InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Dementie bij de kat

Dementie bij de kat

Dementie bij de kat Denk je alles gehad te hebben als je kat ouder wordt, kan ze ook nog dement worden. En dat is precies het geval, want onze huisdieren worden relatief veel ouder dan voorheen. Dat wil dus zeggen dat, net als bij mensen, de oudere dieren dement kunnen worden. Zowel bij honden als bij katten zien we het met toenemende mate. Wat kan je er aan doen?

Wat is dementie?

Dat de oudere kat kwaaltjes krijgt is iets waar we rekening mee houden, logisch bijna. Toch staan we er van te kijken dat onze kat ook dement kan worden. Maar ja, het vindt toch echt steeds meer plaats. Hoe merk je het eigenlijk? Dementie is niet meer of minder dan het ouder worden van de hersenen. Het centrale zenuwstelsel is aan verandering onderhevig op gebied van geheugen, gedrag en het leervermogen en dit noemen we dementie of officieel bij de kat CDS ofwel Cognitief Disfunctie Syndroom. Het lijkt min of meer op alzheimer.

Bron: Eigen kat - AnnastaalBron: Eigen kat - Annastaal

Hoe herkennen we het?

Allereerst valt op dat honden er op hoge leeftijd eerder last van hebben dan katten. Men weet niet precies waarom dit zo is, maar men denkt dat het te maken heeft met het relatief veel tijd buiten doorbrengen in combinatie het gebruik van de hersenen in deze omgeving (wat toch beduidend anders is dan de veilige binnen situatie). Als dementie echter toeslaat begint het bij gedragsveranderingen die starten op heel kleine schaal en dat merk je vaak niet eens direct op. Het is net als bij de mens een geleidelijk proces. Bij de kat kan het beginnen met het in de nachtelijke uren als in een klaaglied gaan miauwen en het niet kunnen plaatsen van zaken in de woonruimte (ook als deze er al jaren staan) of zien van dingen die er niet zijn. In het begin kan het er nog wel grappig uitzien, als je kat tegen iets miauwt of wil pakken wat er niet is, maar het kan dwangmatig worden en dat ziet er triest uit en gun je je dier niet. Het niet meer herkennen van zaken in de ruimte kan dus ook betekenen dat de kat de kattenbak dus niet meer herkent en op andere plaatsen haar behoefte doet. Maar dat wil ook zeggen dat sommige katten de bekende mensen in de omgeving niet meer herkennen. Of andersom en de kat wordt plots overdreven aanhankelijk naar de mensen in de directe omgeving. Ze kan dan zelfs klaaglijk janken, zodra je weggaat. Hoewel dit er aandoenlijk lijkt, kan het zover gaan dat de kat niet meer van je zijde wijkt. Als de kat zo van nature is, is het natuurlijk een andere zaak. Het gaat hier om katten die dit gedrag normaal niet echt vertoond hebben

Wat kunnen we er aan doen?

Oplossen kunnen we bij de mens niet en dus ook niet bij de kat. De ziekte is progressief en dat wil zeggen dat het in de loop der tijd erger wordt. Er zijn wel wat zaken die je kunt doen om het proces ietwat te vertragen. Dan is het wel zo dat je uitgesloten moet hebben dat het niet lichamelijke kwaaltjes betreft. Sommige ouderdomskwaaltjes zijn echt alleen lichamelijk en kunnen op een andere manier aangepakt worden. Stem dit af met je dierenarts.

Medicijnen en voeding
Als het dementie is, dan kan de dierenarts medicijnen voorschrijven en dit is afhankelijk van de kwaal die de kat tentoonspreid. Hoewel er voor de hond speciaal voer is, geldt dit niet voor de kat. Wel is het zo dat de dierenarts je kan adviseren voer te geven waar vis in zit (dit in verband met de eiwitbron waar veel vitamine E in zit en dit vangt vrije radicalen op, wat goed is bij dementie). De voedingssupplementen die op de markt zijn, lijken positief uit te pakken. Dit is echter nog niet wetenschappelijk aangetoond en aanvullend onderzoek zal nodig zijn om dit te bewijzen. Ook hiervoor kan je in overleg met je dierenarts eventueel wat uitproberen.

Actief en stressvrij

Het is goed voor de ouder wordende kat (met of zonder dementie) om haar actief te houden. Spelen en lekkere dingen verstoppen (bijvoorbeeld kattenkruid of kattensnoepjes) is goed. De kat moet regelmatig uitgedaagd worden, dit houdt haar alert. De kat is over het algemeen sowieso al stressgevoelig, maar zeker als ze ouder wordt is het goed de stress tot een minimum te beperken. Een duidelijke en voor de kat herkenbare structuur, is erg belangrijk.

Toekomst?

Zoals eerder aangehaald… de kat kan niet genezen van dementie. Als je zelf de nodige zaken - zoals hierboven beschreven - oppakt, kan je het proces wel vertragen. Echter, gezien de leeftijd waarop katten er mee geconfronteerd worden (hoger dan bij honden) is het inherent dat er naast dementie meer klachten een rol kunnen spelen en ook dit heeft invloed. Het is bij de kat dus moeilijker te bepalen, wat de levensverwachting is.

Kwaliteit van leven

Net zoals bij mensen, is de kwaliteit van een dierenleven ook iets waar je over na moet denken. Met goede zorg en begrip kom je een heel eind, maar enig moment zal het belangrijke punt komen dat je een beslissing moet nemen. Hoewel iedereen je er veel sterkte mee zal wensen, is en blijft het een pijnlijke zaak om een dier waar je van houdt in te moeten laten slapen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Dementie bij de kat"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-12-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!