InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Advies om in lichtbegroeide gebieden te kunnen overleven

Advies om in lichtbegroeide gebieden te kunnen overleven

Advies om in lichtbegroeide gebieden te kunnen overleven Voor elke soort natuuromgeving is er een specifieke benadering nodig. Dit heeft te maken met de overvloed en schaarste in de desbetreffende regio. Op sommige locaties is er bijvoorbeeld water in overvloed, terwijl men in andere gebieden zeer zuinig moet zijn met water. Wanneer in gebieden weinig vegetatie voorkomt, geeft dit aan dat er weinig water aanwezig is. Voorkom een paniekaanval of stress; het belangrijkste is om uw hoofd erbij te houden. Ondanks dat de natuur een gevaarlijke omgeving kan zijn, bent u zelf een belangrijke constante factor in het geheel. Neem de tijd voordat u dingen besluit. Een foute beslissing kan fataal zijn en elke beslissing moet met zorg overwogen worden.

Overleven in lichtbegroeide gebieden

Voorbereidingen die getroffen moeten worden

Het is essentieel om te kunnen plannen. Er kan namelijk onverwachts een lange periode van droogte aanbreken. Wees altijd op het onbekende voorbereid. Verdeel daarom een overvloed aan voedsel en water over meerdere dagen zodat je meer zekerheid hebt.

De eerste levensbehoeften

Het is zeer belangrijk om voldoende water tot uw beschikking te hebben. Mensen kunnen gemiddeld maximaal drie tot vijf dagen zonder water. Gebruik uw energie verstandig. Uw energie in uw lichaam wordt onder andere gebruikt om u op temperatuur te houden. Hiernaast heeft u energie nodig om grote afstanden te kunnen afleggen. Dit is nodig om de beschaafde wereld te kunnen bereiken.

Overleven in de woestijn

Het ééntonige landschap van de woestijn zorgt ervoor dat u eenvoudig kunt verdwalen. De sterren die u 's nachts ziet kunnen u helpen met het terug vinden van uw richtingsgevoel.

De enorme droogte van de woestijn

Vanwege de droogte van de woestijn, heeft het vinden van water een zeer hoge prioriteit. Zorg ervoor dat u zo min mogelijk vocht verliest. Het is hierdoor aanbevolen om 's nachts te wandelen. Overdag kunt u het beste slapen op een plek die in de schaduw ligt. Hierdoor gaat er zo min mogelijk vocht verloren uit uw lichaam. Voordat u gaat slapen, is het belangrijk om (natuurlijke) objecten klaar te leggen waar u regen mee kunt opvangen. De meeste cactussen bevatten vocht dat drinkbaar is. Overige plantensoorten kunnen zeer giftig zijn. In de ochtend kunt u op sommige plantensoorten dauw vinden. Hiernaast is het aanbevolen om op het gedrag van vogels te letten. Vogels zijn vaak te vinden rondom rivieren en beekjes om hier uit te drinken of om vis te vangen.

De link tussen water en voedsel

Wanneer u genoeg water tot uw beschikking heeft, kunt u zich pas gaan richten op het vinden van voedsel. Voedsel kan namelijk voor uitdroging zorgen. Het vinden van voedsel is een lastige taak, want voedsel is net als water, moeilijk te vinden. Insecten zijn zeer gezond vanwege de eiwitten die hierin zitten. Gelukkig komen deze diersoorten regelmatig voor in woestijnachtig gebied. Planten die een melkachtig sap bevatten, moeten vermeden worden. Meestal zijn deze planten namelijk giftig. Als u niet weet of een plant eetbaar is, kunt u dit op een praktische manier uittesten. Wees hier echter zeer voorzichtig mee voordat u besluit het in de praktijk uit te testen. U kunt de desbetreffende plant opdelen in meerdere stukken. Het is afgeraden om het als voedsel te gebruiken wanneer er zich insecten of parasieten in de plant bevinden. Wanneer de plant in orde lijkt, kunt u de plant tegen uw lippen aan houden. Wanneer u na drie minuten geen last heeft, kunt u 15 minuten lang de plant tegen uw tong aan houden. Mocht u hierna nog geen reactie krijgen van uw lichaam, is het mogelijk om erop te kauwen. Probeer dit voor 15 minuten. Pas als alles tot nu toe in orde lijkt, kunt u het voedsel doorslikken.

Bron: Lynn Greyling, PublicDomainPicturesBron: Lynn Greyling, PublicDomainPictures

Overleven in een veldlandschap of duinachtig gebied

Een veldlandschap bevat lage begroeiing. Ondanks de lage begroeiing, kan het veld begroeid zijn met planten die uw doorgang bemoeilijken. Takken die bewapend zijn met een grote hoeveelheid stekels, kunnen u verwonden.

De zoektocht naar de eerste levensbehoeftes in een veldlandschap

Kale landschappen hebben het voordeel dat sporen duidelijk zichtbaar kunnen zijn. Deze sporen kunnen u begeleiden naar een bron van water. Rivieren en beekjes zijn namelijk een verzamelplaats voor allerlei soorten wild. De verschillende soorten vegetatie hebben een voorkeur voor een specifiek gebied. U kunt veel van de omgeving leren door op dit soort details te letten. Hiermee vereenvoudigt u de zoektocht naar bessen en soortgelijk voedsel. Het is van levensbelang om te weten wat eetbaar is. Er kunnen namelijk giftige planten aanwezig zijn. Wanneer u besluit een dier te gaan eten, moet u ervoor zorgen dat u de kop en ledematen van het dier verwijdert. Het beste is om kleine dieren en insecten te eten zoals slakken, maden en wormen. Deze dieren kunnen namelijk niet giftig zijn.
© 2015 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vleesetende plantenVleesetende plantenVleesetende planten bestaan er in alle soorten en maten, zo zijn er 4 methoden waarop een vleesetende plant de insect ka…
Het Nederlandse landschap sinds de laatste ijstijdHet Nederlandse landschap sinds de laatste ijstijdNederland is een uniek land geweest binnen Europa. ‘Het afvoerputje van Europa’ wordt ons land genoemd. Het is de grens…
Het insectenhotelHet insectenhotelJe ziet het de laatste tijd steeds vaker in tuincentra's en andere winkels. Het zogenaamde insectenhotel. De leuke houte…
Woestijnen en leefmogelijkhedenIn de woestijn, waar altijd warmte heerst overdag en 's nachts het dodelijk koud kan zijn, lijkt haast onmogelijk om te…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Advies om in lichtbegroeide gebieden te kunnen overleven"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!