InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De schandalige bio-industrie: Onze kippen

De schandalige bio-industrie: Onze kippen

De schandalige bio-industrie: Onze kippen Waar kip vroeger een delicatesse was, is het nu een gewone vleessoort. De pluimveehouderij is dan ook de grootste sector binnen de bio-industrie: een harde bedrijfstak die over de ruggen van de dieren nog steeds groeiende is. Het is een massaproductie van vlees en dierproducten op een zeer hoog tempo. Nog altijd is het gewoon dat hulpeloze dieren zoals kippen, massaal worden opgesloten, vetgemest of juist uitgehongerd. Aan het einde van hun belabberde leventje op een oppervlak van een A4-tje wacht de beestjes de doodstraf.

Leefomstandigheden van de kip

Een kip is wezenlijk een sociaal levend dier dat leeft in kleine groepjes van een haan, enkele hennen en kuikens. In de groep heerst een rangorde. De dieren kennen elkaar en respecteren de sterkste van de groep. De haan verdedigt zijn hennen en zijn territorium tegen indringers en waarschuwt voor gevaar. Hij lokt de hennen naar voedsel en naar de slaapplaats. Kippen hebben voldoende ruimte nodig om te kunnen bewegen en de vleugels uit te slaan. Strooisel is essentieel, het wordt gebruikt voor stofbaden, pikken en krabben. Stofbaden zijn nodig om de veren schoon te houden. Kippen brengen in de vrije natuur de nacht door in bomen waar ze hoog en veilig zitten. In gevangenschap rusten de kippen ’s nachts graag op een verhoogde zitstok. Hennen hebben de behoefte om hun eieren in een beschutte, veilige ruimte te leggen. Een legnest is hiervoor geschikt. Deze leefomstandigheden gelden helaas niet voor alle kippen. Integendeel.

Vleeskippen

....kip, kipfilet, drumsticks, kiprollade, kipvleugeltjes, kipkarbonade, kipsaté, kiploempia, viandellen, gerookte kip, kippenpoot, kippensoep, kipbouillon, kipnuggets, kipragout, cordon bleu, kipschnitzel, kippenlever, kipgehakt....
Van alle dieren in de bio-industrie komen de vleeskippen het meest voor. Vleeskippen oftewel vleeskuikens leven slechts kort en worden al snel geslacht. In Europa leven en sterven jaarlijks miljarden vleeskippen in een dubieuze sector: de bio-industrie. Het leven van deze vleeskippen in de bio-industrie is stuitend. De dieren zitten dicht op elkaar, meestal met zijn vijven in een draadkooi in overvolle stallen, en veel dieren groeien zo snel dat hun pootjes hun gewicht niet meer kunnen dragen en ze letterlijk door hun poten zakken. Daglicht krijgen ze niet te zien. Elke kip heeft circa een velletje A4 aan ruimte ter beschikking.

Vetmesten en doodgroeien

Hoe gaat het in zijn werk: eieren worden machinaal uitgebroed. Een kuikentje zal zijn moeder dus nooit zien. Na het uitbroeden worden de donzige kuikentjes in kratten vervoerd naar een mesterij. Daar zit het machteloze diertje met nog twintig soortgenoten op een vierkante meter in een donkere schuur. Normaal kippengedrag is ondenkbaar. Na zes weken is het pluizige kuikentje vetgemest en veranderd in een homp vlees van ruim twee kilo, zoals een kleuter in een volwassen lichaam. Dit is dus zeker twee keer zo zwaar als normaal. Deze onnatuurlijke groei levert veel problemen op, zoals erg pijnlijke gewrichtsontstekingen en borstblaren. Miljoenen kuikens sterven nog voordat ze de slachtleeftijd hebben gehaald: ze groeien letterlijk dood.

Genadeloze toestanden

De vangst is ruw en voor de dieren een verschrikking. Een aanzienlijk aantal kippen breekt of kneust vleugels of poten. Eenmaal in de slachterij wordt het dier met een elektrische schok van 100 Volt verdoofd om bloeduitstortingen (lelijke plekjes in het vlees) te voorkomen. Deze zijn te zien aan typische plekjes in bijvoorbeeld kipfilet. Onderzoek wijst echter uit dat minimaal 150 Volt nodig is voor een goede verdoving. De meeste kippen zijn nog bij bewustzijn op het moment dat hun nek machinaal wordt doorgesneden. De moederkippen bestaan enkel voor de fok en dus niet voor snelle groei. Ze krijgen een permanent hongerdieet om hun groei te remmen. Na zo'n zeventien maanden honger lijden worden zij verwerkt in de soep, de zogenaamde soepkippen. Jaarlijks worden er in Nederland op deze manier 574 miljoen (2015) donzige kuikens geslacht, per dag is dat anderhalf miljoen. Kipfilet lijkt misschien prettig mager en goed voor de lijn, maar in werkelijkheid is het een 'opgeblazen' sponzig stuk vlees dat meer water bevat dan voeding.

Legkippen

.... eieren....
In ons land bevinden zich 46 miljoen legkippen (2016). De legkip wordt, net als alle andere dieren in de bio-industrie, beschouwd als een minderwaardig schepsel, een consumptieproduct. Voor een legkip geen familieleven of zelfs maar een moeder die haar kind liefde geeft. Het volgende is er wel:
  • Broedmachines
  • Kuikensorteerders
  • Snavelkapmachines
  • Lopende banden voor het voer en de eieren
  • Slachtmachines
  • Kuikenvegers

Naar de legbatterij

Direct na de geboorte worden alle haantjes uitgesorteerd en vergast of levend vermalen. Op jaarbasis gaat dit om zeker 45 miljoen eendagskuikens. De hennetjes leven eerst zestien weken in een 'opfokbedrijf', waarna ze worden gevangen en vervoerd naar een legbatterij of scharrelhal. Tijdens de ruwe en martelende vangst worden veel botten gebroken. Van alle vrouwtjes (behalve die in de biologische sector) wordt de snavel geknipt of afgebrand, wat vergelijkbaar is met het knippen van de tanden inclusief wortelkanaal.

In een legbatterij heeft de kip minder dan een A4’tje ruimte. Het voer komt via een lopende band naar de kip toe. De basisbehoeften van de kip, namelijk lekker scharrelen, het nemen van een stofbad, het gebruik van legnest of zitstok, enz. is ze ontnomen. Alles moet goedkoop en snel, ruimte is schaars. Vele uren kunstlicht stimuleren de Nederlandse kippen tot het leggen van wel 10,4 miljard (2013) eieren per jaar. Daglicht is er niet bij. De kip moet haar eieren op draadgaas leggen. Dit levert stress op omdat het meelijwekkende dier van nature een nest wil maken. Frustratie en onderlinge irritatie veroorzaken pikgedrag en zelfs levend kannibalisme. Velen overlijden vroegtijdig door ziekten, pikkerij en de weerzinwekkende vangstmethode.

Verbluffend dierenleed

De scharrelkip heeft ongeveer twee A4’tjes tot haar beschikking. Deze dieren leven in een stal maar zijn ook verstoken van daglicht. De 'gelukkige' kip van het vrije uitloop-type of het grasei-type heeft vier A4'tjes ter beschikking waaronder wat buitenlucht. Ruim een jaar en 300 eieren later is de kip “op”. Ze wordt op ruwe wijze gevangen en vervolgens verwerkt tot ‘soepkip’. De pijn en stress die het dier hierbij heeft is enorm. Op elk ei wordt een code geprint. Het begincijfer geeft de huisvesting aan: van 3 (kooi-ei) tot 0 (biologisch ei). Hoe hoger het getal, hoe ernstiger het dierenleed. Over het algemeen zijn steeds meer mensen zich er van bewust dat alleen de eieren met een 0-getal aanvaardbaar zijn.

“I did not become a vegetarian for my health, I did it for the health of the chickens.” ~ Isaac Bashevis Singer

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diervriendelijkere producten: Het Beter Leven kenmerkIn samenwerking met de dierenbescherming is Het Beter Leven kenmerk ontwikkeld. Dit is een 3-sterren systeem dat op stee…
Wat je moet weten over eierenScharreleieren worden geproduceerd door kippen die in een grote hal opgesloten zitten in kooitjes. Scharreleieren zijn g…
Haantjes worden vergast: alleen kippen gegetenHaantjes, ook wel 1-dags haantjes genoemd worden vergast. Dit komt omdat er aan haantjes niet genoeg vlees zit om ze te…
Het verzorgen van kippen kuikensHet verzorgen van kippen kuikensNa 21 dagen komen de bevruchte eieren van een kip uit. De moederkip of kloek begint dan direct aan de opvoeding van de k…
Van bio-industrie naar duurzaam vlees: de oplossing?Het meeste vlees wat tegenwoordig door de mens wordt geconsumeerd komt uit de bio-industrie. Dieren zitten opgesloten in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "De schandalige bio-industrie: Onze kippen"

Reacties

Martine Peeters, 23-06-2017 21:30 #7
Vlees eten deed ik al niet meer, ook geen eieren uit de winkels, ik eet nu ik dit gelezen heb zeker geen kip of andere gevogelte meer! Wat een ellende allemaal toch! Ik eet eigenlijk niks vlees noch kip, maar ik dacht ik ga is lezen hoe het leven van een biokip is, mis eet ik dan af ertoe het wel eens! Gelukkig heb ik het eerst opgezocht en nu ik het weet zal ik het niet doen

Maarten-Vhouten@hotmail Com, 17-10-2012 11:01 #6
Hoeveel kippen zitten er permanent in Nederland? En dan heb ik het over de bioindustrie?

Hoiii!, 07-12-2009 11:42 #5
Goed zo! :-) Ik vind het erg goed wat jullie doen. En goed dat dat dan ook wordt opgeschreven. Zo kan iedereen het lezen!

Artistik (infoteur), 07-11-2009 01:15 #4
Wat ontzettend goed dat je dit opgeschreven hebt. Ik hoop dat dit door veel mensen gelezen wordt en dat men meer bewust gaat eten. Het draait helaas allemaal om geld, maar wanneer wij als consumenten overstappen op diervriendelijkere producten dan zullen deze bedrijven wel moeten bijdraaien.

Thomas Jansen, 16-12-2007 13:26 #3
Ook ik ben van mening dat er best eens grondig nagedacht mag worden en vooral objectieve feiten de boventoon dienen te voeren. Bioindustrie is op dit moment het beste alternatief voor de voedselproductie dat we kennen. Dat zal menig profesional op dit vlak beamen en onderstrepen. Voor het optimaliseren van dierenwelzijn is steun voor innovatie binnen deze industrie van groot belang. Zie wat voor prachtige resultaten er de laatse deccenia bereikt zijn. milieubewust leven is iets anders als volgen van een ecolabel. Dit vergt iets meer dan 1 seconden nadenken, dit vergt objectief onderzoek en de afweging van plussen en minnen. Hoeveel belast de productie het milieu? Hoeveel afval laat ik achter? Hoeveel belast ik het milieu met recycling? En hoe dieronvriendelijk is de bioindustrie nou daadwerkelijk? Kortom een objectieve en constructieve houding zou geen overbodige luxe zijn in de optimalisering van ons voedselproductieapparaat.

Linda Verschuur-Lindemann, 30-10-2007 12:24 #2
Laat ik voorop stellen dat ook ik vlees en eieren eet en van mening ben dat dat ook moet kunnen. Leeuwen eten immers ook zebra's… En als iedereen vegetarisch wordt gaat de wereld failliet en daar is niemand bij gebaat.
Ik ben absoluut geen?geitewollensokken? type. En ook ik val voor aanbiedingen want laten we eerlijk zijn het biologische scharrelproduct is ook duurder en soms gewoon ronduit duur…
Maar ik ben ook van mening dat wat je eet daar best eens grondig over nagedacht mag worden. Net als het behoud van de natuur. Als we allemaal ons kop in het zand gaan steken schieten we natuurlijk geen lor op want het kan en moet ook anders.
Als iedereen nou eens 1 seconde meer nadacht. En daar waar het kan een paar centjes meer uitgeeft aan betere en diervriendelijkere producten dan gaan de prijzen van deze producten automatisch omlaag en helpen wij onszelf aan lekkerdere, gezondere en betere producten voor mens en dier… Een win win situatie lijkt mij?!
Dus ga ik tegenwoordig voor de "0" eitjes en de biologische wijn nipt vaak ook heerlijk weg. Eko groenten en fruit zo nu en dan knabbelt uitstekend! En als de portemonnee het toelaat koop ik biologisch vlees en dat smaakt heel prima kan ik vertellen en is het geld gelukkig ook waard!
Het is misschien niet veel maar een begin is er en als iedereen nou eens een beginnetje maakt komen we samen een grote stap verder…
Want laten we wel zijn "voldoende eten en drinken en een gezonde omgevingtemperatuur en licht en lucht" zoals Pieter Boonen opmerkt hebben de meesten van de dieren niet die bestemd zijn voor consumptie! Dat korte leventje kan best wat dragelijker gemaakt worden al blijft de dood onontkoombaar. En dat moeten we samen toch wel kunnen veranderen?
Al was het maar omdat we onszelf toch zeker wel een gezond en lekker stukje vlees/groenten/fruit en/of ei gunnen?…
Die zebra's hebben voordat ze worden opgepeuzeld door een leeuw toch maar lekker kunnen genieten van het leven in hoeverre dat mogelijk was.
Ga maar eens het bos in of de hei op wat staatsbosbeheer en/of natuurmonumenten voor ons heeft behouden en onderhoud en waar wij zeker van mee kunnen en mogen genieten! Snuif de lucht daar maar eens op, geniet van al dat moois waar we vroeger tenslotte allemaal in leefde voordat we in al die appartementen/huizen gingen wonen!
Daar kan ik als stadse meid toch ook erg van genieten!
Dan voel je je een stuk lekkerder dan de lucht opsnuiven in een straat vol huizen/appartementen. Welke uiteraard ook zeer noodzakelijk zijn begrijp me niet verkeerd! Want ook ik ben 1 van de gelukkige die in een straat, in een huis en met veel plezier woon.
Maar toch ben ik stiekem wel blij met die "Groenen" en iedereen een beetje groen maakt het misschien wel prettiger dan een paar hele radicale groenen…

Boonen Pieter, 13-10-2007 22:08 #1
Het is een schande dat sommige mensen zich in de plaats van dieren gaan stellen. Het is hypocrisie ten top. Hoe kunnen deze mensen toestaan dat andere mensen in een apartementje moeten leven met kamers van enkele vierkantemeter groot. Van nature is de mens een wezen dat graag buiten vertoeft. Maar daar is geen plaats omdat groenen de ruimte opkopen voor de kevertjes en de vlinders en voor hun eigen natuurlijk want zij moeten dat allemaal gadeslaan. Op schijnbaar natuurlijke weg laten ze bomen over de paden vallen zodat de doorgang praktisch afgesloten wordt. Ikke en de rest kan stikken is hun motto. Beste mensen denk eens eerst aan Uw medemensen. Als het brood binnenkort opslaat omdat er te weinig graan verbouwd wordt geeft u dan subsidies. Als de electriciteit duurder wordt komt dat door de groene electricteit of door gebrek daarvan of gewoon omdat U door kortzichtigheid de bouw van electricteitscentrales hebt tegengehouden. Wist U misschien niet dat een vogel maar een klein hersen volume heeft. Alleen veelvuldig herhalen uit noodzakelijkheid doet hem bepaalde dingen doen. Wanner hij voldoende eten en drinken heeft en een gezonde omgevingtemperatuur en licht en lucht dan kan dat dier volkomen gelukkig en tevreden zijn. Of waren onze voorvaders niet gelukkig omdat ze geen TV of auto hadden.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 31-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Bio-industrie
Reacties: 7
Schrijf mee!