Kippenras: Ajam ketawa, de lachkip

Kippenras: Ajam ketawa, de lachkip De ajam ketawa is een langkraairas dat bekend staat om zijn unieke en karakteristieke kraai. Het kraaien van de haan lijkt wel op het lachen van de mens, en daarom heeft dit ras ook de bijnaam lachhoen of lachende kip gekregen. De dieren zijn van een landhoentype en worden voornamelijk gefokt op kwaliteit van de kraai. Kleuren en lichaamsbouw zijn iets minder van belang. In Indonesië wordt de ajam ketawa veelvuldig gezien, maar in het buitenland komt de ajam ketawa helaas maar weinig voor.

Inhoud

Andere benamingen

De ajam ketawa staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Ayam ketawa
  • Lachkip
  • Lachhoen
  • Lachende kip
  • Manu gaga
  • Ajam gaga
  • Ayam gaga
  • Ajam ketawa gaga
  • Ayam ketawa gaga
  • Ajam ketawa garetek
  • Ayam ketawa garetek
  • Dodo
  • Ajam ketawa dodo
  • Ayam ketawa dodo
  • Lachhuhn

Land van herkomst

De ajam ketawa komt uit Zuid-Celebes in Indonesië.

Geschiedenis van de ajam ketawa

De ajam ketawa wordt al heel lang gefokt op Zuid Celebes. Hoe oud het ras precies is, weten we helaas niet, maar de ajam ketawa kan mogelijk gezien worden als één van de oudere kippenrassen ter wereld. De dieren waren vooral geliefd bij de adel en koningshuizen, zodat ze onderling wedstrijden konden houden met het speciale gekraai van de ajam ketawa. Tegenwoordig wordt de ajam ketawa op veel eilanden in Indonesië op grote schaal gehouden, en dan met name op Java, Bali, Celebes en Sumatra.

Buiten Indonesië is dit ras vrij weinig waar te nemen. Toch wordt de ajam ketawa sinds ongeveer 1980 steeds vaker buiten Indonesië gezien.

Uiterlijk

Voor een kippenras is de ajam ketawa aan de wat kleinere kant. Hanen van dit ras wegen tussen de 2 en 3 kilogram, hennen zijn nog wat lichter met een gewicht van 1 tot 2 kilogram.

Als je naar de ajam ketawa kijkt zie je een kippenras met een klassieke landhoenvorm. Bovenop de kop hebben ze een enkelvoudige kam of een rozenkam. Ze hebben een slanke, lichte bouw en looppoten die een grijsblauwe kleur hebben. De looppoten kunnen soms ook een lichtere kleur hebben dan grijsblauw.

Kleuren

De ajam ketawa wordt niet op kleur gefokt, of op kleurpatroon, maar op het unieke en stotterende kraaien van de hanen. Ook tijdens tentoonstellingen wordt dus minder op kleur, en kleurpatroon gelet, maar wordt de nadruk meer op het gekraai van de hanen gelegd. De ajam ketawa komt meestal voor in de volgende kleurslagen:
  • Wit
  • Patrijs
  • Witpatrijs
  • Patrijsbont

Karakter

De ajam ketawa is een overwegend drukker hoen, dat graag in beweging blijft. Toch kunnen ze behoorlijk tam worden als de eigenaar hier voldoende tijd in steekt. Naar soortgenoten toe is de ajam ketawa ook vredelievend. Ze verkiezen de vrije uitloop boven de buitenren, maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat de ajam ketawa te boek staat als een goede vlieger en dit ook regelmatig wilt toepassen.

Het kraaien van de ajam ketawa

De ajam ketawa dankt zijn bijnaam lachhoen aan de manier van kraaien. Het kraaien van de ajam ketawa-hanen lijkt namelijk op het lachen van de mens. Kenmerkend voor de kraai van de ajam ketawa-hanen is de stotterende herhaling van afzonderlijke noten. Het ras bestaat uit drie types ajam ketawa. Elk type verwijst naar de klank van de kraai:
  • Dangdut: kraait ongeveer 30 seconden lang
  • Garetek: een kraai met snelle tot zeer snelle intervallen
  • Gaga: een langzaam type kraai met maar 1 interval. Deze interval heeft ook wel de naam ‘dodo’.

Broedsheid en eieren

De ajam ketawa staat niet bekend als goede legster, maar legt ruim voldoende eieren om zich op een goede manier voort te planten. Broedsheid komt voor bij dit ras, maar de broedsheid is in principe nooit hardnekkig.

De eieren van de ajam ketawa zijn wit van kleur en wegen zo’n 55 gram per stuk.

Gebruiksmogelijkheden

Van oudsher is de ajam ketawa een speciaal langkraairas, ook wel een langkraaier genoemd. Daarnaast wordt het ras ook veel gehouden als sierras.

Bijzonderheden

In Indonesië staat de ajam ketawa symbool voor moed, heldhaftigheid en sociale status.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bonte kraai, Corvus cornixBonte kraai, Corvus cornixDe bonte kraai, Corvus cornix, is zeer nauw verwant aan de zwarte kraai. Ze worden soms ook gezien als ondersoort van de…
Gelukssymbolen: de Lachende en de Huilende BoeddhaGelukssymbolen: de Lachende en de Huilende BoeddhaDe Lachende Boeddha (Maitreya) brengt geluk en blijheid; de Huilende Boeddha houdt het kwaad buiten de deur en neemt je…
Zwarte kraai, Corvus coroneZwarte kraai, Corvus coroneDe zwarte kraai, Corvus corone, is, zoals de naam al zegt, een kraaiachtige. Hij is geheel zwart gekleurd, en heeft een…
Vrienden maken: de kracht van een lachVrienden maken: de kracht van een lachHoe maak je een uitstekende eerste indruk op anderen? Hoe maak je een goede eerste indruk op toekomstige vrienden? Heeft…

Kattenhangmat: laat je kat helemaal tot rust komen in huisKattenhangmat: laat je kat helemaal tot rust komen in huisEen kattenhangmat kun je bevestigen aan de radiator, het raam, de vier poten van een stoel of tafel of aan de muur of he…
Kippenras: Spaanse witwangKippenras: Spaanse witwangDe Spaanse witwang is één van de oudste en meest opvallende kippenrassen ter wereld. Met hun witte oren en witte gezicht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kangwira, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=77689
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lachhoen
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Ayam_Ketawa
  • http://oasll.nl/rasinfo/ayam-ketawa/

Reageer op het artikel "Kippenras: Ajam ketawa, de lachkip"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 24-04-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!