InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kippenras: Naakthals

Kippenras: Naakthals

Kippenras: Naakthals De naakthals is één van de meest opvallende en in het oog springende kippenrassen ter wereld: zijn hals is onbevederd. Ondanks hun kale nek zijn naakthalshoenders zeker niet zielig: al van oudsher weten zij de strenge en koude winters van Oost-Europa te overleven, zonder extra voorzieningen. Naakthalzen zijn vriendelijke landhoenders die zelden agressie laten zien. Het zijn kippen die makkelijk tam te krijgen zijn, zelden tot nooit vliegen en zo'n 120 eieren per jaar produceren. Ze komen voor in diverse kleurslagen en bij de haan is de naakte halshuid altijd felrood van kleur, hennen hebben een meer vleeskleurige hals.

Inhoud

Andere benamingen

De naakthals staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Naakthalshoen
  • Transsylvanian naked neck
  • Cou nu
  • Nackthalshühner
  • Cuello Desnudo
  • Collo Nudo
  • Golovrata kokos
  • Goloszyjki
  • Nogenhalse
  • Holokrcka
  • Holokrcky
  • Kopasznyjaku tyuk
  • Goloshiyka
  • Gat Golas de Transilvania
  • Naked Neck
  • Transylvaanse naakthals
  • Transylvaans naakthalshoen

Land van herkomst

De naakthals komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en Hongarije.

Geschiedenis

Het ontstaan van de naakthals is te danken aan een genetische mutatie in het DNA. Door een mutatie verdwenen de veren op de hals van een kip. De eigenaar van deze kip besloot hiermee verder te fokken, waardoor er meer kippen werden geboren zonder halsveren.

Er zijn wereldwijd op diverse locaties kippen geboren met een spontane mutatie in het DNA, waardoor er geen veren meer in het halsgebied voorkwamen. Zo zijn er naakthalzige vechthoenders, naakthalshoenders met een chabot aan de voorzijde van de hals.

In de tweede helft van de negentiende eeuw kwamen er in Oost-Europa, en dan met name in het huidige Oostenrijk en Hongarije, naakthalzen voor. Deze naakthalzen zijn de grondleggers van de naakthals die wij tegenwoordig in Europa kennen als tentoonstellingsras.

Uiterlijk

Als je naar de naakthals kijkt, zie je een redelijk grote landhoender met een naakte (kale) hals. Hanen van dit ras wegen zon 2 tot 2,5 kilogram, hennen zijn iets lichter met 1,75 tot 2 kilogram. Het lichaam van een naakthalshoen is gestrekt van vorm en wordt wat opgericht gedragen. De rug behoort volgens de rasbeschrijving middellang te zijn, waarbij de ruglijn wat schuin afloopt. De staart van een naakthals wordt ietwat gespreid en middelhoog gedragen. Bij de hanen zijn er goed gebogen, redelijk brede sikkels en bijsikkels in de staart aanwezig.

Naakthalzen hebben onbevederde poten. Zwarte dieren hebben poten met een donker leiblauwe kleur. Andere kleurslagen hebben gewoon gele looppoten.

Het meest opvallende kenmerk van de naakthals is de kale, onbevederde hals. Bij de hanen behoort de kale huid van de hals felrood van kleur te zijn. Bij de hennen is deze huid eerder vleeskleurig. De kale huid loopt door tot op krophoogte, daaronder is de kip wel gewoon bevederd. De schedel is eveneens bevederd, en lijkt door het contrast met de kale hals een klein kuifje te vormen, dit is het echter niet. De oorlellen van een naakthals zijn altijd rood, en de ogen moeten oranjerood van kleur zijn.

De meeste dieren van dit ras hebben een enkele kam, alhoewel een rozekam af en toe ook voorkomt.

Kleuren

De naakthals komt voor in de volgende kleurslagen:
  • Zwart
  • Wit
  • Koekoek
  • Zwartwitgepareld
  • Zilverpel
  • Buff
  • Rood
  • Roodporselein
  • Wildbruin
  • Blauwgezoomd
  • Zwartbont
  • Patrijs

Karakter

De meeste mensen denken dat de naakthals erg kwetsbaar is door zijn onbevederde nek. Dit is echter niet juist. Naakthalzen overleven al van oudsher de strenge winters in het oosten van Europa, zonder problemen. Er hoeven dan ook geen extra voorzorgsmaatregelen genomen te worden, of extra voorzieningen in het nachthok geplaatst te worden voor de naakthals. Naakthalzen staan bekend als geharde en vitale kippen, waardoor ze ook zeker geschikt zijn voor de vrije uitloop. Toch kunnen de dieren ook prima in een afgesloten ren gehouden worden.

Door hun wat zwaardere gewicht hebben naakthalzen niet tot nauwelijks de neiging tot vliegen. Ook zijn ze wat kalmer dan men van een typische landhoender kan verwachten. Met een beetje aandacht en inzet van de verzorger is de naakthals ook zeker goed tam te krijgen.

Broedsheid en eieren

Naakthalzen staan bekend als redelijke leggers. Hennen leggen zon 120 eieren per jaar, met een gewicht van zon 55 gram per stuk en een geel/witte eischaal.

De hennen worden niet al te vaak broeds. Wanneer de hen wel broeds is, kan zij door de krappe bevedering de eieren minder goed warm houden. Hou er dan rekening mee door de hen wat minder eieren te geven om uit te broeden: dan kan er weinig misgaan.

Gebruiksmogelijkheden

De naakthals is bij uitstek een sierras, maar kan ook zeker gehouden worden voor de eieropbrengst.

Gieren, maar dan anders

De meeste mensen houden niet van naakthalzen, omdat de naakte hals er lelijk uitziet, en deze groep mensen vergelijkt de naakthals dan ook al snel met gieren. De naakte hals is dan ook het enige verschil tussen beide vogelsoorten. Waar gieren erg agressief kunnen zijn, zijn naakthalzen juist erg prettig in de omgang.

Naakthalzen hebben als kuiken al een naakte hals. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de naakthalsduif. Bij de naakthalsduif verschijnt de kale hals pas nadat het dier voor de eerste keer in de rui is geweest.

Naakthalskriel

Er bestaat ook een verdwergde (kleine) versie van de naakthals, namelijk de naakthalskriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: La FlècheKippenras: La FlècheDe La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De veelal zwarte kleurslag en…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mr ATM, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Naakthals
  • http://www.kynethologie.nl/Kippenpagina/Werkstuk%20kippen%20in%20PDF/3_KIPPENRASSEN.pdf
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/naakthals-hoen
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/naakthalshoen.html
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/08n04a04.pdf
  • https://kippen.podzol.nl/te-koop/transylvaanse-naakthals-hoen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoendervogels

Reageer op het artikel "Kippenras: Naakthals"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!