De reuzenzwam: de reuzenzwam vermoordt beuken

De reuzenzwam ziet er prachtig uit. Maar de schimmel (want dat zijn zwammen) kan enorme beuken volledig vellen. De beukenboom gaat dan dood. De reuzenzwam knijpt namelijk de houtvaten helemaal dicht, waardoor de boom langzaam maar zeker sterft. Hij vreet als het ware de bomen op. Er is wel een manier om dat hele proces te stoppen, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde. Overigens vechten de beukenbomen zelf ook als een malle tegen de zwam, maar dat gevecht winnen ze eigenlijk nooit.

De reuzenzwam vreet bomen van binnenuit op

De reuzenzwam wordt pas zichtbaar als de vruchtlichamen (de zwam zelf die te zien is) zichtbaar worden. De zwam tast de boom echter onherstelbaar aan. Vaak begint dat al in het kroondak, waar de boom zijn bladeren al begint te verliezen. Als de vruchtlichamen van de zwam boven de grond te zien zijn, is dat alleen maar een teken. Onder de grond en in de boom heeft de reuzenzwam dan namelijk al zijn verwoestende werk verricht. Daar heeft de schimmel de houtvaten al dicht geknepen of is bezig ze dicht te knijpen en daardoor sterft de boom langzaam. Binnen een paar jaar is een boom met de reuzenzwam helemaal afgestorven.

Veteranensnoei bij een boom die is aangetast door de reuzenzwam

Alleen veteranensnoei kan dan nog helpen in dat stadium. Dit betekent dat de kroon kleiner wordt gemaakt en er dus zo minder kracht op de takken komt te staan. Daardoor is er nog wat kracht dat de boom kan ontlenen aan wat hij binnenkrijgt.

De reuzenzwam heeft eenjarige vruchtlichamen

De reuzenzwam heeft eenjarige vruchtlichamen die in een soort dakpanvorm groeien. De ene laag is dikker dan de ander en de zwam staat op een voet die er knolvormig uitziet. Die voet is zeker 60 centimeter in doorsnee, maar vaak ook nog groter. De jonge vruchtlichamen van de reuzenzwam zijn zacht en goed te eten.

Hoe ontwikkelt een reuzenzwam zich?

De reuzenzwam is een parasiet en hecht zich aan de beschadigde wortels van beuken. De zwam kan zo gemakkelijk beuken kapot maken, omdat dit soort bomen een heel uitgebreid wortelstelsel hebben die ook vaak hoog in de grond liggen. Dieren of andere factoren beschadigen al snel zon wortel en dan ziet de reuzenzwam zijn kans schoon om de beuk binnen te dringen. De schimmelinfectie begint in het wortelfundament en dat zorgt er voor dat de boom instabiel wordt. Daarna veroorzaakt de reuzenzwam witrot en vernauwen de houtvaten zich. Door beide is de boom al snel ten dode opgeschreven.

Een beuk neemt maatregelen als hij is aangetast door de reuzenzwam

Overigens doet de boom wel zijn uiterste best om de reuzenzwam kwijt te raken. Hij maakt extra wortels aan en laat extra hout groeien. Dit gevecht tegen de reuzenzwam kan de boom echter niet winnen. Overigens wordt pas na jaren duidelijk dat de zwam in de boom zit. Dat wordt pas echt zichtbaar als de zwammenlichamen zich openbaren. Zijn die zwammen zichtbaar dan is de ziekte al in een vergevorderd stadium. De zwam blijft overigens gewoon leven als de beuk al dood is. Hij wordt dan wel van parasiet tot saprofyt. Dit is een organisme dat op materiaal leeft dat al dood is.
Gerelateerde artikelen
Darmparasiet: Blastocystis hominisDarmparasiet: Blastocystis hominisDe Blastocystis hominis is een parasiet die in de darmen van zowel mens als dier kan voorkomen. Miljoenen Nederlanders d…
Darmparasiet: Dientamoeba fragilisDarmparasiet: Dientamoeba fragilisDientamoeba fragilis is een parasiet die bij mensen in de darmen kan voorkomen. Er is jarenlang gedacht dat het hebben v…
Neospora caninumNeospora caninum is een parasiet die voor grote problemen kan zorgen in met name de rundveehouderij. Ook voor honden kan…
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…

Steun stichting Monkey Business, red een orang oetan!De orang oetan is een bedreigde diersoort, die alleen nog op Sumatra en Borneo voorkomt. De grootste natuurlijke vijand…
Overlast of angst voor kikkers en padden wat te doen?Overlast of angst voor kikkers en padden wat te doen?U loopt 's avonds niets vermoedend nog even met de hond door het park en bij thuiskomst slaat de schrik u om het hart: v…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "De reuzenzwam: de reuzenzwam vermoordt beuken"

Reacties

Sigrid Bijkerk-Haaitsma, 02-09-2020 11:23 #3
Onze mooie rode beuk van meer dan 150jaar oud heeft het ook van de reuzenzwam verloren.
Nu ruim 2 jaar later groeien veel zwamlichamen op de wortels van de boom. De stomp is evenals de boom verwijderd, maar op de dode wortels die in een grote kring rondom de oude boom in de grond zijn blijven zitten, blijven veel zwamlichamen in het gazon de kop opsteken. Is daar iets tegen te doen, of blijft dat doorgaan en zoja hoe lang?

Arie van Dijk, 28-09-2015 14:23 #2
Met vriendelijke groet,
Arie van Dijk
Bennekom

Will Verberk, 26-01-2012 12:40 #1
Volgens mij hebben wij een aantasting van een amerikaanse eik met de reuzenzwam,
zou dit kunnen? en wat kan ik doen om deze te redden? de boom begint al met tak en blad verlies zoals omschreven in uw artikel- daar wordt echter alleen gesproken over de beuk.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-02-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!