InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het karakter en de verzorging van de mopshond

Het karakter en de verzorging van de mopshond

Het karakter en de verzorging van de mopshond De mopshond staat bekend als een echte kameraad, en dat is zeker waar. Maar waarom is de mopshond eigenlijk zon goede kameraad? Dit zal vast te maken hebben met zijn karakter, want de mopshond is een echte clown. Hij houdt van aandacht en is een echte huismus. Zijn er echter naast het karakter ook dingen die je moet weten over de verzorging van de mopshond? Want zijn kopje is schattig, maar zitten er ook nadelen aan het uiterlijk van de mopshond?

Het karakter van de mopshond

De mopshond is met zijn eigenwijze gedrag wel een beetje te vergelijken met een kat. De mopshond is een echte clown en draagt dit dan ook met waardigheid. Ze worden nooit echt volwassen en gaan bijvoorbeeld rondjes draaien om jou te vermaken. Verder zijn ze, wanneer ze niet slapen, in voor een spelletje. Bovendien houden ze zoveel van aandacht dat ze het verschrikkelijk vinden wanneer ze genegeerd worden. De mopshond is ook een echte knuffelhond. En ga er ook maar vanuit dat ze je achtervolgen in huis. Dit is dan ook de taak van de mopshond, het is geen bewaker of jager, maar een schoothond. Een echte kameraad.

Het zijn intelligente honden, maar doordat ze eigenzinnig kunnen zijn is het trainen vaak lastig. Verder zijn ze loyaal, blij en ondeugend. Wanneer ze goed zijn getraind en gesocialiseerd kunnen ze goed omgaan met andere dieren en kinderen. Mopshonden willen altijd aanwezig zijn bij hun familie en houden er dan ook niet van dat je niet thuis bent. Voor mensen die niet vaak thuis zijn of weinig aandacht voor hun hond hebben is de mopshond geen geschikte hond.

Verzorging van de mopshond

Neusrimpel

De neusrimpel is de rimpel die over de neus van de mopshond heen valt. Op deze plaats komen veel bacteriën en huidsmeer. Het is dus van groot belang dat deze plek regelmatig wordt schoongemaakt, dit kan bijvoorbeeld worden gedaan met een vochtig lotion babydoekje.

Ogen

De ogen van de mopshond zijn erg groot en hierdoor zijn ze makkelijker beschadigd. Wanneer je opmerkt dat je mopshond in zijn ogen knijpt, dan moet je naar de dierenarts. Als slijm of vuil in zijn ogen zit dan kun je dit er zelf uithalen met een doekje en afgekoeld gekookt water.

Oren

Soms hebben mopshonden problemen met de afvoer van overtollig oorsmeer. Dit doordat de kaakspier anders ontwikkeld is. De oren kunnen voorzichtig worden schoongemaakt met een oorcleaner. Wanneer de oren echter stinken, rood zijn of dat de mopshond vaak aan zijn oren krabt dan moet je naar de dierenarts en heeft de mopshond een oorontsteking.

Wassen

Het wassen van de mopshond moet niet te vaak gebeuren, dan kan namelijk het vet uit de haren worden gehaald. Twee keer per jaar is prima. Dit na het verliezen van zomer en/of wintervacht. Uiteraard is het wel handig om een mopshond te wassen als hij erg vies is geworden.

Gebit

Mopshonden winnen vaak niet de eerste prijs op het gebied van de tanden. De tanden staan vaak scheef en/of het gebit is niet compleet. Het goed schoonhouden is dus van groot belang, je kunt zijn tanden poetsen en hem kauwbotten geven. De kauwbotten moeten echter niet te hard zijn, de tanden kunnen dan namelijk los komen te zitten. Dit is vooral een probleem in de ondiepe onderkaak. Bij touwtrekspelletjes moet je daarom zelf niet trekken, maar je hond het werk laten doen.

Nagels

Als je mopshond weinig op stenen loopt en teveel op zachte ondervloeren, dan worden de nagels te lang. Dit kan erg vervelend zijn voor de mopshond. Het is daarom het beste om nagels goed in de gaten te houden en er om de zoveel tijd een stukje van af te knippen. Houd bij het knippen wel rekening met het bloedadertje die tot in de nagel doorloopt. Hier wil je namelijk niet doorheen knippen, omdat dit erg pijnlijk is voor de mopshond.
© 2015 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Puggle  een kleine, stoere gezinshondDe Puggle een kleine, stoere gezinshondDe Puggle is een levendige, intelligente, kleine en aanhankelijke hond met een stoere uitstraling. Het is een kruising t…
Hondenrassen geschikt voor seniorenVeel senioren hebben er baat bij wanneer ze een hond om zich heen hebben lopen. Een hond zorgt voor gezelschap en lichaa…
Hondenras: Cavalier King Charles SpanielHondenras: Cavalier King Charles SpanielDe Cavalier King Charles Spaniel valt onder de groep 'gezelschapshonden'. De Cavalier is graag samen met zijn baas en u…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jonclegg, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://dogtime.com/dog-breeds/pug
  • http://www.uglymugspugs.com/pugtemperament.htm
  • http://www.wikihow.com/Care-for-a-Pug
  • http://www.petpugdog.com/pug_skin

Reageer op het artikel "Het karakter en de verzorging van de mopshond"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 15-03-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!