InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren en natuurrampen

Dieren en natuurrampen

Dieren en natuurrampen Al vele duizenden jaren is bekend dat dieren voorspelbaar (ogenschijnlijk helderziend) gedrag vertonen met betrekking tot gebeurtenissen in de natuur . Aan de hand van wat voorbeelden geven we een beeld van helderziend gedrag van dieren. En ook in de geschiedenis hebben culturen van dieren een veranderend patroon kunnen zien bij natuurverschijnselen. Dieren reageren ook op het weer, waardoor primitieve stammen een beetje konden weten wat hen te wachten stond.

Tsunami, Sri Lanka 05-01-2005

De ergste tsunami uit mensheugenis in Sri Lanka kostte voor tienduizenden mensen het leven. De enorme vloedgolven gaan ruim drie kilometer het land in om mens, natuur en alles wat de mens daar heeft opgebouwd aan diggelen te slaan. Echter is er iets opmerkelijks aan de hand. Tussen al die lijken en omgeslagen bomen en huizen, is geen dier te vinden.¨Het bizarre is dat we geen dode dieren hebben gezien¨, zegt H.D. Ratnayke, directeur van het Nationaal Wildlife Department in Sri Lanka. Geen olifant, konijn of zelfs maar een rat is doodgevonden in de aangerichte ravage. Ratnayke denkt dat dieren een zesde zintuig bezitten waarmee zij aanvoelen als er gevlucht moet gaan worden voor een natuurramp.

Historische voorbeelden

In het oude Griekenland was al bekend dat dieren voor aardbevingen en andere natuurverschijnselen voorspellend gedrag vertonen. 373 BC zijn er verhalen geschreven over ratten en duizendpoten die veilige plaatsen opzochtten voordat er een verwoestende aardbeving aantrad. Ook in Marokko in 1960 waar bij een aardbeving 15.000 mensen omkwamen zagen de mensen dat een enorm gebied met dieren leegstroomde. Bij de opgravingen van de oude Romeinse stad Pompeii die 1500 jaar onder het puin, stof en as lag. Zijn mensen gevonden in vlucht, schrik en doodsangsthoudingen wat enigszins luguber aan doet. Echter is er geen enkel dier gevonden in de stad. Geen rat, konijn of vogel. Enkel wat vee dat zich niet kon redden tussen de hekken vandaan.

Stormen in Nederland

Bosbeheerd zagen tijdens de zware stormen in 1972, 1973, 1976 en 1990 waarbij miljoenen bomen tegen de vlakte gingen hoe dieren massaal de bossen uitvluchtten vlak voordat de stormen begonnen. Echter zijn er critici. Matthew van Lierop, specialist in dierengedrag van de Johannesburg Zoo zei deze week in een interview ''Er zijn veel anekdotische aanwijzingen van honden die gaan blaffen of vogels die vertrekken voor een vulkaanuitbarsting of aardbeving. Maar het is nooit bewezen. Daar zijn geen studies naar gedaan, omdat je het niet kunt testen in een laboratorium''. Er zijn gewoon organismen met uizonderlijke talenten. Denk aan miljoenen vissen die millimeters naast elkaar in scholen zwemmen. Deze vissen hebben een orgaan die als een soort zijlijnsysteem werkt waardoor zij niet op elkaar botsen. Het is ook bekend dat haaien en walvissen op de een of andere manier veranderingen in het aardmagnetische veld kunnen oppikken waardoor zij zonder noemenswaardig van hun koers af te wijken lange afstanden kunnen afleggen in de Oceaan. Ook duiven kunnen reageren op magnetische velden en vliegen met of zonder tegenwind vanuit het zuiden van Frankrijk naar hun eigen duiventil in Nederland terug. Er zijn ook dieren die geluiden kunnen waarnemen die wij mensen niet kunnen waarnemen. Dat is bekend bij dolfijnen, vleermuizen en bepaalde vlinders en insecten. In een onderzoek dat afgelopen zomer werd gepubliceerd werd voor het eerst vastgesteld dat sommige zoogdieren elkaar kunnen waarschuwen met deze ultrasone, voor de mens onhoorbare, geluiden. En als dieren elkaar kunnen waarschuwen als er onraad dreigt, kunnen er veel dierenlevens gespaard worden.

Huisdieren

Ook naar het gedrag van huisdieren is uitgebreid onderzoek gedaan. Er zijn honden maar vooral ook katten bestudeerd op hun gedrag bij absentie van hun baasje. Zodra het baasje het huis verlaat zien we dat het huisdier daar even van ontdaan is en vervolgens over gaat tot de orde van de dag. Zodra het baasje na zijn werk thuis komt, is te zien dat honden en katten gaan blaffen en janken nog voordat ze thuis zijn. Het idee dat er een soort patroon zit in werktijden is ook rekening mee gehouden. De dieren reageren zowel als het baasje om half zes thuis dreigt te komen, alsook om drie uur. Het is een soort connectie die het huisdier heeft waardoor hij de sterker wordende energie aan voelt en in extase raakt.

Weersveranderingen

Dieren reageren ook op veranderingen in het weer waar wij mensen, als we geen meetinstrumenten gebruiken, geen weet van hebben. Weerprikkels voor dieren zijn veranderingen in vochtigheid, temperatuur, luchtdruk, wind en onweer. Als er ander weer op komst is, veranderen deze grootheden vaak tevoren. Soms kan uit het gedrag van dieren een primitieve weersvoorspelling worden afgeleid. In China onderzoeken ze of dieren bruikbaar zijn om aardbevingen te voorspellen. Maar tot nu toe is er nog niemand die precies de datum en de plaats kan voorspellen van een aardbeving.
© 2010 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dieren en natuurrampen"

Reactie

Frank Liefooghe, 25-10-2011 21:58 #1
Wij werken in België met een team van wetenschappers, architecten, designers en kunstenaars reeds zeven jaar aan de voorbereiding van"Desaster Free Preventions, Solutions, Furniture and Building".We hebben heel wat bewijzen omtrent de
wijze waarop en op basis van welke gegevens dieren rampen aanvoelen.Het aanvoelen van de frekwenties van trillingen, electro magnetische velden of methaangas uitwasemingen is bij vele dieren van diverse aard naar gelang hun waarnemingsgevoeligheid.Nu zoeken we naar de dieren, planten of insecten die weken voor een ramp reeds tekenen geven van onrust en op welke wijze.Alle inlichtingen zijn welkom.Frank Liefooghe-liefooghe@hotmail.com

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 11-04-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!