InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Canicross uitrusting en tips

Canicross uitrusting en tips

Er zijn ontzettend veel sporten die mensen niet kennen, terwijl ze toch erg leuk kunnen zijn. Een van deze sporten is canicross. Het is bij deze sport de bedoeling dat je een parcours aflegt met jouw hond. Klinkt best simpel, maar de hond zit aangelijnd aan jouw middel. Bovendien zul je niet hardlopen of rennen op wegen die je misschien normaal gewend bent, maar krijg je te maken met onverharde wegen en paden. Wat ook een voordeel is, is dat je gezond bezig bent maar daarnaast ook een betere band zult krijgen met je hond. Deze sport is ontzettend bijzonder en niet voor iedereen weggelegd, maar zeker het proberen waard! De sport is bedacht toen de honden in de sledehondenwereld getraind moesten worden. Ze konden niet altijd trainen in de sneeuw, dus dan was canicross de oplossing.

Wat heb je nodig voor canicross?

Ten eerste moet je niet denken dat je een dure rashond moet kopen bij een fokker om te kunnen beginnen met canicross. Canicross is mogelijk met elke soort hond. Het maakt niet uit of je kiest voor een hond dat geen ras is en ook de grootte maakt niets uit. Geen probleem dus als je kiest voor een kleine hond die geen ras is. Het is echter wel belangrijk dat je niet kiest voor een hele kleine hond omdat het behoorlijk zwaar kan worden.

De hond moet enthousiast zijn en de kans is groot dat de hond dit ook is. Verder heb je ook nog een heupgordel nodig om de hond aan jou vast te maken. Daarvoor heb je weer een tuig nodig dat goed past. Tussen de hond en jou moet een elastische lijn zitten die jullie verbindt. Om blessures te voorkomen, zijn hardloopschoenen zeker een aanrader. Je kunt het beste kiezen voor hardloopschoenen met profiel. Het rennen op onverharde paden is niet gemakkelijk en goede schoenen zullen ervoor zorgen dat jouw knieën en de rest van jouw benen goed beschermd worden.

Het rennen

Je denkt nu misschien: hoe hard moet ik dan rennen? Is het de bedoeling dat de hond wordt ingehouden en gaat de hond misschien niet veel te langzaam of juist veel te snel voor jouw tempo? De kunst is juist om hierin balans te vinden. Zo kan het bij de ene hond zijn dat het voor jou een prima tempo is om in hard te lopen, terwijl de andere hond juist erg snel wil. Dit kan echter ook motiverend werken waardoor het niet zomaar hardlopen is, maar het ook soms sprinten is. De sport lijkt op dit moment nog redelijk onbekend, maar begint steeds populairder te worden. Er zijn twaalf wedstrijden per jaar en sinds 2012 is er zelfs een Nederlands kampioenschap georganiseerd.

Tijdens deze wedstrijden zit er telkens een tijd van dertig seconden tussen voor de volgende mag starten om te voorkomen dat iedereen te dicht op elkaar komt. Een tip voor het geval je mee gaat doen aan een wedstrijd als deze: verken het parcours. Het is voor jezelf en de hond stukken gemakkelijker als je precies weet hoe je moet rennen. Je hoeft het parcours dan niet al te rennen, maar kunt het zien als een leuke wandeling voor jou en de hond. Je hebt zo een veel kleinere kans dat het op de dag zelf fout gaat omdat je al goed weet hoe het parcours in elkaar zit. Wie weet zijn er anderen die dit niet hebben gedaan, en dan heb je zeker een streepje voor. Er zal duidelijk worden aangegeven hoe je moet lopen dankzij linten en pijlen. Je kunt kiezen voor een korte afstand of een lange afstand. Hierbij is de korte afstand twee tot drie kilometer, en de lange afstand vijf tot zes kilometer lang.

Afvallen met canicross

Canicross is tevens een goede sport om gewicht mee te verliezen, maar conditie zul je er ook zeker van krijgen. In het begin is het misschien lastig omdat de kans groot is dat de hond meer conditie heeft dan jij. Dit is slechts een tijdelijk probleem, want binnen korte tijd zul ook jij een topconditie hebben. Een ander bijkomend voordeel is dat het niet alleen heel gezond is voor jou, maar ook voor de hond. Het is voor iedereen mogelijk en wordt gezien als een zeer leuke sport omdat je ook bezig bent met je hond.

Om de oefeningen nog wat zwaarder te maken, kun je met canicross goed afwisselen door af en toe te gaan lopen en dan weer te gaan rennen. Dit wordt ook wel een intervaltraining genoemd. Het klinkt misschien vreemd, maar tussen het rennen door weer gaan lopen, zal zwaarder zijn dan wanneer je blijft rennen. Zodra je even gaat lopen, zul je voelen dat je benen eigenlijk erg moe zijn. Hierdoor is het veel moeilijker om weer te gaan rennen. Ook voor de hond is dit een hele goede training om een betere conditie te krijgen.

Canicross is een geweldige sport die mens en hond dichter bij elkaar brengt en echt kan zorgen voor een band. Het is niet alleen gezond, maar ook ontzettend leuk. Als je wilt kun je dus ook kiezen voor het meedoen aan wedstrijden, maar die keuze is natuurlijk geheel aan jou. Voor je begint met canicross, is het aan te raden om een afspraak te maken bij een dierenarts om te kijken of jouw hond dit allemaal aan kan. Beter te voorzichtig dan dat jouw hond blessures oploopt.
© 2014 - 2019 Nvaonline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Canicross uitrusting en tips"

Infoteur: Nvaonline
Gepubliceerd: 09-10-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!