InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Contract opstellen bij de aankoop van een paard

Contract opstellen bij de aankoop van een paard

Contract opstellen bij de aankoop van een paard Bij de aankoop van een paard kan er een hoop misgaan. Omdat het een dier betreft kan men na verloop van tijd achter verborgen gebreken komen. Daarnaast kan het zijn dat het karakter van het paard anders blijkt te zijn dan bij de aankoop werd verteld. Of het klikt gewoon niet tussen het paard en zijn nieuwe eigenaar. Het opstellen van een koopcontract kan de nieuwe eigenaar, maar ook de verkoper gelukkig een hoop zekerheden bieden. Het opstellen van een koopcontract is niet verplicht. Het is echter wel verstandig, de koper, maar ook de verkoper kan er dan zekerder van zijn dat mondeling gemaakte afspraken ook nagekomen worden. Als de verkoper bereid is om een koopcontract op te stellen kan dit op zichzelf al een geruststelling zijn voor de koper. Een bedrieger, of iemand die bepaalde informatie achterhoudt zal namelijk terughoudender zijn en proberen een koopcontract of bepaalde toezeggingen te omzeilen.

Het Koopcontract: Algemene zaken

Belangrijke punten die in het koopcontract vermeld kunnen/moeten worden:
  • Datum en plaats van opstelling van het koopcontract.
  • Volledige naam en woonplaats van de koper.
  • Volledige naam en woonplaats van de verkoper.
  • Volledige naam van het paard, de geboortedatum en het chipnummer van het paard.
  • De afstamming van het paard.
  • Datum van aankoop en prijs van aankoop.
  • De verkoper moet ondertekenen dat hij akkoord gaat met de verkoop van dit paard voor het bovengenoemde bedrag.
  • De koper moet ondertekenen dat hij akkoord gaat met de aankoop van het bovengenoemde paard voor het bepaalde bedrag.

Het Koopcontract: Specifieke zaken

Zaken waarover de koper en verkoper ook overeenstemming over hebben bereikt:
  • De datum waarop het paard bij zijn nieuwe eigenaar afgeleverd zal worden, of de datum waarop de nieuwe eigenaar het paard mag komen halen.
  • De koper heeft de volgende stukken ingezien: ............................ (bijv. de uitslag van een klinische en röntgenologische test, andere notities van de veearts etc.)
  • De koper is op de hoogde van: ............................ (bijv. een stalgebrek, een beengebrek, bepaalde voedingsvereisten etc.)
  • De koper heeft toestemming om op kosten van de koper / verkoper een klinische en/of röntgenologische keuring te laten uitvoeren door een veearts die door de koper wordt aangedragen. Op deze manier kunnen eventuele gezondheidsgebreken en risico's worden opgemerkt.
  • Datum waarop de test zal plaatsvinden. (Dit dient in ieder geval voor de overdracht te gebeuren, aangeraden wordt minimaal een week op voorhand.)
  • Als uit de keuringsuitslag een negatief aankoopadvies voortkomt, is de koper niet verplicht het paard voor de afgesproken prijs te kopen. De koper kan het contract dan ontbinden.
  • De koper dient voor overdracht, ten laatste op de afgesproken datum, het aankoopbedrag over te maken op het rekeningnummer van de verkoper.
  • Indien de levering van het paard door omstandigheden niet binnen de afgesproken termijn kan plaatsvinden, zal de levering plaats vinden nadat de omstandigheden zijn opgelost. Met een uiterlijke termijn van 2 maanden.
  • Als het paard niet binnen deze 2 maanden geleverd wordt, wordt het koopcontract ontbonden. De koper kan dan niet gedwongen worden om eventuele kosten van de verkoper te vergoeden.
  • De koper verklaart dat hij het paard heeft aanvaard zoals hij was op het moment van aankoop. Eventuele veranderingen in omstandigheden die de gezondheid of andere prestatiemogelijkheden van het paard veranderen, zijn risico's die de koper op zich neemt. De verkoper kan niet verantwoordelijk gehouden worden.
  • De verkoper zal bij de levering van het paard het verzekeringscontract met zijn verzekeraar beëindigen. De koper is vrij om zijn eigen verzekeraar te kiezen.
  • Vanaf het moment van de levering is de koper volledig verantwoordelijk voor het paard.
  • Eventueel komen de koper en verkoper nog een proefperiode van 1 of 2 maanden overeen. Als het paard in deze periode niet bevalt neemt de verkoper het paard terug. Kosten die in de proefperiode worden gemaakt zijn voor de koper. Ook de verantwoordelijkheid ligt in deze periode bij de koper.
  • Beide partijen ondertekenen het bovenstaande.
Gerelateerde artikelen
Paard kopen met verborgen gebrekenPaard kopen met verborgen gebrekenWie een paard of pony koopt, gaat ervan uit dat deze gezond is en vrij van gebreken. Maar toch kan het voorkomen dat ach…
Wat is een voorlopig koopcontract?In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is een voorlopig koopcontract niet meer vrijblijvend. Na de bedenktijd k…
Koopcontract: ontbindende voorwaardenKoopcontract: ontbindende voorwaardenWil je een huis kopen en heb je bezichtigd dan teken je een voorlopig koopcontract. Een voorlopig koopcontract is binden…
Een huis kopen naar Amsterdams modelEen huis kopen naar Amsterdams modelWat is een voorlopig koopcontract, wat de ontbindende voorwaarden? Als u in 2019 een huis wilt kopen, wordt er een voorl…
Afzien van aankopen huisEen gesloten overeenkomst, houdt in dat de contractpartijen rechten en plichten hebben. Een koper mag zich na het sluite…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valix, Pixabay
  • http://paardenzaken.blogspot.com/

Reageer op het artikel "Contract opstellen bij de aankoop van een paard"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!