Boris, 20-10-2012
Wakker Dier en de Dierenbescherming vind ik geen betrouwbare bron om zo'n stuk te schrijven. Van gedegen onderzoek doen hebben ze werkelijk nog nooit gehoord, ze smijten met conclusies en onderzoeksresultaten zodra die in hun straatje passen. In plaats van de werkelijke waarheid te laten zien, maken ze deze zo zwart mogelijk zodat elke veehouder een meedogenloze crimineel lijkt.
Jammer, want wanneer ze eens echt onderzoek zouden doen en met de boer zouden meewerken ipv tegenwerken, zouden ze veel meer gedaan krijgen. Een gemiste kans, waardoor ze uiteindelijk zelf ook gewoon meehelpen aan het in stand houden van de bio-industrie.
Overigens is de melkveehouderij nog de meest diervriendelijke productieketen. Gekeken naar varkens- en kippenhouderijen, gebeurt er in de melkveehouderij tenminste wél iets om het dierwelzijn te verbeteren. Kijk naar de vrijloopstal, een vrij nieuw concept waar menig boer (en koe!) enthousiast over is. Helaas is de overheid er nog niet van overtuigd dat deze stallen de toekomst zijn.
Daarbij is het in de melkveehouderij zo dat een gezond dier meer betekent voor een bedrijf dan een dier met gebreken. Voor pluimvee en varkens doet dit er niet toe, deze dieren gaan toch tussen 6 weken en 6 maanden naar de slacht. Voor een melkkoe ligt dat heel anders, waardoor investeren in diergezondheid voor een melkveehouder noodzakelijk is. Het antibioticagebruik in de melkveehouderij is nihil, weidegang zal vanaf 2012/'13 meer toegepast worden door subsidie van zuivelcoöperaties en met de vele onderzoeken naar het verbeteren van de klauw- en uiergezondheid zal ook dit zeker (nog meer) verbeteren. En dat alles omdat de veehouder dit zelf wil, niet omdat Wakker Dier hier zoveel werk in steekt.
Reactie infoteur, 22-10-2012
Er zijn nog honderden andere uitstekende bronnen, bijv. de pagina "Journalisten, theologen, hoogleraren en andere experts laten hun licht schijnen over zaken rond dierenrechten en bio-industrie.", op de website van Animal Freedom, zie: http://www.animalfreedom.org/paginas/column/column.html
Vind je ook de visie van al deze deskundigen niet betrouwbaar, dan staat het je vrij om ons de weg te wijzen naar de volgens jou enig juiste bronnen. A.
Maaike, 29-03-2012
Zaken zijn niet zo zwart wit als dat ze beschreven worden. Ja er is nog steeds bio industrie in Nederland. Iets wat vooral in de hand gewerkt wordt door de consument. Zolang er niet gekozen wordt voor een duurder stukje biologisch vlees of melk, hebben veel boeren vrij weinig keuze. En ik geloof echt niet dat er boeren zijn die met plezier hun koeien onderwerpen aan de bio-industrie. Een boer houdt van de natuur én van zijn dieren. En een boer is dan ook 7 dagen in de week zo'n 15 uur per dag aan het werk. Een liter melk kost in de winkel tussen de 1,15 en de 1,30. Voor een liter melk ontvangt een boer zo'n 32 cent. Om een gezin te onderhouden, je dieren te voeren en je gebouwen te onderhouden moet je dus een hoop produceren om enigszins normaal te kunnen leven. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben TEGEN de bio-industrie. Ik wil alleen maar aangeven dat vaak de verkeerde personen worden aangevallen en zwart gemaakt. Hoe gaat dat gezegde ook al weer? Een betere wereld begin bij jezelf. Dus geef die paar centen extra voor biologisch en de bio-industrie verdwijnt geleidelijk van het toneel.
Reactie infoteur, 30-03-2012
"Nederland is het meest veedichte land ter wereld. In de afgelopen 50 jaar heeft de Nederlandse veehouderij zich ontwikkeld tot een vee-industrie waarin jaarlijks circa 500 miljoen dieren gedood worden. De dieren zijn in deze periode steeds intensiever geëxploiteerd. Ze hebben minder ruimte gekregen, ze zien het daglicht niet meer en groeien als gevolg van fokprogramma’s, voer en medicijnen onnatuurlijk snel, " aldus de Partij voor de Dieren. Gezond verstand is hier de rode draad. De trend van meer dieren en minder boeren gaat ten koste van de volksgezondheid, het dierenwelzijn, de natuur, de leefbaarheid op het platteland en ten koste van de boeren zelf. Besef van dierenleed in de bio-industrie komt echter langzaam op gang. Mensen kopen alles wat voorradig is, en zullen dit vermoedelijk blijven doen. De oplossing ligt dus niet louter bij de consument, want dan kunnen we wachten tot sint Juttemis. Wil de politiek daadwerkelijk het probleem aanpakken, en voorlopig staat het helaas niet op de politieke agenda, dan zal zij de rechten van dieren grondwettelijk moeten vastleggen. Daarvoor is een kamermeerderheid nodig want alleen op die manier worden mens en dier daadwerkelijk beschermd. Omdat de vee-industrie zeer grote nadelige gevolgen voor het milieu en de natuur heeft is dit dus allang niet meer een zaak van de consument alleen, maar een overheidskwestie die dringend aandacht behoeft. A.
Anne, 17-02-2012
Ondanks dat ik zelf tegen de bio-industrie ben, en zelf alleen biologisch vlees afwissel met vegetarische alternatieven, vind ik bovenstaand artikel niet heel goed geschreven.
Ik heb zelf met eigen ogen kunnen zien hoe dieren erbij staan in de intensieve veehouderij en dat heeft mij doen besluiten dit vlees (of de melk) niet meer te kopen. Het bovenstaand artikel is absoluut waarheid, maar het is vrij “aanvallend” geschreven. Ik begrijp de passie voor het onderwerp, maar als je daadwerkelijk iets wil betekenen en mensen van jouw levenswijze wil overtuigen, kun je een artikel beter feitelijk houden en emotie (ondanks dat dat wel meespeelt) en mening erbuiten houden. Als je mensen aanvalt, zullen zij juist een muur om zich heen bouwen en zich tegen je afzetten, waardoor je juist het tegenovergestelde bereikt. Op de manier bereik je alleen diegenen die het toch al met je eens zijn, en daar hebben de koeien weinig aan.
Omdat veel artikelen over dit onderwerp nogal aanvallend en met beschuldigende toon geschreven worden, ben je ook sneller geneigd om te denken dat het allemaal maar overdreven is. Dat dacht ik zelf namelijk ook voordat ik zelf een kippenschuur bezocht. Misschien is het beter mensen voor te lichten over hoe een dier leeft, en wat een dier het liefste doet en ze vervolgens te stimuleren om eens een keer een kijkje te nemen in een vleeskippenhouderij. Probeer je ook in te leven in mensen die nou eenmaal zo zijn opgegroeid en niet beter weten. Sommigen van mijn collega’s denken dat kippen graag in een stal op een betonnen vloer lopen en vinden het zelfs “zielig” dat mijn kippen buiten in een weiland lopen, want dan krijgen ze modder aan hun poten en worden ze nat. Daar kun je om lachen, maar het feit blijft dat de meeste “stadsmensen” nog nooit een kip of koe in het echt hebben gezien, en geen idee hebben van waar zo’n beest zijn dagen normaliter mee vult.
Ik lees ook in veel reacties dat je maar beter vegetariër kunt worden, maar als je nou eens JUIST biologisch (of desnoods scharrel) vlees zou kopen, geef je een duidelijker en effectiever signaal af naar al die “boze boeren”. Als iedereen straks alleen nog maar biologisch vlees wil, en geen kiloknallers, zullen die boze boeren namelijk wel mee MOETEN. Mijn vader is ook boer, maar die ziet zijn vleesstieren en kippen toch liever in de wei. Als je echt van het ambacht “boer zijn” houdt, kijk je ook graag naar je beesten terwijl ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen ipv op een betonnen vloer dik zijn te wezen.
Kortom: als je mensen aanvalt en beschuldigd, zullen ze zich voor je afsluiten en dan bereik je helemaal niemand.
Reactie infoteur, 20-02-2012
Het onderwerp is beladen. In de Code van Bordeaux is (internationale verklaring als standaard van beroepsgedrag van journalisten) staan o.a. de volgende plichten en rechten van schrijvers: 1. Eerbied voor waarheid en voor het recht van het publiek op waarheid, en 2. Opkomen voor vrijheid in verantwoord bijeenbrengen en publiceren van nieuws, en het recht van faire commentaar en kritiek.
Dat laatste is een journalistieke keuze, die uiteraard bewust is gemaakt. Hierover wordt in beginsel niet gecorrespondeerd. Ik zie je 'zuiver feitelijke' artikel over de intensieve veehouderij (inclusief stimulering bezoek kippenhouderij) op InfoNu dan ook graag tegemoet. Het klinkt alsof je het al helemaal klaar hebt in je hoofd. Dien het dus in, en verspil geen tijd aan iemands schrijfwijze. A.
Adri Scheele, 28-08-2011
Gistermiddag liep ik over de Dam in Amsterdam waar een standje stond waar handtekeningen konden worden gezet tegen allerlei vormen van dierenmishandeling.
Dat die slechte en mishandedeling er is staat volledig buiten discusseie, maar wat mij bij actievoerders helaas te vaak opvalt is dat ze slecht geinformeerd zijn en vaak niet meer hebben dan wat boekenwijsheid.
Gisteren stond er in een toelichting '' 11 liter melk per koe per dag in de jaren 50.'' Dat was denk ik eerder in de jaren -30, een productie van nu soms meer dan 40 liter per dag is al lang niet meer uitzonderlijk voor de ver doorgefokte Amerikaanse Holsteins.
Dat zoiets helaas het gevolg is van ons economisch systeem is voor boeren een harde maar onontkoombare realiteit.
Hun keuze is meedoen of afhaken in deze rattenrace waar de melkprijs als een dreigend zwaard van Damocles hun doen en laten reguleert.
Een hoeveelheid etter per emmer melk wat ook werd aangevoerd in de voorlichting komt mij als zeer onwaarschijnlijk voor. De praktijk met melkrobotten is zover dat er tijdens het melken een monster wordt genomen waarbij zulke zaken per koe worden gecontroleerd.
Afwijkende en vervuilde melk komt dan niet in de verzamelmelktank.
De actievoerders hadden denk ik nog nooit een koe van dichtbij gezien laat staan er zelf ooit ook 1 gemolken.
Ik heb ook voor de andere acties geen handtekening gezet omdat zo'n presentatie mij dan tegenvalt en zeer ondeskundig lijkt.
Jammer vooral voor de koeien en veel hardwerkende boeren.
met groeten… adri scheele
Reactie infoteur, 30-08-2011
Hi Adri, waarvan akte. Dank voor je visie. Groetjes, A.
Boze Boer In Opleiding, 29-06-2011
Ik vind niet dat je zo'n soort stukjes tekst kunt schrijven. De boeren hebben een passie voor boeren en natuur en proberen het voor de koe zo aangenaam mogelijk te maken. Dat bijv. Koeien worden onthoornd is dat ze elkaar perrongeluk niet gaan verwonden en omdat er in de stal geen natuurlijke vijanden aanwezig zijn. En ook zoiets: koeien die ziek zijn van gras het is toch bespottelijk. Boeren halen het gras van het land af en geven dat soms wel direct aan de koeien denk maar aan zomerstalvoedering. En hoe vaak in het jaar is het nou dat je zegt dat je lekker in de zon buiten kunt gaan zitten en dat het weer ideaal is. Mischien 14 keer. In de stal kun je het 365 dagen zo aangenaam mogelijk maken. En over de liters gesproken. Koeien zijn tegenwoordig veel meer bespierd gebouwd waarop ze van nature die hoeveelheid melk beter aan kunnen. Er wordt helemaal niet gefokt op liters melk totdat de koe zichzelf dood melkt. (zoals in amerika) dat land is het probleem en wij worden ervoor gestraft. En als je niet meer verstand hebt door deze onzin te gaan verkopen dan ga maar is met een echte boer praten.
Reactie infoteur, 02-07-2011
Voor feiten, details en de huidige stand van zaken zie o.a.:
http://www.wakkerdier.nl
http://www.dierenbescherming.nl/welzijnsproblemen-melkkoeien
De doofpot is een fijne oplossing voor een 'boze boer in opleiding', niet voor het welzijn van dieren. Gelukkig is er persvrijheid en vrije onderwerpkeuze. Dat je de gegevens beschouwt als 'onzin verkopen' en 'niet meer verstand hebben' is een grove belediging voor al die mensen die keihard werken aan verbeteringen van het dierenwelzijn in de veehouderij.
Kees, 08-12-2010
Mensen leggen alles in hun eigen voordeel uit. Dus de luitjes die dol op vlees zijn willen er liever niet over nadenken hoe dat vlees op hun bordje komt. Vandaar opmerkingen als: weet jij of een koe pijn voelt of gelukkig is. Als het over een eigen huisdier gaat weet men dat echt wel en wat is het verschil met een koe, paard, varken etc. Het verschil is dat we niet gewend zijn om honden of katten te eten. Dus het komt ons het beste uit om te verzinnen dat koeien het wel prima vinden zoals het gaat. Achter ons huis is een weiland met koeien. Als het stormt hebben ze geen beschutting. De boer heeft het gemakkelijk want de dieren zijn allemaal aan de diarree. Dus hij hoeft de koeienvlaaitjes niet meer te verdelen over het land, want die zijn er niet. Wie denkt de mens toch wel te zijn dat hij naar willekeur denkt te kunnen beschikken over dieren. Dat is van een bijzonder bedenkelijk niveau. Ik ben er van overtuigd dat we heel goede vleesvervangers zouden kunnen maken (en dat gaat ook nog wel gebeuren) als we de importantie er van zouden zien. Als één ding een grote leugen is is het wel de kreet: "geld maakt niet gelukkig" want per saldo draait alles om geld en zeg me nu niet dat het niet anders zou kunnen. Dat is gewoon een kwestie van mentaliteitsverandering.
Reactie infoteur, 09-12-2010
Hi Kees, koeien -> industrie -> winst. Mensen hebben voedsel nodig, maar als de maatschappij beschaafd zou zijn (lees: niet barbaars), zou men veel minder vlees produceren, niet op zo'n grote schaal naar het buitenland exporteren, en naar kwalitatieve alternatieven voor vlees zoeken. Voor de consument dient de vraag te zijn of het wel nodig is om zo vaak vlees in zulke hoeveelheden te verorberen. Dalende vleesprijzen dragen ertoe bij dat consumenten helaas juist nog meer verleid worden om kiloknallers en andere waanzin te kopen. De overheid doet niets, want bedrijfsbelangen (economie, economie…) zijn steeds belangrijker dan dierenwelzijn. Ook hier geldt, als het probleem niet erkend wordt, zal de mentaliteit niet veranderen. De bio-industrie is een grote maatschappelijke leugen waar we bijna allemaal in trappen. Want niemand wil zien hoe de arme dieren erbij zitten en aan hun einde komen… Dank voor je bijdrage. Gr., A.
Lisette Va Gorcum, 04-04-2010
Dat er nog steeds bio-industrie dieren zijn is puur voor het geld en eigen belang. Dat consumenten weinig willen betalen is heel normaal en dat de grootste mensenmassa alleen goedkoop vlees koopt is niet normaal wat al dat diernleed betreft maar wel logisch. Die daar echt wat aan kunnen doen zijn de hogeren: de koninging om te beginnen. Helaas hecht ze geen waarde aan respect voor dieren dat blijkt wel dat er zelden wat aan gedaan wordt. Erg jammer dat veel mensen egoistisch zijn en weinig gevoel voor respect hebben naar dieren. Dieren zijn mooie, lieve wezens waar we respect voor horen te hebben! Dit is hoe ik er over denk en leef mee met al die dieren die al jaren lang mishandeld worden in de bio-industrie door wrede mensen. Schandalig dat de bio-industrie nog heel gewoon zijn gang kan gaan, diep triest!
Reactie infoteur, 05-04-2010
Hi Lisette, verbeteringen gaan langzaam omdat dit niet enkel aan consumentengedrag ligt maar veel meer een politieke aangelegenheid is. Jagen op winst gaat nog steeds boven respect voor dieren. De kiloknallers in de winkels zijn het trieste gevolg. Of consumenten het vervolgens kopen is slechts een facet van het geheel. Bewustwording is er wel degelijk hoewel er nog veel werk te doen is. Supermarkten e.d. dragen grote verantwoordelijkheid, maar die nemen ze liever niet. Overal telt het grote geld. Veel beter zou zijn dat de overheid bepaalde praktijken aan banden legt, maar meestal zit er een regering die de boeren een hand boven het hoofd houdt. Groetjes, A.
Vera, 02-01-2010
Ik vind absoluut dat je goed moet nadenken over wat voor vlees men vlees eet, maar ik vraag me nog wel af: hoe is deze informatie verzameld? en hoe merk je precies dat een koe/stier pijn heeft? en wat houdt dat dierenwelzijn waarover wordt geschreven precies in?
Reactie infoteur, 25-05-2010
Hi Vera, informatie is afkomstig van bronnen die belang hechten aan dierenwelzijn. Voor wat betreft het welzijn van melkkoeien en vleesrunderen geldt het volgende: Weidegang voor runderen van alle leeftijden. Geen uitbuiting van erfelijke afwijkingen. Buitenlucht en bewegingsruimte. Melkproductie matigen ter voorkoming van productieziektes. Voor kalveren: Drinken bij de moeder en bij haar opgroeien. In de kudde de wei in mogen. Geen opzettelijke bloedarmoede voor blank vlees. Beperking internationale veetransporten. Voor details over pijn bij dieren kun je terecht op pijnbijdieren nl. Groetjes, A.
Henke, 06-10-2009
Kalveren worden individueel opgesloten, mee eens. maar dit is niet voor niets. controle e.d. is zo beter en daardoor daalt het sterftecijfer. Ook zuigen moet voorkomen worden ivm het feit dat de kalveren als ze de mogelijkheid hebben bij elkaar aan de spenen zuigen, wat tot allemaal niet zo fijne ziektes lijdt.
En dat de koeien altijd binnen zit. nog 75 procent loopt buiten. Dit terwijl het binnen, vooral met warme dagen, vele malen beter is dan in de wei.
Reactie infoteur, 09-10-2009
Henke, je opmerkingen over de eenzame opsluiting en de zuigreflex zijn een herhaling van wat er al in het artikel staat. Over de weidegang: Zoals in het stuk staat loopt het grootste deel van de koeien nog buiten, en circa twintig procent staat permanent binnen. Het aantal koeien dat geen buitenlucht ziet neemt helaas wel toe. Je opmerking dat het binnen vele malen beter is voor een koe is geheel voor jouw rekening. A.
Jeroen, 02-12-2008
Toch jammer dat al het bovenstaande zwaar overdreven is. Je moet niet alles gaan overdrijven om je gelijk te behalen het mag best jou mening zijn maar niet andere mensen proberen te beinvloeden met jou visie.
Reactie infoteur, 11-12-2008
… Aldus boer Jeroen.
Beste man, ik acht de lezer intelligent genoeg om zelf zijn visie te bepalen. Misstanden worden niet graag geopenbaard, maar gelukkig is er op internet ruim voldoende informatie over te vinden zodat je je een beeld kunt vormen. A.
Jan, 06-02-2008
Ja de bio industrie is echt dier onvriendelijk we moeten wel met de tijd mee maar om zo met dieren om te gaan nee het moet anders sterker nog als we dit niet doen dan zullen wij als mens ook ten onder gaan de dieren zijn er om ons te dienen maar dit moeten we ook omdraaien dat is de balance zoeken.
Neem nu dat spotje van Campina. Campina melk is anders dan gewone melk inderdaad campina melk is melk van melkkoeien dat meer meer febrieken zijn i p v dieren en bovendien waarom moet campina van alles en nog wat aan melk toevoegen dit is zeer slecht voor ons mensen lijf. En daarom stop die dier onvriendelijke bio industrie.
Reactie infoteur, 05-03-2008
Hallo Jan, dank voor je waardering. Meningen van deskundigen zijn verdeeld over de waarde van koemelk voor de mens. Een groot deel van de wereldbevolking wordt er zelfs ziek van en daarom zou koemelk geen essentieel onderdeel van ons dieet moeten zijn. Groet, A.
Willeke, 05-02-2008
Het is schandalig, dat mensen zoogdieren, die ons als je ze gewoon in hun natuurlijke omgeving laat, veel plezier kunnen verschaffen, ja, de wereld is n.l. ook van hun, en niet alleen van het (menselijk zoogdier) toch? Waar halen we het recht vandaan, wij zitten toch ook niet op roosters. Laat alle dieren vrij, dat is mijn motto, en als je dan zo graag vlees eet, doe het dan op een diervriendelijke manier. STOP ALLE DIERENLEED!
Reactie infoteur, 05-03-2008
Hallo Willeke, hier heb ik niets aan toe te voegen! Groet, A.
Jan, 10-01-2008
Hoe weet je of een koe gelukkig is? Gaan ze dan lachen?
Reactie infoteur, 30-01-2008
Dierenwelzijn wordt steeds gemeten aan de hand van signalen die dieren afgeven. Dit is per dier verschillend. Zodra een dier over een zenuwstelsel beschikt wordt aangenomen dat het dier gevoel heeft. Bij koeien is het voorstelbaar en zichtbaar dat ze vreugde voelen als ze de wei in mogen. A.
Miranda Wiersma, 07-12-2007
De koeien moeten een fijner leven hebben.
Reactie infoteur, 29-12-2007
En dat is wat een dier verdient! Gr. A.
Opkoers, 02-11-2007
Ik zou zeggen wees blij dat er nog mensen zijn die zich bekommeren om de dieren en ze niet alleen zien als een stuk vlees op hun bord. Als men deze manier van behandelen van de dieren in de bio-industrie normaal vindt dan ga ik ernstig twijfelen aan hun menselijke waarden en normen.
Reactie infoteur, 29-12-2007
Dank je wel. Bewustwording is nodig, maar dat kan alleen als de politiek de broodnodige informatie over de bio-industrie openbaart, en dat gebeurt niet. Groetjes van Astrid.
Nienke, 29-10-2007
Casper, je hebt groot gelijk. De schrijver van dit artikel is duidelijk nog nooit op een veehouderij geweest. Terug naar de jaren 50? Dat zou voor het welzijn voor de dieren een ramp zijn… eerst goed nadenken voor je een artikel schrijft!
Reactie infoteur, 29-12-2007
Ik heb nergens geschreven dat we terug moeten naar de jaren 50. 'T zou goed zijn als kinderen behalve excursies naar leuke boerderijen ook eens een kijkje konden nemen in de bio-industrie. Specifieke informatie komt van bronnen die dierenwelzijn belangrijker vinden dan de portemonnee van veehouders. Ik heb voldoende research gedaan om deze artikelenreeks te kunnen schrijven. Groet, A.
Casper, 28-10-2007
Ik heb het hele stuk niet gelezen want er staat zoveel ONZIN in dat het de moeite niet waar is om verder te lezen.
Neem bijv. het stukje waarin staat dat melkkoeien 2 keer per jaar een kalf moeten krijgen: Een koe heeft een draagtijd van ruim 9 maand en word pas weer na ongeveer 60 dagen na afkalveren geinsemineerd of gedekt dus als je een beetje kunt rekenen…
Reactie infoteur, 29-12-2007
Casper, er werd natuurlijk bedoeld dat koeien twee maal drachtig kunnen zijn in een jaar. Was het stuk maar onzin, maar helaas is dat niet zo. De verzamelde informatie is van betrouwbare bronnen die ook vermeld zijn in de bio-industrie special. Dat de informatie niet naar jouw zin is kan ik verder niet helpen. Groet, A.