InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenpoepschep: hondenpoep opruimen zonder vieze handen

Hondenpoepschep: hondenpoep opruimen zonder vieze handen

Hondenpoepschep: hondenpoep opruimen zonder vieze handen Bij het uitlaten van de hond hoort het opruimen van de hondenpoep. Wil je dit doen zonder je handen vuil te maken dan kun je gebruikmaken van een hondenpoepschep of poepgrijper. Dit is een grijper - al dan niet met stok - waaraan je een afvalzakje kunt bevestigen. Je grijpt hiermee de hondendrol en deponeert deze daarna met één handbeweging in de afvalbak. Je handen komen zo niet eens in de buurt van de uitwerpselen. Hygiënisch voor de hondenbezitter dus, en wel zo sociaal voor de omgeving.

Gebruik van een hondenpoepschep

Bij hond uitlaten hoort hondenpoep opruimen

Voor veel hondenbezitters is het dagelijks meermaals uitlaten van de hond een ontspannende bezigheid. Even lekker in de buitenlucht zijn en het hoofd leegmaken terwijl je trouwe viervoeter ook van zijn of haar uitje geniet. Wat hier echter ook standaard bij komt kijken is het moeten opruimen van de behoefte van de hond. Hondenpoep op straat, op grasstroken en zelfs in speeltuinen is een van de grootste ergernissen in de publieke ruimte. Om het eigenaren van honden gemakkelijker te maken de hondenpoep op te ruimen hebben veel gemeenten speciale afvalbakken bestemd voor het deponeren van hondenpoep geplaatst. De ontlasting kan hier met afvalzakje en al in gegooid worden.

Boete voor niet opruimen van hondenpoep

Laat je je hond uit en ruim je de hondenpoep niet op dan kun je hiervoor beboet worden door een surveillerende politieagent of BOA. De boete voor het als verantwoordelijke niet onmiddellijk opruimen van hondenpoep bedraagt in 2018 140. Minderjarigen betalen 70. Om de poep op te kunnen ruimen heb je natuurlijk wel een zakje nodig. Heb je geen hondenpoepzakje bij je dan wordt dit opgevat als dat je nooit de intentie had om hondenpoep op te ruimen. Als dit door een agent of BOA wordt geconstateerd dan kun je voor het niet bij je hebben van zakjes een boete krijgen van 90 (2019). Hiervoor hoeft dus niet eens te zijn geconstateerd dat je de uitwerpselen ergens hebt laten liggen.

Uit onderzoek waarover BN De Stem in 2017 publiceerde blijkt overigens dat voor deze overtredingen in Nederland nauwelijks boetes worden uitgedeeld. In het voorgaande jaar waren in heel Nederland slechts 1.236 keer boetes uitgedeeld voor het niet opruimen van hondenpoep. De 'pakkans' is dus niet bijzonder hoog. Bekend is tevens dat veel mensen enkel voor de schijn rondlopen met afvalzakjes aan de hondenlijn maar deze in werkelijkheid niet gebruiken. Er zijn in het verleden in de politiek wel al eens stemmen opgegaan om een DNA-databank voor honden te beginnen om zo naderhand de asociale hondeneigenaren op te sporen die een hondendrol op straat hebben laten liggen.

Hondenpoepschep of poepgrijper maakt opruimen hondenpoep minder onaangenaam

Wat veel mensen ervan weerhoudt de uitwerpselen van hun hond op te ruimen is begrijpelijkerwijs het feit dat het nogal een vies klusje kan zijn. Gaat het om een 'normale' hondendrol dan is het nog tot daar aan toe, maar heeft een hond last van dunne ontlasting dan kan iedereen zich indenken dat het oprapen daarvan geen pretje is. Daarnaast kunnen ook fysieke ongemakken zoals rugklachten en moeite met bukken hondeneigenaren ervan weerhouden hun burgerplicht te doen. Een oplossing hiervoor is het gebruik van een hondenpoepschep of poepgrijper.

Een hondenpoepschep bestaat doorgaans uit een aluminium of kunststof stok met aan het ene uiteinde een grijper en aan het andere uiteinde een ergonomisch handvat waarmee de grijper bediend kan worden. De meeste schepjes hebben de mogelijkheid om een hondenpoepzakje aan om de grijper te bevestigen zodat na het grijpen van de drol deze alleen maar weer geopend hoeft te worden boven de vuilnisbak. De grijper wordt dan niet vies aan de binnenkant en hoeft dus ook niet elke keer afgewassen te worden. Een bijkomend voordeel is dat men zo ook niet hoef te bukken. Er bestaan daarnaast ook poepgrijpers zonder verlengstok. Deze zijn net zo hygiënisch, maar vereisen wel dat men bukt bij het opruimen van de hondendrol.

Verkrijgbaarheid hondenpoepscheppen en poepgrijpers

Hondenpoepscheppen en poepgrijpers voor het opruimen van hondenuitwerpselen zijn verkrijgbaar van diverse merken. Je kunt ze kopen bij diverse huisdierenspeciaalzaken en webshops. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit de volgende producten:
  • Handiscoop Hondenpoepschep (85 cm)
  • Nobby Poepgrijper (75 cm)
  • Doggynette (47 cm)
  • Handiscoop Hondenpoepschep (40 cm)
  • Beeztees Poepgrijper (zonder stok)
  • Pawise Waste Scooper (zonder stok)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • https://www.bndestem.nl/breda/niet-opruimen-hondenpoep-amper-beboet~a043a9ba/
  • https://boetes.nl/boetesoverzicht/milieuvuurwerk/huisdieren/

Reageer op het artikel "Hondenpoepschep: hondenpoep opruimen zonder vieze handen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-02-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Gadgets honden en katten
Schrijf mee!