InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Noorse Lundehund

De Noorse Lundehund

De Noorse Lundehund De Noorse Lundehund De Noorse Lundehund is een uniek hondenras dat maar weinig voorkomt. Op dit moment zijn er zo’n 50 van in Nederland. Veel mensen vinden dat de lundehund op een vos lijkt. Hij is lichtbruin met wit en heeft een spitse snuit. Maar het is een ‘oerras’ die ontstaan is in de Lofoten van Noorwegen .

Geschiedenis

De Noorse Lundehund is ontstaan in de Lofoten in Noorwegen. Lunde betekend papegaaiduiker en hund betekend hond. Deze hondjes werden gebruikt voor het vangen van papegaaiduikers. Toen de vangst van papegaaiduikers verboden werd zijn de lundehunden bijna uitgestorven. Maar door een wetenschappelijk opgezet fokprogramma is dit ras toch gered. Nu zijn er bijna 2000 Noorse Lundehunden op de wereld waarvan er ongeveer 1100 in Noorwegen wonen, ongeveer 350 in Amerika en ongeveer 50 in Nederland. Op dit moment worden ze als gezelschapshond gebruikt.

Kenmerken

Er zijn een paar ongebruikelijke kenmerken waar de lundehund aan voldoet:
  • Ze kunnen goed op rotsen klimmen (omdat de lundehund 6 tenen heeft in plaats van 5).
  • Hun poten zijn erg flexibel en kunnen zijwaarts bewegen (wat bij honden erg ongebruikelijk is).
  • Ze kunnen in kleine gangetjes lopen (omdat de lundehund zijn hoofd in zijn geheel naar achteren kan klappen, daardoor achteruit terug kan lopen en daarbij kan zien wat hij doet).
  • Ze kunnen hun oren dichtklappen.
  • Op foto’s lijkt hij best groot maar in het echt is het een klein hondje. Hij lijkt namenlijk op een poolhond maar dan is hij half zo groot (meer de grootte van een vos).

Gezelschapshond

Hij lijkt op een vos, hij gedraagd zich als een kat, maar het is een hond. De Noorse Lundehund is erg goed geschikt als gezelschapshond. Door zijn kleine lijf (Reuen 35-38 cm en ca.7 kg en teven 32-35 cm en ca. 6 kg) is hij makkelijk mee te nemen. Hij is zeer aanhankelijk bij zijn baasje(s). Als hij los loopt blijft hij in de buurt. Maar ze zijn soms wel terughoudend bij vreemde. De vacht van de hond hoeft alleen maar geborstelt te worden in de rui tijd maar de Lundehund houdt zichzelf goed schoon. In bad hoeft ook alleen maar bij uitzondering (1 tot 2 keer per jaar, of als hij heel erg vies is). Nagels knippen is wel wat vaker nodig. Bij andere honden slijten de nagels bij het lopen maar aangezien de Noorse Lundehund extra tenen aan de zijkant heeft moeten die wel vaker geknipt worden (die raken de grond namenlijk niet). De Lundehund kan goed leren en luistert goed naar zijn baasje(s) maar heeft soms een eigen willetje. Gemiddeld wordt de Noorse Lundehund 12 jaar.

Nestje

De Noorse Lundehund heeft kleine nestjes van gemiddeld 2-3 puppy’s. Aangezien er al weinig Lundehunden in Nederland voorkomen is het moeilijker om aan een Lundehund te komen. Er is geen wachtlijst bij een vereniging dus als je geïnteresseerd bent in een pup dan kan je de Nederlandse lundehunden websites in de gaten houden en contact opnemen met Noorse Lundehund eigenaren. Het komt ook vaak voor dat een Lundehund pup uit Noorwegen, Denemarken, Zweden of België gehaald wordt.

Het Lundehund Syndroom

Het Lundehunden Syndroom is een ernsitege ziekte die de Noorse Lundehunden kunnen krijgen. Het wordt het lundehundsyndroom genoemd omdat deze ziekte als eerste bij de Lundehunden ontdekt is. De officiele naam is echter ‘Intestinale lymphangiectasie’ en deze ziekte komt ook voor bij mensen, groot vee en andere hondenrassen, maar juist erg vaak bij de Lundehund. Bij het Noorse Lundehunden Syndroom is er een verstopping of afgenomen werking van de lymfevaten en van de darmen. Het is onbekend hoe de ziekte ontstaat. De symptomen zijn: diarree, vermagering, futloosheid, een doffe vacht en soms een bleek uiterlijk. Bij deze ziekte is de behandeling per hond verschillend maar in ieder geval moet de hond een vetarm dieet volgen waar de hond (bijna altijd) voor de rest van zijn leven aan vast zit.
© 2008 - 2019 Sari, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Noorse Lundehund"

Infoteur: Sari
Gepubliceerd: 03-08-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!