stofwisseling, bloedsuikerspiegelBij overgewicht spelen spelen vet, stofwisseling, beweging, hormonen, psyche, schildklier en erfelijkheid een rol. Bij o…
Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Mensen met overgewicht zijn er in overvloed. Ook zijn er talloze dieëten en dieetboeken. Wat kan een gewichtsconsulent d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Overgewicht bij de kat"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!