InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Advies om in dichtbegroeide gebieden te kunnen overleven

Advies om in dichtbegroeide gebieden te kunnen overleven

Advies om in dichtbegroeide gebieden te kunnen overleven Om in een bosachtig landschap te kunnen overleven, moet u op diverse dingen letten. Het is namelijk eenvoudig om er verdwaald te raken. Er zijn echter verschillende manieren om het bos te kunnen verlaten. Ondertussen is het belangrijk om voldoende te drinken. Stromend water bevat minder bacteriën dan stilstaand water en heeft hierdoor de voorkeur. Desnoods kunt u water koken door middel van een kampvuur, waardoor het water drinkbaar wordt. Ook bij het vinden van voedsel, moet er op diverse dingen gelet worden. Het voedsel kan namelijk giftig zijn of ziektes veroorzaken. Felgekleurde vruchten en dieren kunnen voornamelijk giftig zijn terwijl sommige diersoorten echter rauw gegeten kunnen worden. Zorg er tevens voor dat u op tijd een onderkomen creëert. U kunt namelijk eenvoudig onderkoeld raken wanneer u hier niet voldoende tegen beschermd bent.

Overleven in dichtbegroeide gebieden

Overleven in bosachtig gebied

In een bos is het lastig om herkenningspunten te vinden. Dit wordt veroorzaakt vanwege de hoeveelheid vegetatie, waardoor de kans groot is dat u verdwaalt. Probeer echter zoveel mogelijk terug te lopen naar de plek waar u vandaan kwam. Dit verkleint de kans dat u verder verdwaalt. Mensen leven meestal op plekken waar water te vinden is. Riviertjes kunnen u hierbij begeleiden naar bewoond gebied. Hiernaast is het aanbevolen om overdag zoveel mogelijk in één richting te lopen. Dit vergroot de kans dat u niet in cirkels blijft lopen. Wanneer u uw stappen telt, weet u hoe ver u gelopen heeft. Met deze informatie kunt u bepalen of u in cirkels loopt. Het is tevens van levensbelang dat u tijdens uw tocht op zoek gaat naar water. Soms kunt u het geluid van rivieren al van een afstand horen.

De zoektocht naar schoon drinkwater

Het is belangrijk dat u uw balans blijft behouden wanneer u water uit een rivier drinkt. Wanneer u eenmaal in het water bent gevallen, is er namelijk een grote kans op onderkoeling. Als het water stroomt, is dit meestal een positief teken. Hoe sterker de stroming, hoe drinkbaarder het water is. Bacteriën ontwikkelen en verspreiden zich namelijk bij stilstaand water. Het is om deze reden afgeraden om uit meertjes te drinken waarbij het water stil staat. Wanneer er geen stroming staat, bestaat een andere oplossing. U kunt namelijk de bacteriën in het water doden door het water te koken. Hierdoor wordt het water na verloop van tijd drinkbaar. Nadat u water gevonden heeft, is het aangeraden om op zoek te gaan naar voedsel.

Bron: Caroig, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Caroig, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Eetbaar voedsel

Voedsel is belangrijk om het lichaam van voldoende energie te voorzien. Wanneer uw lichaam te weinig energie heeft, is het moeilijker om grote afstanden te kunnen afleggen. Om uw energieniveau op peil te houden, kunt u bijvoorbeeld insecten eten. Het is aangeraden om de insecten te koken. Ze kunnen namelijk parasieten bevatten. Soms zijn deze parasieten zelfs dodelijk. Insecten die opvallende kleuren hebben zijn mogelijk giftig. Maden en wormen bevatten veel eiwitten en kunnen rauw gegeten worden. Als laatste oplossing kunt u de binnenkant van boomschors eten. Wanneer u het boomschors van de boom verwijdert, is er soms schimmel te zien. De schimmel hiervan is eetbaar.

Het aanleggen van een onderkomen

Het is belangrijk een onderkomen te creëren wanneer u voorzien bent van voedsel en drinken. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat u warm blijft. Wees er attent op dat uw onderkomen vóór de avond klaar is. Zorg ervoor dat het zich niet te dicht bij het water bevindt. Riviertjes en meertjes kunnen namelijk na hevige neerslag hoger komen te liggen. Hiernaast gebruiken beren de rivieren om voedsel te vangen.

Een warm en zacht slaapplek

Een grote hoeveelheid takken en bladeren zorgt voor een goede bescherming tegen de wind. Verzamel droog mos om een zacht slaapplek te creëren. Wanneer u een slaapzak heeft, is het aanbevolen om van tevoren uw lichaam op te warmen met behulp van oefeningen. Hierdoor neemt de slaapzak een hoger temperatuur aan wanneer u gaat liggen. Om uzelf op te warmen, kunt u ook gebruik maken van een kampvuur.

Het nut van een kampvuur

Het is aangeraden om een kampvuur aan te leggen omdat het twee belangrijke functies heeft. Hiermee kunt u zich opwarmen voordat u begint aan uw nachtrust. Onderkoeling van het lichaam kan namelijk levensgevaarlijk zijn. Hiernaast kunt u uw water of voedsel hiermee opwarmen. Hiermee verkleint u de kans dat u bacteriën en parasieten binnenkrijgt.

Een kampvuur creëren

Het is lastig om een kampvuur met stenen of stokken aan te steken. U heeft hierbij veel geduld nodig om met behulp van wrijving warmte op te wekken. Door middel van een boog is het iets eenvoudiger om vuur op te wekken. Een andere methode is het gebruik van een batterij in combinatie met staalwol. Wanneer u dit tegen elkaar aan wrijft, ontstaat er hitte. Als u een lens tot u beschikking heeft, kunt u dit óók gebruiken. Lenzen zijn te vinden in brilglazen en verrekijkers. Eventueel kan natuurijs omgevormd worden tot een lens. Wanneer u lucifers of een aansteker tot u beschikking heeft, is het aansteken vele malen eenvoudiger. Om een kampvuur aan te leggen, kunt u de volgende stappen ondernemen:
  • Verzamel droge planten, stro van pijnbomen, droog boomschors en mos dat gemakkelijk aangestoken kan worden.
  • Verzamel droge (gevallen) middelgrote en grote takken.
  • Zorg ervoor dat uw kampvuur tenminste drie meter van uw onderkomen of droge plekken verwijderd staat.
  • Gebruik droge stenen om het kampvuur af te schermen.
© 2015 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypothermie of onderkoelingHypothermie of onderkoelingOnderkoeling treedt op zodra de lichaamstemperatuur onder de 35 graden celsius zakt. Onderkoeling vind vooral plaats bij…
Hoe voorkom en ga ik om met onderkoeling?Hoe voorkom en ga ik om met onderkoeling?Bij hevige kou loopt men het risico om onderkoeld te raken. Dit kan in hoog in de bergen voorkomen, maar ook gewoon 's w…
De koudste plekken op aardeDe koudste plekken op aardeEr zijn naast Antarctica nog veel plaatsen waar het werkelijk ijskoud is. Dit zijn Groenland, Rusland en Alaska. Lees hi…
Woestijnen en leefmogelijkhedenIn de woestijn, waar altijd warmte heerst overdag en 's nachts het dodelijk koud kan zijn, lijkt haast onmogelijk om te…
Biologie Uitgelegd - EcosystemenEen ecosysteem is een gebied waarbinnen organismen verschillende relaties hebben. Factoren hebben invloed op deze relati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mark Brennan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • http://m.wikihow.com/Build-a-Campfire
  • http://wildwoodsurvival.com/survival/fire/twostones/abbww/index.html
  • http://www.artofmanliness.com/2008/09/04/how-to-build-a-roaring-campfire/
  • http://www.artofmanliness.com/2008/04/29/9-ways-to-start-a-fire-without-matches/
  • http://www.survivenature.com/forest.php
  • Afbeelding bron 1: Caroig, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Advies om in dichtbegroeide gebieden te kunnen overleven"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 09-12-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!