InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De gevolgen van een vulkaanuitbarsting voor de wereld

De gevolgen van een vulkaanuitbarsting voor de wereld

De gevolgen van een vulkaanuitbarsting voor de wereld Een vulkaanuitbarsting behoort tot één van de meest spectaculaire en fascinerende natuurverschijnsels die er op de aarde te vinden is. Een vulkaanuitbarsting, waarbij een grote hoeveelheid magma vrijkomt, kleurt de aarde rood. Terwijl een uitbarsting, waarbij de krater veel as “uitspuugt”, zorgt voor verduistering en afkoeling. De afkoeling wordt veroorzaakt doordat de zonnestralen de aarde niet meer kunnen bereiken. Daarnaast kan een vulkaanuitbarsting vaak ook een verwoestende werking hebben. De gevolgen van een vulkaanuitbarsting met verwoestende gevolgen is van een zodanig kaliber, dat gedeelten van de aarde volledig kunnen worden verwoest. Vooral bij een uitbarsting van een Supervulkaan zou de hele aarde van de kaart geveegd kunnen worden. Een uitbarsting, van bijvoorbeeld de Yellostone vulkaan in de V.S, kan naar verwachting zulke drastische gevolgen hebben.

Ruim 70 vulkaanuitbarstingen per jaar

Wereldwijd zijn er ruim 1.400 vulkanen. Van deze vulkanen zijn er nog ongeveer 800 actief. Gezamenlijk zorgen deze vulkanen voor ongeveer 70 uitbarstingen per jaar. De meeste actieve vulkanen liggen in een ring rondom de Stille Oceaan. Deze ring wordt ook wel de “Ring van Vuur” genoemd.

Gevolgen van een vulkaanuitbarsting

De gevolgen van een vulkaanuitbarsting hangen onder andere af van de hevigheid van de uitbarsting. Daarnaast heeft ook de ligging van de vulkaan invloed op de gevolgen. Ook zijn er verschillende soorten vulkanen met ieder zijn eigen eigenschappen. Vooral de zogenaamde Supervulkanen kunnen bij een uitbarsting zeer verwoestende gevolgen hebben.

Pyroclastische stroom
Een van de meest gevaarlijke verschijnselen van een vulkaanuitbarsting is een pyroclastische stroom. Bij een pyroclastische stroom vormen as en hete gassen een gloeiend hete wolk die met grote snelheid van de vulkaan afstormt en daarbij de gehele omgeving bedekt. Pyroclastische stromen kunnen snelheden bereiken tot wel 725 km per uur. Ook kan een pyroclastische storm temperaturen hebben die liggen tussen 100 en 800 graden Celsius. Bij de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus werden Pompeii en Herculaneum door een pyroclastische stroom bedekt.

Vulkaanas

Bij een vulkaanuitbarsting waarbij de vulkaankrater veel as “uitspuugt” krijgt de mens mogelijk te maken met vele drastische gevolgen. Door het vrijkomen van de vulkaanas zullen alle mensen en dieren die leven in het desbetreffende vulkaangebied sterven. Daarnaast zullen planten en drinkwater niet meer te consumeren zijn. Ook kunnen door de eruptie van hevig vulkaanuitbarstingen enorme hoeveelheden zwavelzuur vrijkomen. Het gevolg van grote hoeveelheden zwavelvuur kan zijn dat wereldwijd de temperatuur mogelijk flink zal kunnen dalen. In de situatie dat er een temperatuurdaling komt, dan wordt er nu reeds door de wetenschappelijke onderzoekers op gewezen dat de aarde te maken kan krijgen met een nieuwe ijstijd.

Yellostone vulkaan

De Yellostone vulkaan is een Supervulkaan gelegen in de Amerikaanse staat Wyoming. De Yellostone vulkaan bezit een zogenaamde hotspot. Een hotspot van een vulkaan is een actieve plaats diep in de grond die vol zit met magma en lava. Deze hotspot staat in verbinding met de aardkern van de vulkaan. De laatste keer dat de Yellostone vulkaan tot uitbarsting kwam was ruim 640.000 jaar geleden. Volgens vulkanologen zou de Yellostone vulkaan gemiddeld eens in de 600.000 jaar uitbarsten. Dit betekent dat de vulkaan dus behoorlijk “over tijd” is. Als de Yellostone vulkaan tot uitbarsting komt, dan vrezen vulkanologen voor de komst van een nieuwe ijstijd. Wanneer de Yellostone vulkaan tot uitbarsting komt valt moeilijk te zeggen. Onderzoekers achten het niet waarschijnlijk dat de vulkaan op korte termijn tot uitbarsting zal komen. Echter, sinds 2005 wordt er rondom de vulkaan wel weer vulkanische activiteiten gemeten en vanaf 2009 zijn de lichte aardbevingen in het gebied rondom de vulkaan heel erg toegenomen.

Supervulkaan in de buurt van Nederland.

De meeste Supervulkanen liggen rondom de Stille Oceaan, maar ook in de Duitse Eifel (Laachersee) is een Supervulkaan. Deze Supervulkaan in de Laachersee zal, wanneer de vulkaan tot uitbarsting komt, ook Nederland kunnen bereiken. In januari 2012 hebben vulkanologen verhoogde activiteiten van de vulkaan in de Laachersee gemeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.geosciense.com
  • www.wikipedia.org
  • www.ad.nl
  • www.telegraaf.nl

Reageer op het artikel "De gevolgen van een vulkaanuitbarsting voor de wereld"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 31-07-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Vulkaanuitbarstingen
Schrijf mee!