InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Ko-Shamo

Kippenras: Ko-Shamo

Kippenras: Ko-Shamo De ko-shamo is één van de kleinste vechthoenrassen ter wereld en komt oorspronkelijk uit Japan. De dieren hebben een gewicht van 600 tot 1000 gram en staan bekend om hun opgerichte, fanatieke houding, alsof ze elke seconde klaar zijn om het gevecht aan te gaan. In Europa wordt de ko-shamo niet gehouden en gefokt voor de hanengevechten, maar vooral als leuk gezelschapsdier en sierras. Ko-shamo's hebben een zeer krappe bevedering waardoor het borstbeen letterlijk bloot ligt. Ook de hals heeft vaak weinig bevedering en er zijn zelfs exemplaren van dit ras die een aantal vleugelpennen missen.

Inhoud

Andere benamingen

De ko-shamo staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Ko-shamo kriel
  • Ko-shamo bantam
  • Ko-samo
  • Bojowiec ko-shamo

Land van herkomst

De ko-shamo komt oorspronkelijk uit Japan.

Geschiedenis

De ko-shamo dankt zijn naam aan twee Japanse woorden, ko en shamo. Shamo betekent vrij vertaalt ‘vechter’, terwijl ‘ko’ als verkleinwoord dient. Ko-shamo betekent dus eigenlijk zoveel als ‘kleine vechter’ of ‘dwergvechter’.

Het is onbekend hoe de ko-shamo in Japan precies is ontstaan. De voorouders zijn niet bekend, maar het is wel duidelijk dat de ko-shamo al meerdere eeuwen wordt gezien in Japan. Rond 1970 kwamen de eerste ko-shamo’s in Europa terecht.

Uiterlijk

Wanneer je naar de ko-shamo kijkt, zie je een dwerghoen met de typische bouw van een vechthoender. Vooral de houding en de kop laten dit goed zien. Wanneer de dieren in beweging zijn, is vooral bij de hanen een vrijwel verticale houding waar te nemen. Typerend voor de ko-shamo is de lengte van de hals en de poten. Wanneer deze lichaamsdelen vergeleken worden met de romplengte, dan is elk deel ongeveer een derde van de totale lichaamslengte. Hanen hebben een gewicht van 800 tot 1000 gram, hennen zijn wat lichter met een gemiddeld gewicht van 600 tot 800 gram.

Ko-shamo’s zijn vechthoentjes met een krappe bevedering en harde bespiering. De krappe bevedering is vooral terug te zien op de borst, waar het borstbeen onbevederd is en duidelijk zichtbaar. Ook op de hals is een zeer krappe bevedering aanwezig, waarbij de sierveren van de haan nog niet eens tot het einde van de hals komen. Hanen hebben ook weinig hoofd- en bijsikkels in hun staart.

De staart van de ko-shamo wordt sterk samengevouwen gedragen, in het verlengde van de ruglijn. De onderste staartpennen steken wat naar buiten en buigen ietwat omhoog. Hierdoor lijken de onderste staartpennen de staart te omsluiten. Dit type staart wordt ook wel ‘garnalenstaart’ genoemd en de ko-shamo is één van de weinig hoenderrassen met dit type staart. Volgens de rasbeschrijving moeten de vleugels goed aangesloten tegen het lijf gedragen worden.

De schedel van dit ras is kort en breed, met boven de ogen uitstekende wenkbrauwen. Dit komt vaak voor bij vechthoenders en zorgt ervoor dat de ogen meer in de kassen verzonken liggen, waardoor verwondingen aan het oog tijdens gevechten minder vaak zullen voorkomen. Bovenop de kop is een kleine walnootkam aanwezig en de kinlellen zijn zeer kort. De kam en lellen moeten zo klein mogelijk zijn, om de kans op verwondingen aan de kopversierselen tijdens gevechten te beperken. De kale gezichtshuid van de ko-shamo heeft een felrode vorm en de huid is hier behoorlijk dik.

De poten zijn rond van vorm, hebben een gele kleur en zijn voorzien van kleine schubben.

Kleuren

De ko-shamo komt voor in diverse kleurslagen, waaronder:
  • Wit
  • Zwart
  • Tarwe
  • Zilvertarwe
  • Blauwtarwe
  • Roodporselein
  • Koekoek
  • Geelzwartstaart
  • Goudblauwgezoomd
  • Zilverpatrijs
  • Blauw
  • Koekoekpatrijs
  • Zwartbont
  • Blauwbont
  • Splash
  • Zwartgoudhalzig
  • Geeltarwe
  • Wittarwe
  • Zilvertarwe met oranje rug
  • Zalmkleurig
  • Witzwartstaart.

Karakter

Ko-shamo’s zijn zeer geschikt voor mensen die van hoenders houden met een zeer uitgesproken karakter. De ko-shamo is in Europa nooit gefokt voor hanengevechten, maar het agressieve gedrag zit wel verankerd in het ras. De dieren zijn naar mensen toe, en dan met name naar hun vaste verzorger(s), zeer vertrouwelijk en mak. Ze kunnen echt de beste vriend van de mens worden. Maar naar soortgenoten toe – zelfs naar directe familieleden als broers, zussen, ouders en kinderen – kunnen ko-shamo’s zeer agressief zijn. Vooral de haantjes staan erom bekend te vechten tot er één dood bij neervalt, het gebeurt haast nooit dat beide partijen het er levend vanaf brengen wanneer er door de mens niet wordt ingegrepen.

Het agressieve gedrag naar elkaar toe wordt zelfs al waargenomen bij haantjes van net zes weken oud. Vanaf het moment dat er gevechten uitbreken onder de haantjes, is er in het begin nog een optie om een volwassen haan ertussen te zetten die voor een natuurlijk overwicht zorgt. Wanneer de gevechten hiermee niet minder worden, is het van belang de haantjes zo spoedig mogelijk apart te huisvesten, om ze tegen zichzelf te beschermen.

Niet alleen de hanen zijn erg agressief naar elkaar toe: de hennen kunnen elkaar ook prima het leven zuur maken. Wanneer de rangorde in een klein toompje (maximaal 1 haan met 2 hennen) mag de rangorde niet meer verstoord worden door het verwijderen of toevoegen van dieren. Dit zal namelijk altijd leiden tot nieuwe, felle gevechten waarbij het normaal is dat de dieren elkaar ernstig zullen verwonden.

Broedsheid en eieren

De ko-shamo staat niet bekend als goede legster, ze legt zo’n 40 tot 50 eitjes op jaarbasis. De eieren worden vooral in de lente gelegd, en zijn ruim voldoende om het ras in stand te houden.

Gebruiksmogelijkheden

Van oorsprong is de ko-shamo een vechthoender, maar het dier wordt tegenwoordig ook veel als sierras gehouden.

Bijzonderheden

In de periode dat de ko-shamo vanuit Japan naar Europa werd vervoerd, waren er veel kleine vechters gekomen die wat op elkaar leken, maar toch van elkaar verschilden. Daarom is er in Europa – en dan met name binnen de diverse landen – verschil gekomen in de ideaalbeelden van hoe de beste ko-shamo eruit zou horen te zien. De oorspronkelijke Japanse ko-shamo’s hebben een zeer krappe bevedering, waarbij in sommige gevallen de vleugelbevedering zelfs niet volledig aanwezig is. De dieren missen dan een aantal kleine slagpennen, waardoor de grote en kleine slagpennen niet meer volledig op elkaar aansluiten. Wanneer de vleugel gestrekt wordt, is er dan een ‘gat’ te zien in de vleugel.

Overige informatie

Wanneer je graag veel contact hebt met je kippen en je bovendien niet al te veel ruimte hebt, kan je zeker overwegen om een ko-shamo aan te schaffen. De diertjes hebben niet veel ruimte nodig, maar moeten wel goed kunnen bewegen. Ze zijn erg aanhankelijk en mensgericht, waardoor je aan de ko-shamo een zeer prettig huisdier kan overhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
De Shamo en zijn geschiedenisDit artikel heb ik geschreven om te informeren over het ontstaan van dit mooie kippenras. Lees hieronder de belangrijkst…
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…
Kippenras: Oud-Engelse vechtkrielKippenras: Oud-Engelse vechtkrielOud-Engelse vechtkrielen zijn in feite geen vechtkrielen, maar sierkipjes met de bouw van een vechtras. De dieren zijn v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ko Shamo, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Ko-Shamo
  • https://ko-shamo.nl/https://ko-shamo.nl/
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/ko-shamo
  • https://gondagrammet.be/ko-shamo/ko-shamo-wonen-en-leven/
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037

Reageer op het artikel "Kippenras: Ko-Shamo"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 05-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!