InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Californian

Konijnenras: Californian

Konijnenras: Californian De californian is een mooi konijnenras met een prachtige uitmonstering op de lichaamsuiteinden als staart, neus, oren en poten. De dieren zijn oorspronkelijk ontwikkeld in Californië, Amerika met als doel een goed vleesras te creëren. En dit is gelukt: de californian staat in de top 5 van beste vleeskonijnen ter wereld. De dieren hebben een rustig en gelijkmatig temperament en kunnen goed tam worden. Ze hebben een wat gestrekte bouw en wegen gemiddeld tussen de 4 en 4,5 kilo - alhoewel wereldwijd de standaarden hierover wat kunnen verschillen.

Inhoud

Andere benamingen

De californian staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Californian konijn
  • Californian rabbit
  • Californian white

Land van herkomst

De californian komt oorspronkelijk uit Californië in de Verenigde Staten.

Geschiedenis

De californian is een konijnenras dat is ontstaan in de Amerikaanse staat Californië. Daar is konijnenfokker George West in 1923 begonnen met het creëren van een vleesras. Het ras moest in eerste instantie interessant zijn voor de vleesindustrie, maar de pels moet ook van een dermate kwaliteit zijn dat deze kon worden gebruikt in de bontindustrie. Als uitgangsbasis voor de californian maakte West gebruik van grote chinchilla’s en de rus. De uitmonstering waar de californian mede om bekend is geworden, is een erfenis van de rus. Om het ras nog meer te verbeteren kruiste West de konijnen ook nog met witte Nieuw-Zeelanders, een konijnenras dat in die periode zeer populair was als vleesras.

In 1929 werd de californian voor het eerst op een tentoonstelling tentoongesteld aan het publiek. Toch duurde het tot 1939 voor de californian door de American Rabbit Breeders Association werd erkend als officieel konijnenras. In de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog kwam de californian voor het eerst op het vasteland van Europa terecht, pas in 1958 werd het ras geïntroduceerd in Engeland.

In de beginperiode van het ras was de californian vooral geliefd bij de commerciële konijnenhouderijen die de konijnen hielden voor het vlees, maar later kwam de californian ook in handen van sportfokkers die de dieren hielden om het ras te verbeteren en om ermee naar tentoonstellingen te gaan. De verhalen gaan dat de californian in de top 5 van beste vleesrassen staat.

Uiterlijk

Als je naar de californian kijkt, zie je een goed bevleesd en gevuld konijn. De dieren hebben een brede en ronde achterhand, een volle en diepe borst en een brede rug. In de meeste landen waar dit ras wordt gehouden en gefokt, moet de californian een matig gestrekt lichaam hebben. In sommige landen ziet men echter het liefst een konijn met een wat kortere en geblokte lichaamsbouw.

Wanneer je het dier van boven bekijkt, zie je dat de voorhand ongeveer even breed is als de achterhand. De kop moet goed ontwikkeld zijn en de nek is erg kort. De oren van een californian hebben een gemiddelde lengte van 12 centimeter. Het gewicht van de californian kan per land verschillen, en variëren van 3 tot 5 kilo. Maar gemiddeld genomen weegt de californian 4 tot 4,5 kilogram.

Vacht

De vacht van een californian moet glanzen en een normale lengte hebben. De dieren hebben veel onderwol, de vacht is stevig en dicht ingeplant en moet vlak tegen het lichaam aanliggen.

Kleuren en uitmonstering

De echte pelskleur van de californian komt alleen tot uiting op de extremiteiten van het dier, namelijk de poten, snuit, oren en staart. De rest van het lichaam moet een zuiver witte kleur hebben zonder gele gloed. De meest voorkomende kleur op de extremiteiten is zwart, maar in Engeland zijn door inkruising van andere rassen nog een paar andere kleuren ontwikkeld, zoals blauw, chocoladekleur en lilac. Buiten Engeland zijn de kleuren bijna niet erkend.

De ogen van een californian zijn pigmentloos en zien er dus rood uit.

Typerend voor dit ras is dat het dier geheel wit geboren wordt. Onder invloed van de omgevingstemperatuur kleuren de extremiteiten na verloop van tijd steeds donkerder. De kleuren beginnen zich vaak te ontwikkelen als de jongen een leeftijd van ongeveer 3 weken hebben.

In vergelijking tot de rus wordt er bij de californian tijdens keuringen en tentoonstellingen veel minder streng gelet op de vorm en begrenzing van de uitmonstering.

Karakter

De californian is een vriendelijk en betrouwbaar konijnenras met een opvallend rustig temperament. De dieren kunnen goed tam worden als de verzorger hier tijd en aandacht aan besteedt.

Gebruiksmogelijkheden

De californian wordt anno 2019 nog steeds veel gebruikt als vleeskonijn in de vleesindustrie, daar het ras in de top 5 van beste vleeskonijnen staat. De dieren worden echter ook veel gehouden door sportfokkers, die met de californian naar tentoonstellingen en keuringen gaan. Als huisdier wordt de californian minder gezien, hoogstwaarschijnlijk door het formaat van de californian. Als je een huisdier wilt met deze specifieke tekening kan je het beste een rus aanschaffen: hun bouw, karakter en tekening zijn precies hetzelfde, de rus is alleen wat kleiner van bouw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Konijnenras: Belgische haasKonijnenras: Belgische haasDe Belgische haas is een prachtig konijnenras dat qua uiterlijk meer doet denken aan dat van een haas, dan aan dat van e…
Konijnenras: SatijnKonijnenras: SatijnHet satijnkonijn is een konijnenras met een zeer bijzondere, sterk glanzende vacht. Deze vachtstructuur is ontstaan nada…
Konijnenras: Gele van BourgondiëKonijnenras: Gele van BourgondiëDe gele van Bourgondië is een in Frankrijk redelijk populair konijnenras, maar komt buiten Frankrijk maar mondjesmaat vo…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Konijnenras: Franse hangoorKonijnenras: Franse hangoorDe Franse hangoor is een mooi konijnenras uit Frankrijk, welke afstamt van kruisingen tussen inheemse konijnen en Engels…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ervinpospisil At Czech Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://www.frieslandshow.nl/konijnen/californian/
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-californian/
  • https://avevewinkels.be/Advies/Detail/dier/konijn/mijn-nieuw-konijn/verschillende-konijnenrassen/0eb7a
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Californian_rabbit
  • https://www.konino.nl/webwinkel/konijneninfo/konijnenrassen/
  • http://www.konijnenrassen.nl/californian.html

Reageer op het artikel "Konijnenras: Californian"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 13-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!