InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Duitse hangoor

Konijnenras: Duitse hangoor

Konijnenras: Duitse hangoor De Duitse hangoor is een van de jongste konijnenrassen en is ontwikkeld in de jaren zeventig van de twintigste eeuw in Duitsland. De dieren lijken erg op een Franse hangoor maar hebben een kleiner formaat. Het zijn rustige, vriendelijke konijnen die goed tam te krijgen zijn wanneer de verzorger hier tijd en aandacht aan besteedt. Duitse hangoren komen voor in veel diverse kleuren en het is goed mogelijk dat er in de toekomst nog meer kleuren bij komen. Ze hebben een wat gedrongen bouw en worden voornamelijk gehouden als tentoonstellingsdier, maar ook als huisdier is de Duitse hangoor erg in trek voor zowel kinderen als volwassenen.

Inhoud

Andere benamingen

De Duitse hangoor staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Duits hangoor
  • German lop
  • Germany lop
  • Deutsche Klein Widder

Land van herkomst

De Duitse hangoor komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De Duitse hangoor is een konijnenras dat nog niet zo heel lang bestaat, het wordt gezien als één van de jongste konijnenrassen ter wereld. Duitse fokkers wilden een hangoor creëren met het type van een Franse hangoor, maar dat qua formaat tussen de Franse hangoor en de Nederlandse hangoordwerg in zat. Daarom hebben ze ook beide rassen met elkaar gekruist.

In Duitsland werd het ras officieel erkend in 1970 en kreeg daar de benaming ‘Deutsche Klein Widder’. De Duitse hangoor is in Duitsland zeer populair geworden. In 1972 kwamen de eerste Duitse hangoren naar ons land toe, in 1976 werd het ras ook in Nederland officieel erkend.

De Duitse hangoor is in Duitsland, Nederland, België en Frankrijk erg populair, maar daarbuiten komt het weinig voor. In Engeland werd het ras halverwege de jaren 80 erg populair, daar is het ras officieel erkend in 1990.

Uiterlijk

Als je naar de Duitse hangoor kijkt, zie je een konijnenras dat sterke overeenkomsten vertoont met de Franse hangoor, alleen in een kleiner formaat. Duitse hangoren weegt 2,5 – 3,5 kilo, terwijl zijn Franse voorvader 5 kilo of meer weegt.

De bouw van een Duitse hangoor is nogal gedrongen, compact en stevig. De achterhand moet volgens de rasbeschrijving goed bevleesd zijn en mooie rondingen hebben. De hals is bovendien aan de kortere kant. De poten zijn kort, gespierd en krachtig gebouwd en de nagels moeten sterk zijn.

De Duitse hangoor heeft een ietwat brede kop die bovendien aan de korte kant is. Maar het moet allemaal wel bij elkaar passen. De wangen zijn uitgesproken aanwezig en het neusbeen is gebogen en wordt ook wel aangeduid als ramsneus. De oren zijn, van oorpunt tot oorpunt inclusief schedel, 30 centimeter lang. De oren mogen geen vouwen vertonen en moeten loodrecht naar beneden hangen. De ooraanzet wordt gevormd door de zogenoemde kronen. Deze zijn flink ontwikkeld bij de Duitse hangoor.

Vacht

De vacht van een Duitse hangoor is langer dan die van de meeste andere konijnenrassen, maar kan nog niet bestempeld worden als lang of halflang. De vacht bevat veel onderwol en is dicht ingeplant.

Kleuren

De Duitse hangoor komt voor in veel verschillende kleuren, waaronder:
  • Konijngrijs
  • Blauwgrijs
  • IJzergrauw
  • Blauwgrauw
  • Chinchilla
  • Effen zwart
  • Effen blauw
  • Bont
  • Madagaskar
  • Isabella
  • Wit met blauwe ogen
  • Wit met rode ogen

Aangezien het nog om een heel jong konijnenras gaat, is het aannemelijk dat er in de toekomst nog meer kleuren worden toegevoegd aan dit ras. De effen kleuren moeten zo egaal mogelijk over het lichaam verspreidt zijn, zonder dat de vacht vlekkerig wordt. De buik en onderkant van de poten mogen wel wat doffer of iets lichter van kleur zijn.

Karakter

Duitse hangoren staan bekend om hun rustige en goedmoedige karakter, bovendien zijn ze nieuwsgierig aangelegd. Met een beetje aandacht en moeite van de verzorger is de Duitse hangoor goed tam te krijgen.

Gebruiksmogelijkheden

Duitse hangoren worden in de meeste gevallen gefokt en gehouden door sportfokkers die met de dieren naar tentoonstellingen gaan, maar het is ook zeker geschikt als huisdier en gezelschapsdier, voor zowel kinderen als volwassenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsten. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Konijnenras: Franse hangoorKonijnenras: Franse hangoorDe Franse hangoor is een mooi konijnenras uit Frankrijk, welke afstamt van kruisingen tussen inheemse konijnen en Engels…
Franse hangoor als huisdierDe Franse hangoor is een konijn van groot formaat. Franse hangoren kunnen hele leuke huisdieren zijn en blijken vaak leu…
Konijnenras: ZilvervosKonijnenras: ZilvervosDe zilvervos is een schitterend konijnenras uit Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten. Het is in feite een chinchil…
Nederlandse Hangoor DwergkonijnenNederlandse Hangoor DwergkonijnenVoor kinderen is een huisdier erg belangrijk. Het is niet alleen gezellig, maar ze leren ook om verantwoordelijk voor zo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Heny At Hungarian Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 97899036629621
  • http://www.konijnenrassen.nl/duitsehangoor.html
  • https://www.hangoorfokkersclub.nl/duitse-hangoor/
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnenrassen/post/konijnenras-duitse-hangoor/
  • http://www.huisdiereninfo.nl/rassen/konijnen/duitse_hangoor
  • https://www.frieslandshow.nl/konijnen/duitse-hangoor/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Duitse hangoor"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 13-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!