Kippenras: Legrassen

Kippenras: Legrassen Wereldwijd bestaan er honderden kippenrassen. Sommige rassen zijn speciaal ontwikkeld voor de productie van vlees, terwijl andere rassen zo gefokt zijn dat het uitstekende legkippen zijn geworden. Ook bestaan er combinaties van die twee, deze rassen worden ook wel de dubbeldoelrassen genoemd. Rassen die speciaal zijn ontwikkeld voor de legcapaciteit van de hennen, worden ook wel aangeduid als legrassen. Het doel van deze rassen is om zoveel mogelijk eieren in een zo kort mogelijke tijd te leggen. Het komt dan ook voor dat sommige hennen meer dan 300 eieren per jaar leggen. Maar hoe zijn legrassen ontstaan, waar kan je een goed legras aan herkennen en welke legrassen van kippen bestaan er allemaal?

Inhoud

Oude en nieuwe kippenrassen

In de groep legrassen zijn de kippenrassen ondergebracht die van oorsprong gehouden werden vanwege hun eigenschappen voor een goede leg. Het begrip ‘goede leg’ moet bij een aantal hoenderrassen uit deze categorie niet al te strikt genomen worden. Zo wordt een ras dat in de negentiende eeuw bekend stond als een goed legras, tegenwoordig als minder goede legster gezien, omdat de moderne legkip veel meer eieren legt. De moderne legkip, soms ook leghybride genoemd, is namelijk specifiek geselecteerd op haar vermogen om met zo min mogelijk voer en zo min mogelijk ruimte zo veel mogelijk eieren te produceren. In de praktijk komt dit neer op haast elke dag een ei in het eerste legseizoen van de hen.

Na het eerste legseizoen of de eerste legperiode loopt de eierproductie van een hen terug, en worden deze kippen in de commerciële pluimveehouderij vaak aan een opkoper verkocht. Deze moderne legkippen behoren vaak niet meer tot een ras of een rasgroep, maar zijn zogenaamde hybride kippen of leghybriden. Met deze term wordt bedoeld dat ze het eindproduct zijn van verschillende, sterk ingeteelde bloedlijnen, die in een kruising bij elkaar zijn gebracht. De bestaande kippenrassen, die soms al eeuwenlang gehouden worden door de mens, kunnen niet voldoen aan de productie-eisen die de grootschalige bio-industrie aan een legkip stelt.

De extreem hoge legcapaciteit van een leghybride zorgt er ook voor dat de dieren een minder aantrekkelijk uiterlijk hebben. De oude legrassen hebben daartegenover vaak een aantrekkelijker uiterlijk en een leuker karakter. Dat deze laatste groep wat minder eieren legt, vinden de liefhebbers van deze rassen niet erg. De belangrijkste doelstelling van de meeste kippenhouders is dat ze kippen houden voor de gezelligheid, en niet voor het scoren van zo veel mogelijk eieren.

In de groep leghoenders of legrassen kan dus onderscheid gemaakt worden tussen rassen die al in de achttiende en negentiende eeuw zijn ontstaan, en de jongere rassen die in de twintigste of eenentwintigste eeuw zijn ontwikkeld. Deze laatste groep legrassen legt vaak meer en grotere eieren dan hennen uit de eerste groep.

Eigenschappen van legrassen

De legrassen onderscheiden zich van andere rassen, zoals vleesrassen of sierrassen, onder meer in gewicht en karakter. Vaak zijn legrassen de wat lichtere rassen van het zogenaamde landhoentype. Dit betekent vaak dat deze kippenrassen actieve dieren zijn die, als ze de kans krijgen, ijverig krabben en graven en zodoende een deel van hun kostje zelf opscharrelen. Doordat deze kippen een lichtere bouw hebben en ze vaak niet tot de grootste rassen behoren, zijn ze vaak goed in staat om te vliegen. Bij de bouw van een ren of een omheining moet er dus rekening mee gehouden worden dat legrassen vaak goede vliegers zijn.

Op het moment dat je voor kunstlicht zorgt in het nachthok van deze legrassen, en met behulp van kunstlicht in de herfst en winter de daglengte tot tien of twaalf uur per dag brengt, dan kan je ook in de winterperiode een groot aantal eieren verwachten. Qua karakter zijn legrassen vaak schuwer aangelegd, en ze houden vaak wat meer afstand tot hun verzorger. Dat betekent voor jou als eigenaar dat je meer moeite zal moeten doen om de kippen tam te krijgen. In de meeste gevallen zal het lukken leghoenders tam te krijgen, maar alleen als je rustig omgaat met de dieren en er behoorlijk wat tijd in steekt.

Broedsheid bij legkippen

Broedsheid wordt bij legkippen niet gewaardeerd, waardoor de aanleg voor broeds worden (broedsheid) zo veel mogelijk door selectieve fok is weggenomen. Het resultaat van deze selectie is dat de meeste legrassen niet of nauwelijks meer broeds worden. Wanneer je wilt gaan fokken met een legras, moet je hier zeker rekening mee houden. Je moet dan gebruik maken van een broedmachine om bevruchte eieren uit te broeden, of je moet hennen van een ander ras gebruiken dat bekend staat om zeer regelmatige broedsheid. Een voorbeeld van zo’n ras is het zijdehoen.

Veel eieren

Als je het belangrijk vindt dat jouw kippen veel eieren leggen, dan moet je ze selecteren op deze eigenschap. Zeker als je van plan bent elk jaar een deel van de kippen die al wat ouder zijn (en dus minder leggen) in te wisselen voor jongere kippen, dan kan je voor een legras kijken.

Wat is een goed legras

Goede legrassen worden hieronder nog weergegeven. Maar behalve afgaan op het ras, kan je ook aan de bouw van een hen inschatten of zij een goede legster of een slechte legster is. Kippen met gele poten gebruiken de in het lijf aanwezige gele kleurstof om de gele kleur van de dooier aan te maken. Een goed leghen zal aan het einde van het legseizoen vrijwel witte poten hebben: de kleurstof is uit de poten gehaald voor de aanmaak van dooiers. Een slechte leghen laat bleekgele poten of volledig gele poten zien, omdat zij minder kleurstof heeft gebruikt voor de aanmaak van dooiers. Een goed voorbeeld van een geelbenig ras is de leghorn.

Kippen die donkerbruine eieren leggen, zoals de welsumer en barnevelder, geldt dat de hoeveelheid kleurstof in het lijf niet voldoende is om alle eieren donkerbruin te kleuren. Een goed leggende hen zal daarom, omdat de kleurstof langzaam opraakt, al snel lichtbruine eieren produceren. Een slecht leggende hen zal daarentegen heel lang donkerbruine eieren blijven leggen.

Een andere manier om in te schatten of je te maken hebt met een goede leghen, is te kijken naar de veren. Hennen die veel tijd doorbrengen in het legnest (en dus veel eieren leggen), zullen vooral hun staartveren snel verslijten doordat ze in het nest draaien. Een hen die aan het einde van het legseizoen nog heel mooi in haar veren zit, zal dus hoogstwaarschijnlijk geen goede legster zijn (of het legnest is veel te groot).

Rassen die behoren tot de legrassen

Er zijn veel rassen onder te brengen in de groep legrassen. Voor iedere liefhebbers van kippen zal er dus een mooi kippenras tussen zitten dat niet alleen qua legcapaciteit, maar die ook qua bouw en kleur voldoet aan de wensen. De volgende rassen worden vooral gezien als echte legrassen onder de kippen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: RijnlanderKippenras: RijnlanderDe rijnlander is een schitterend landhoen met een mooie bouw. Het ras komt in diverse kleurslagen voor en heeft een vrie…
Kippenras: AustralorpKippenras: AustralorpDe australorp is een betrekkelijk nieuw ras, ontstaan in de jaren 20 van de twintigste eeuw. De dieren komen voor in dri…
Kippenras: Rhode Island (red en white)Kippenras: Rhode Island (red en white)De Rhode Island is een zeer geliefd kippenras dat door heel de VS en Europa gehouden wordt. Ook in Afrika, Azië en Zuid-…
Kippenras: Ardenner en Ardenner bolstaartKippenras: Ardenner en Ardenner bolstaartDe Ardenner en Ardenner bolstaart zijn twee variëteiten binnen hetzelfde ras: het Ardenner hoen. De dieren komen oorspro…

Kippenras: vleesrassenKippenras: vleesrassenWereldwijd bestaan er honderden kippenrassen. In het begin leken alle kippenrassen erg op elkaar, maar na verloop van ti…
Huisvesting kippen: het nachthokHuisvesting kippen: het nachthokAls je kippen wilt aanschaffen, heb je hoe dan ook een nachthok nodig. Een nachthok is een hok waar de kippen ’s nachts…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Boek: kippenencyclopedie, Auteur: ESther Verhoef
  • https://www.kippen.nu/kippenrassen/
  • https://vrijbuitersnest.nl/zelfvoorzienend/beste-legkippen/
  • https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=55927

Reageer op het artikel "Kippenras: Legrassen"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 06-04-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!