Kippenras: Yokohamakriel

Kippenras: Yokohamakriel De yokohamakriel is het kleine broertje van de grote yokohama en is een kippenras uit de categorie langstaartrassen en sierrassen. De yokohamakriel is een zeer elegant ogend krielkipje met een lange staart die zo lang kan worden dat deze over de grond sleept. Yokohamakrielen zijn helaas erg zeldzaam en komen vrij weinig voor. Ze worden in wit en roodgetekend gefokt, andere kleurslagen worden niet toegestaan binnen het ras. Ondanks dat hun uiterlijk wel wat weg heeft van een vechthoender, is de yokohamakriel zeker geen vechter en is het eerder een vredelievend kippenras dat in goede harmonie in groepjes kan samenleven. Ook naar mensen toe tonen ze geen agressie.

Inhoud

Andere benamingen

De yokohamakriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Yokohama kriel
  • Kriel yokohama
  • Yokohama bantam
  • Yokohama bantamka

Land van herkomst

De yokohamakriel is ongeveer gelijktijdig in zowel Duitsland als Engeland ontwikkeld, alhoewel Duitsland het meeste heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de yokohamakriel.

Geschiedenis

De yokohamakriel komt oorspronkelijk uit Duitsland, maar is tegelijkertijd ook in Engeland ontwikkeld. De reden dat Duitsland toch voornamelijk als land van oorsprong wordt gezien, is omdat dit kippenras met name daar goed is ontwikkeld in 1992.

Om tot de yokohamakriel te komen is gebruik gemaakt van onder andere te klein gebleven grote yokohama’s, witte Duitse krielen en Modern Engelse vechtkrielen.

Uiterlijke kenmerken van de yokohamakriel

Als je naar de yokohamakriel kijkt, zie je een sierlijk en langgerekt kipje. Hanen wegen tussen de 800 en 900 gram, hennen zijn wat lichter en wegen tussen de 600 en 700 gram. De hanen van dit ras kunnen zeer lange staarten krijgen, die soms zelfs over de grond slepen. De hennen hebben ook een langere staart dan normaal bij andere rassen wordt waargenomen, maar hun staarten worden niet zo lang als die bij de hanen. De haan heeft veel lange sikkels in zijn staart die naar beneden hangen. Ook de zadeldekveren van de haan hangen vaak op de grond. De staartsikkels van de haan zijn eerder smal dan breed te noemen.

Bovenop de kop is een prachtige platte kam te vinden, die ook wel wordt aangeduid als kussenkam. Het lijkt het meeste op een ingedeukte of leeggelopen aardbei.

Yokohamakrielen hebben een iets te hoge stelling, maar dat is juist een raseigenschap dat in de rasbeschrijving omschreven staat. De dieren zijn slank, hebben een opgerichte houding en zijn hooggesteld. Naar verhouding zijn de vleugels lang, de vleugeltoppen kunnen dan ook de grond raken. De bevedering van zowel haan als hen is rijk en overvloedig.

De ruglijn van de yokohamakriel is aflopend. De kop behoort klein en kort te zijn. In de nek komt er vaak een kenmerkende kleine deuk voor. De kinlellen en rode oren zijn nauwelijks ontwikkeld bij de yokohamakriel. De benedendijen moeten bovendien goed zichtbaar zijn volgens de rasbeschrijving.

Kleuren

De yokohamakriel komt alleen voor in de kleur wit en roodgetekend. Typerend voor dit ras is dat de roodgetekende tekening alleen voorkomt bij de yokohamakriel en de grote yokohama, bij geen enkel ander ras wordt deze tekening waargenomen. Het is heel lastig om de tekening goed te fokken – vooral de borsttekening vertoont vaak afwijkingen of ontbreekt helemaal.

Karakter

Ondanks het feit dat er bloed van vechthoenders door de aderen van de yokohamakriel stroomt, is de yokohamakriel een vredelievende krielkip dat geen spoortje van het felle en agressieve karakter van vechthoenders bezit.

Vooral de hanen, maar ook de hennen, geven er de voorkeur aan om op hogere stokken te zitten, zowel in het nachthok als in de ren of ergens buiten. Op die manier kunnen de dieren hun omgeving goed in de gaten houden, wat vooral kenmerkend is voor de haan. Een andere mooie bijkomstigheid van deze hoge zitplekken, is dat de staarten van de dieren in een betere conditie blijven, omdat ze minder over de grond kunnen slepen wanneer ze hoog zitten.

De yokohamakriel staat bekend als een sterke vlieger, maar wanneer de dieren voldoende hoge uitkijkmogelijkheden hebben, hebben ze minder de neiging om te vliegen. Wanneer je bang bent dat de kippen toch gaan wegvliegen, kan je ze beter in een afgesloten ren houden.

Het zijn kippen die graag in de nabijheid van mensen verblijven en zijn niet snel schuw. Het zijn winterharde dieren die veel kunnen verdragen. De hanen zijn bovendien vredelievend en zorgzaam.

Broedsheid en eieren

De hennen van de yokohamakriel leggen zo’n 120 eitjes per jaar met een geelachtige schaalkleur en een gewicht van zo’n 30 gram per stuk. Als broedster voert de hen haar taak vaak naar behoren uit. Verhoudingsgewijs tot haar lichaamsvolume kan ze veel eieren succesvol uitbroeden. Als moederkloek kan de yokohamakriel-hen een goede moederkloek zijn die er alles aan doet om haar kroost te beschermen, maar er zijn ook yokohamakriel-hennen die niets van het opvoeden bakken en de kuikens na het uitbroeden in de steek laten. Het is dus altijd verstandig als je gaat fokken met de yokohamakriel, om warmtelampen achter de hand te houden voor het geval de hen de kuikens niet accepteert, of dat ze zich te weinig met hen bezighoudt.

Gebruiksmogelijkheden

De yokohamakriel is van oorsprong gefokt als sierras, maar wordt ook – door de lange staart – ingedeeld in de categorie langstaartrassen.

Vergelijkbare rassen

De yokohamakriel is een exacte kopie van zijn grote broer, de yokohama, alleen in een kleinere maat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…
Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielKippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielDe Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn…
Kippenras: Oud-Engelse vechtkrielKippenras: Oud-Engelse vechtkrielOud-Engelse vechtkrielen zijn in feite geen vechtkrielen, maar sierkipjes met de bouw van een vechtras. De dieren zijn v…

De Pers: veel voorkomende oogaandoeningen & oplossingenDe Pers: veel voorkomende oogaandoeningen & oplossingenDe Perzische kat is een populaire raskat. De veelal lange zijdeachtige vacht in combinatie met de zo typisch platte kop,…
Erfelijkheid en mutaties bij knaagdieren en konijnenErfelijkheid en mutaties bij knaagdieren en konijnenMutaties die bij knaagdieren en konijnen voorkomen zijn vaak erfelijk. In eerste instantie gaat het om een ‘foutje’ in h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Yokohama
  • https://hof-ter-speye.webnode.be/yokohama-kriel/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/yokohamakrielen.html
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/18N03A05.pdf
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/yokohama/
  • https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=44773

Reageer op het artikel "Kippenras: Yokohamakriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 27-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!