InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voedselovergevoeligheid bij de kat

Voedselovergevoeligheid bij de kat

Voedselovergevoeligheid bij de kat Voedselovergevoeligheid kan variëren van enkele onderdelen uit de voeding die niet goed vallen tot een zware allergie voor meerdere stoffen. De bijbehorende gevolgen zijn van minimale consequenties die je nauwelijks opmerkt tot zwaar zieke dieren. Met de juiste behandeling is er overigens goed mee te leven, wacht alleen niet te lang.

Overgevoeligheid

Overgevoeligheid zoals het wordt genoemd kan gaan over niet allergische reacties en dan hebben we het over voedselintolerantie. Echter, het kan ook een voedselallergie betreffen, waarop heftiger reacties kunnen plaatsvinden. In de meeste gevallen gaat het overigens over voedselallergie.

Allergie

Ontstaan

Als het om een allergie gaat, is het een reactie vanuit het immuunsysteem op bepaalde eiwitcomponenten in de voeding. Het is wel zo dat de kat al eerder met deze stof in aanraking gekomen moet zijn, wil het dier een reactie vertonen. De stof waar de kat zo (heftig) op reageert, noemen we allergenen. Het betreft hier vaak algemene basisbestandsdelen die in de voeding van de kat verwerkt zijn.

Klachten/diagnose

De klachten die horen bij de allergie kunnen meerledig zijn, maar vaak betreft het de huid, in de vorm van jeuk en/of ontstekingen. Maar er kunnen ook chronische maag/darmklachten ontstaan en de kat kan standaard te dunne ontlasting hebben, winderig worden of als het de maag betreft zelfs braken. Het kan zich ook op andere plekken manifesteren, het betreft dan vaak de meer zwakke plek van de kat. Zo heeft bijvoorbeeld de Perzische kat over het algemeen wat zwakkere ogen en de ogen kunnen dan extreem vochtig worden. Als je langer wacht met het onderzoek kan ook de vacht van de kat doffer worden en er slecht uit gaan zien.

Over het algemeen zal de dierenarts na controle van de kat een dieet uitproberen. Omdat het meestal om specifieke bestanddelen in het eten gaat, zal de dierenarts afstemmen met de eigenaar bepaalde stoffen tijdelijk niet te geven en dan afwachten hoe de kat hierop reageert. Reacties komen normaal snel naar boven en dus is het inzichtelijk krijgen wat wel en wat niet te eten, na afstemming met de dierenarts, over het algemeen goed en relatief snel te doen.

Remedie

Als er is vastgesteld om welke stoffen het gaat, kan het meest geschikte dieet voorgeschreven worden. De ene eigenaar zal liever vers eten geven, met uitsluiting van de stof die de reactie oproept, maar de betere dierenspeciaalzaak of dierenarts heeft ook speciale dieetvoeding in huis. Vermijd in principe alle soorten kattensnoepjes of andere lekkernijen. De stof waar de kat allergisch voor is, hoeft er maar in minimale mate in te zitten, om weer problemen te krijgen.

Intolerantie

Ontstaan

Het ontstaan van intolerantie kan divers zijn en lang niet altijd te achterhalen. Het kan, zonder je daar bewust van te zijn, gaan om een tekort van een bepaalde stof.

Klachten/diagnose

De klachten die horen bij de intolerantie horen zijn deels vergelijkbaar met de klachten die de kat bij een allergie heeft, zoals jeuk of ontstekingen aan de huid. Een verschil met de allergie is dat een intolerantie zich in het grootste gedeelte van de gevallen op jonge leeftijd manifesteert en als de intolerantie er eenmaal is, zal deze het hele leven blijven. Over een intolerantie groei je niet heen.

Over het algemeen zal de dierenarts na controle van de kat een dieet uitproberen. Er zijn enkele speciale voeders die de dierenarts in overleg met de eigenaar kan voorzetten en welke na gebruik van een bepaalde periode, een aantal stoffen kan uitsluiten of aantonen als zijnde “schuldig” aan de klachten. Er wordt ook wel eens een bloedonderzoek gedaan, maar is niet waterdicht.

Remedie

De kat groeit er niet overheen en zal dus altijd op speciale voeding moeten leven. Als is vastgesteld waar het om gaat kan, in overleg met de dierenarts, kan de juiste voeding worden gegeven… en dit is meestal levenslang. Maar de kat kan er oud mee worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een voedselallergie?Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige st…
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Glutenintolerantie of coeliakieMensen die last hebben van coeliakie of glutenintolerantie weten dat dit een zeer moeilijke ziekte is.. Je moet alles in…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Pijn in de buik na het etenPijn in de buik na het etenBuikpijn tijdens en na het eten komt bij ruim de helft van de bevolking wel eens voor. Oorzaken kunnen onschuldig zijn z…
Bronnen en referenties
  • Neocat
  • Kattenwereld
  • Geraldine Wensing

Reageer op het artikel "Voedselovergevoeligheid bij de kat"

Reactie

Cynthia Stalder, 26-11-2014 20:36 #1
Mijn kat trekt sinds 4 weken zijn buikje bij elkaar hij heeft een antibiotica kuur gehad en daarna nog 4dagen metacam maar hij begint nu weer en de andere 2 katten hebben nu ook kramp in hun buikje. Wat kan dit zijn. Hij heeft geen diaree meer dat heb ik onder controle met rijst, nu ruikt zijn urine wat zuur dat was een paar weken geleden ook maar trok weer weg. Reactie infoteur, 27-11-2014
Hij lijkt iets wat besmettelijk is. Als het om een andere eetgewoonte zou gaan, dan zit er meestal niet een langere tijd tussen. Het medicijn is duidelijk niet afdoende geweest en mogelijk zijn de andere katten aangestoken. De dierenarts zal verder onderzoek moeten doen, lijkt mij.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Reacties: 1
Schrijf mee!