InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Klimaatverandering

Klimaatverandering

Klimaatverandering Klimaatverandering is de verandering van het gemiddelde klimaat of het weertype over een bepaalde periode. Deze verandering uit zich het duidelijkste in een stijging of een daling van de gemiddelde temperatuur, de veranderingen van de luchtstromingen en van de waterkringloop. Daarmee verandert ook weer de bewolking en de hoeveelheid neerslag op de aarde.

Grote invloed op de aarde

De klimaatverandering heeft dus een grote invloed op de aarde. Zo heeft het onder meer invloed op de wetlands, de woestijnvorming en de grootte van de ijskappen en gletsjers. Ook kunnen er gebieden overstromen door rivieren die buiten hun oevers treden. Verder heeft de klimaatverandering op de langere termijn ook weer invloed op de zeestromingen, het zeeniveau en het zoutgehalte van het zeewater.

De temperatuurstijging

De afgelopen eeuwen is de temperatuur op aarde flink gestegen. Deze temperatuurstijging is het gevolg van de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2-methaan en lachgas. Hierdoor stijgt de temperatuur op aarde, verandert het klimaat en stijgt de zeespiegel. De temperatuurstijging heeft nadelige gevolgen voor de mens en de natuur. Om deze reden nemen Nederland en de Europese Unie maatregelen om minder CO2 uit te stoten. Deze overgang biedt ook nog eens voordelen op economisch gebied.

Internationale afspraken

Nederland heeft internationale afspraken gemaakt om de uitstoot van de broeikasgassen te verminderen. De beperking van de CO2-uitstoot biedt ook nog eens economische kansen, zoals de lagere energiekosten. Het kabinet wil deze economische kansen veel beter benutten.

CO2-reductie

Het kabinet heeft met de andere EU-landen afgesproken om te werken aan een CO2-reductie. Het concrete plan is om in 2020 een CO2-reductie van twintig procent te hebben bereikt ten opzichte van 1990.

Het Verdrag van Kyoto

Ook heeft ons land zich in 1997 aan het Verdrag van Kyoto verbonden. Dit is een overeenkomst tussen 37 landen, waarin staat dat de EU, in vergelijking met 1990, acht procent minder broeikasgassen uitstoot in de periode van 2008 tot en met 2012. Niet elk EU-land draagt evenveel bij aan deze acht procent. De doelstelling voor Nederland is zes procent minder broeikasgassen. Wat betreft het behalen van deze doelen ligt Nederland op schema. Ook zijn we er op voorbereid om ons aan te passen aan de gevolgen van de klimaatverandering, zoals meer wateroverlast door een hogere zeespiegel.

Economische kansen voor particulieren en ondernemers

Het beleid om de CO2-uitstoot te reduceren biedt particulieren en ondernemers ook veel economische kansen. Als je in een zuinige auto rijdt, dan verminder je niet alleen de CO2-uitstoot, maar je bespaart ook nog eens een flink bedrag aan benzinekosten.

Geleidelijke invoering

De plannen van het kabinet om de CO-2 uitstoot te reduceren, worden dus geleidelijk in onze maatschappij ingevoerd. Dankzij deze geleidelijke overgang krijgen de Nederlandse bedrijven meer kansen om zich te innoveren en nieuwe energietechnieken te ontwikkelen. Het klimaatbeleid van de regering richt zich dan ook op het benutten van kansen.

Een gevarieerde energiemix

Verder wordt de betrouwbaarheid van de energievoorziening vergroot door de gevarieerde energiemix. Door het stimuleren van het opwekken van windenergie en bio-energie, maakt ons land zich veel minder afhankelijk van de olie- en gasproducerende landen en regio’s.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • CO2.nl

Reageer op het artikel "Klimaatverandering"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!