InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen, Amerikaanse Staffordshire Terriër

Hondenrassen, Amerikaanse Staffordshire Terriër

De American Staffordshire Terriër wordt vaak gezien als een Pit Bull, mensen zijn vaak bang voor dit soort honden. Het zijn honden die van nature erg lief en zacht zijn, maar in verkeerde handen worden ze getraind om erg fel te zijn en vaak worden ze ook vals gemaakt en worden ze vaak gebruikt in de zogenaamde "sport" van honden vechten. De American Staffordshire Terrier en de Amerikaanse Pit Bull Terrier zijn wel familie van elkaar maar worden toch gezien als verschillende rassen.

American Staffordshire Terriër

De voorvaderen van de Americaanse Staffordshire Terriër werden gebruikt als waakhond en trekhond. De Romeinen waren onder de indruk en namen dergelijke honden mee om te gebruiken voor hondengevechten, die destijds zeer populair volksvermaak waren. Pas rond 1890 gingen serieuze fokkers zich bezig houden met dit ras, die meer gericht was op uniformiteit. In 1936 werd de officiele rasstandaard opgesteld. Het ras is afgeleid van de Engelse Bulldog en de Engelse terrier. In 1972 werd de naam veranderd in American Staffordshire Terrier, om het onderscheid te maken met de lichtere Staffordshire Bull Terrier. Sinds 1983 is dit ras in Nederland bekend. Momenteel zijn er zo'n 3000 American Staffordshire Terriër in Nederland ingeschreven. Het is een plezierige en intelligente hond en die er erg mooi is om te zien.

Kenmerken:

Algemeen: Hij moet over een enorme kracht beschikken. Het is een goed gespierde hond. maar ook snel en sierlijk. Zeer alert. Gedrongen lijf, benen niet te lang, lijf niet te slank. Kleur: Iedere kleur is toegestaan, doch geheel wit, meer dan 80% wit, zwart en tan en leverkleur zijn ongewenst. Hoofd en schedel: Middelmatig lang, overal diep, brede schedel. Wangspieren zijn goed ontwikkeld, stop duidelijk aangegeven. Oren hoog geplaatst. Kaken duidelijk aangegeven en sterk ontwikkelde wangspieren. Bovenste snijtanden moeten de onderste aan de buitenzijde raken. Neus zwart. De ogen moeten donker zijn.
Staart: Kort in vergelijking met de lichaamslengte, laag aangezet en uitlopend in een punt. Niet gekruld of op de rug gehouden. Niet gecoupeerd. Voeten: Middelmatig groot, tenen goed gebogen en aangesloten tenen.
Beharing: Kort en dezelfde lengte over heel het lichaam van de hond en glanzende vacht.
Schofthoogte: Reu: 45 - 48 cm, Teef: 43 - 45,7 cm.

Aard:

Moedig, trouw aan het gezin, vasthoudend, hard voor zichzelf, goede waakhond, aanhankelijk, onstuimig, groot uithoudingsvermogen, dominant. Doordat de American Staffordshire Terrier erg vasthoudend is en erg sterk en een groot uithoudingsvermogen heeft is dit ras erg vaak gebruikt in de zogenaamde "sport" van honden vechten. Dit ras is echter zeer toegewijde, zacht en lief. De American Staffordshire Terrier is een geweldige partner voor een dominante en ervaren eigenaar. Ook is de American Staffordshire Terrier een goede waakhond van hun grondgebied, familie en thuis.

Verzorging:

Omdat de vacht korte haren heeft vergt het niet alteveel verzorging, zo nu en dan moet u de dode en losse haren met een rubberen borstel uit de vacht verwijderen of goed wrijven met een handdoek. Af en toe een bad of goed wassen is voldoende. En verder de normale verzorging zoals bij elke andere hond nodig is.

Opvoeding:

De Amerikaanse Stafford Terriër is niet geschikt voor mensen die weinig ervaring hebben met honden. Leer hem al op jonge leeftijd dat hij niet mag trekken aan de riem, want eenmaal volwassen zijn de honden ontzettend sterk. Deze Staffordshire kan door middel van een goede en consequente opvoeding erg veel leren. Er zijn zelfs diverse voorbeelden bekend van Amerikaanse Staffords Terriër die met goed gevolg gehoorzaamheidstest afleggen, maar omdat dit ras erg energievol is en erg levendig is zal het wel enig geduld kosten. Ook kunnen ze erg eigenwijs en koppig zijn.

Sociale aanleg:

De honden van dit ras zijn prima gezinshonden, mits het gezin consequent is en goed kan omgaan met een sterke, onstuimige hond. In de regel zijn ze zeer lief voor kinderen. Hij zal huis en haard goed bewaken en katten en andere huisdieren accepteren als hij daar vroeg mee vertrouwd is geraakt. Sommige exemplaren zijn wat strijdlustig ten opzichte van andere honden.

Beweging:

Geef een Amerikaans Staffordshire Terriër veel beweging, minimaal twee uur per dag. In weer en wind, regen of kou lopen ze graag buiten of laat ze meelopen naast de fiets. Ook is de Amerikaanse Stafford Terriër altijd te porren voor een balspelletje, daarnaast apporteren ze graag. Ook is het fijn als u een grote tuin heeft of een erf waar ze kunnen ravotten zodat ze zich niet gaan vervelen. Als u in een appertement woont moet u echt veel tijd hebben om er op uit te gaan voor lange wandelingen omdat dit ras erg levendig is en erg energievol.

Als u een Amerikaanse Stafford Terriër pup zoekt zorg er dan voor dat u er zeker van bent dat u te maken heeft met een erkend en gerenommeerde American Staffordshire Terriër fokker. Het is ook belangrijk dat u vooraf zoveel mogelijk informatie heeft over het ras zodat u weet waaraan u begint. Elk ras heeft zijn eigen kenmerken met zijn eigen behoeftes. Het is belangrijk dat u erbij stilstaat dat een hond veel van uw tijd zal eisen en heeft ook nog de nodige verzorging nodig, zorg dat het ook goed te combineren is met uw werk en dat het ras ook past bij uw gezinssituatie, wel of geen kinderen. Dit zijn factoren die belangrijk zijn voor een juiste keuze van het ras met de daarbij behorende eigenschappen.
© 2010 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Staffordshire Bull TerrierStaffordshire Bull TerrierDe Staffordshire Bull Terriër stamt oorspronkelijk af van vechthonden die gebruikt werden bij stierengevechten. Het zijn…
Pitbull, wat is dat voor hond?Pitbull, wat is dat voor hond?De Pitbull wordt officieel als een vechthond gezien. Het is geen rashond maar een hond die op speciale kenmerken wordt g…
De leeftijd van de hondDe leeftijd van de hondWaarschijnlijk heb je altijd al horen zeggen dat één jaar in het leven van een hond gelijkstaat aan zeven mensjaren. Dit…

Reageer op het artikel "Hondenrassen, Amerikaanse Staffordshire Terriër"

Reacties

Elke, 16-07-2015 21:31 #12
Hallo,

Ik en mijn vriend hebben een American Stafford teefje (nu 7 maand).
Toen we haar gekocht hadden (toen was ze rond de 3/4 maand) hingen haar oortjes naar voor zoals het eigenlijk moet bij dit ras. Na een tijdje kwamen ze wat omhoog en stond alleen het topje naar voor geplooid, dan wat weken later stonden de puntjes naar achteren gericht en nu is ze 7 maand en staan haar oren al eventjes recht omhoog. Mijn vraag is nu of haar oren nog naar voor gaan hangen? De dierenarts zei namelijk dat het te maken heeft met de tandenwisseling en als ze al haar melktanden kwijt is dat het wel in orde komt. Maar daarstraks zijn we weer bij de dierenarts geweest en nu zei hij dat het niet meer gaat goed komen dat ze zo gaan blijven. Ik weet niet meer wat ik moet geloven ze moet ook nog haar hoektanden verliezen ze heeft er nu in totaal 8 :D

Dan heb ik ook nog een vraagje in verband met haar grootte en gewicht: ze weegt nu 12,5kg en is 7 maand. Ik weet niet precies hoe groot ze is want ze is altijd zodanig enthousiast dat ze altijd staat te huppelen en te springen dat het niet lukt om haar te meten :D Ze is ook een beetje mager, vergeleken met andere Staffords van haar leeftijd. Je ziet haar ribben een beetje, niet dat ze ondervoed is integendeel ze is dol op eten maar ik vraag me af of nog mensen met dit probleem zitten? Ik weet niet of dit normaal is voor haar gewicht en leeftijd?!

Kan iemand mij helpen AUB ik maak me wel een beetje zorgen, ik heb al op verschillende forums dit probleem vermeld maar niemand die mij een antwoord heeft. Reactie infoteur, 20-07-2015
Ik zou mij eigen maar niet te druk maken zo te horen heeft hij het goed bij jullie en ben je misschien iets te bezorgd, het is net als bij mensen niet iedereen is hetzelfde en heeft verschillende fysieke bouw ook al zijn we in principe allemaal gelijk. Je moet wel in de gaten houden dat hij genoeg eet, veel succes. Mvg

Ivana, 10-02-2015 19:05 #11
Hoi,

Ik heb een amerikaanse stafford ( blue nose ) maar hij is best wel een smal figuur voor een stafford ik vroeg me af hoe ik hem het best voller en breder kan krijgen. hij heeft echt een smal figuur en je ziet zn botje een beetje

Day, 14-11-2014 05:27 #10
Hoi allemaal,

Ik heb al 3,5 jaar mijn Amerikaanse Stafford. ( geen stamboom of iets en uit het asiel) hij doet het perfect als sociale hond, al is die aan de riem soms erg fel. Dat is mijn eerste vraag, wat ik daar tegen kan doen, behalve rustig blijven en corrigeren.

Hij is heel vaak heel sociaal (tegen mensen) wil iedereen die hier komt gedag zeggen en begroeten en knuffelen. Overenthousiast. Nou vind ik dat heel erg fijn en iedereen is dol op hem. Hij vraagt ook veel warmte en liefde. Dus wat dat betreft vind ik een Amerikaanse Stafford een ideale hond als het om vriendelijkheid en gezinshond gaat.

Nou is mijn tweede vraag: hoe moet ik zijn soms overweldigende gedrag corrigeren? Daarmee bedoel ik, dat die niet alle bezoek overdreven begroet en soms wel eens bespringt.

En dan mijn allerlaatste vraag: hij blijft naar mijn idee heel mager, zie heel soms als die ergens aan ruikt zijn ribben. En dat vind ik vreselijk. Hij krijgt elke ochtend een hele volle bak met voeding, die hij zelf over de dag verdeelt. Soms een blikje met vlees en denta stix en na het uitlaten een koekje. Toch blijft die vrij mager en wil hem graag wat voller, of is het normaal dat staffordjes gewoon wat mager lijken?

Sorry voor mijn vele vragen maar maak me soms gewoon wat zorgen.

Verder is het een perfecte lieve gesocialiseerde hond met een hoog knuffelgehalte. Hij heeft alles wat ik in een hond zoek! En ik heb geen stamboom of iets ( asiel ) en weet bijna zeker dat die een deel van een ander ras heeft. Hoe kan ik dat dan het beste uitzoeken. Verder raad ik een Amerikaanse Stafford aan, aan een gezin die consequent, begrip vol is en vooral tijd voor hem heeft wat dat is een ding dat zeker is : dit ras blijft onvermoeibaar en dominant.

Gr. Dayenne

Moon, 13-10-2014 17:09 #9
Hoi
wie kan mij helpen of adviseren, ik het 2 staffords een reu van 3 jaar en een teefje van bijna 2.
de reu hebben we van pup af aan en het teefje vanaf haar 7de maand, nu blijkt dat zij elleboogdysplasie heeft aan beide ellebogen, ze wordt behandeld met pijnstillers maar moet geopereerd worden maar daar heb ik absoluut het geld niet voor en een verzekering heeft het niet in de dekking, we houden haar aan de riem maar ze is zo enthousiast en levenslustig ik vind het gewoon zielig ze kan haar energie niet kwijt, wie heeft advies of tips voor ons?
gr moon

Ria Dingelstad, 22-09-2014 23:39 #8
Onze Amerikaanse Stafford is 6 1/2 jaar. Hij is enorm lief voor mens en dier. Maar wij krijgen hem niet rustig bij een reu en valt dan ook aan. Is er op die leeftijd nog wat aan te doen? Hij is als puppy flink gebeten door een donkere Herdershond. Reactie infoteur, 28-09-2014
Hallo het beste is het om deskundig advies in te winnen bij een honden trainingschool, deze mensen hebben ervaring en kunnen u vertellen wat u het beste kunt doen en/of helpen u om het gedrag te verbeteren.
Met vriendelijke groet

Ozcan, 21-10-2013 23:49 #7
Ik wil een Amerikaanse stafford kopen. Maar ik zit tussen Teef of Reu. Ik heb 3 dochters en weet welke beter is voor familie. Wie wil er helpen?

Jona Bras, 15-05-2013 11:41 #6
Hallo,
Hoelang groeit een Amstaff door, m.a.w. wanneer is ie uitgegroeid in hoogte én in breedte?
Alvast bedankt!
MVG
Jona Bras Reactie infoteur, 01-06-2013
Grootte:
De voorkeur gaat bij reuen uit naar een schouderhoogte van 45,7 tot 48,4 cm, bij teven kan dit 43,2 tot 45,7 cm zijn. Belangrijker dan deze afmetingen is dat de verhouding tussen de hoogte en het gewicht goed is. Een goed gezonde Amstaff moet bijna droog gespierd zijn.

Gewicht:
Het gewicht van een reu zal tussen de 25 en 35 kg zijn, en de teef zal tussen de 20 en de 30 kg wegen bij de volgroeidheid.

Vacht:
De vacht is kort, glanzend en elke kleur is toegestaan, maar men ziet black and tan, leverkleurig, effen wit of meer dan 80% wit liever niet.
De meest voorkomende kleuren zijn gestroomd, rood en beige, al dan niet met hier en daar witte vlekken.

Beweging:
Geef een American Staffordshire terriër veel beweging. Ze lopen graag naast de fiets en zijn altijd te porren voor bal spelletjes; daarnaast apporteren ze graag. Met trek spelletjes moet er goed opgelet worden dat u niet los laat maar de hond. Als u los laat kan de hond dat beschouwen dat u opgeeft waardoor de hond in rangorde boven u staat. Als dat goed gaat dan vind de Amstaff dat ook erg leuk om te doen.

Met vriendelijke groet

Wendy, 14-05-2013 18:47 #5
Ik heb twee stafford een reu van 8 jaar en teefje van 9 maanden nou wou even zeggen dat mijn honden heel trouw zijn alleen me reu is een keer gegrepen door een andere hond en nu is heel snel op zijn hoeden als er een andere hond aan komt maar als ze goed gekeurt zijn door hem mogen ze zelf bij hem in zijn domein vindt ie alles best maar mijn teef die is best wel vel en van af pups zijn gaat zij naar de dogrun. dan gaat alles goed maar als ik ze uit laat dan is ze best vel aan de lijn tegen andere honden hoe komt dat want ze is heel lief en nog wat al er iemand bij mij binnen komt bijt me teef altijd in die gene zijn been met der voortandjes wat betekend dat Gr. Wendy

Patrick, 07-05-2013 19:49 #4
Mijn hond groeit niet zo erg goed. tis een amerikaanse staford maar ik denk dat er een kruising jack russel in zit. hij heeft vrije dunne achter poten en ik heb hem niet van af pup. hij is nu twee. kan ik hem dat trekken aan de lijn nog af leren? gr patrick Reactie infoteur, 01-06-2013
Ik denk dat het verstandig is om naar een hondentraining te gaan daar kunnen ze je zeker helpen om zijn gedrag te corrigeren. succes
Met vriendelijke groet

H. ter Hoeve, 16-07-2012 22:19 #3
Wij hebben een Amerikaans Stafford hoe komt het als iemand met een harde stem praat ze gaat trillen, ze kruipt dan ook helemaal achter je.Ze is 4 jaar oud en komt uit een asiel.En wat kan je er aan doen of afleren. Reactie infoteur, 24-07-2012
Misschien heeft uw hond in het verleden een wat minder prettige ervaring gehad en daardoor dit gedrag nu heeft, het beste is om deskundig advies te vragen bij een honden-trainingsschool om dit gedrag te corrigeren.
Veel succes.

Met vriendelijke groet.

Lidwien Wiewel, 15-01-2012 14:13 #2
De informatie is natuurlijk zeer algemeen voor dit ras. Ik heb een kruising van een steffordshireterrier en iets anders. Ze is nu 4,5 mnd. en erg speels. Ze bijt overal in. Ik wil dit graasg afleren en ik wil dat ze beter luistert. Heeft u tips voor mij? Over een maand ga ik een basiscursus jonge honden doen. Reactie infoteur, 28-01-2012
Hallo Lidwien, ik denk dat het volgen van de basiscursus jonge honden een verstandige keuze is, daar kunnen ze je deskunsig advies geven om het gedrag van uw hond te corrigeren en te verbeteren. Veel succes en plezier toegewenst met de cursus.

Met vriendelijke groet.

Scheffer (Eutje), 10-08-2011 10:32 #1
Heb een amstaf gekocht van 2,5jaar oud. en inderdaad een heel lief beestje, lief voor de kids en voor eigenlijk iedereen die bij ons over de vloer komt. is niet dominant tegen de andere honden van ons, is heel speels en maakt rare snurk geluiden als die slaapt.heeft een stoere uitstraling maar het karakter is net van een circus clown, je blijft om haar lachen een geboren komiek, zo'n hond is echt aante bevelen voor menssen met kinderen.haar naam is quincy en we zijn met het hele gezin blij dat ze bij ons in het gezin is. ps; ga zo door met jullie site en bedankt voor de info.

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 26-03-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 12
Schrijf mee!