InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het paard laten keuren voor de koop

Het paard laten keuren voor de koop

Als u beslist om een paard te gaan kopen is het ten alle tijden verstandig om een paard te laten keuren. Dit houdt in dat de dierenarts door middel van een klinisch of röntgenologisch onderzoek kijkt of er niks mis is met een paard. Tegenwoordig komt het ook regelmatig voor dat de verzekering eist dat er eerst een keuring met het paard wordt doorlopen.

Meldingsplicht

Als u een paard wilt aanschaffen hebben beide partijen in de koop een meldingsplicht. Dit betekend dat de verkoper moet vertellen of er iets mankeert met het paard en dat de koper ernaar moet vragen. Als er niks is gemeld over gebreken en het paard blijkt toch lichamelijke mankementen te hebben dan kunt u de koop na 6 maanden nog annuleren. De verkoper is verplicht het paard weer aan te nemen, maar als de verkoper weigert of ontkent dat er iets mis is kan het behoorlijk wat gedoe op leveren.

Waarom dan keuren?

De verkoper kan wel zeggen dat het paard niks mankeert, maar is dit ook daadwerkelijk zo? Soms is het namelijk voor het niet getrainde oog niet te zien of een paard iets mankeert. Vooral als u intensief wilt gaan rijden wilt u niet dat het paard ergens last van heeft of ergens last van kan krijgen. Als u een paard al een tijd in uw bezit heeft wilt u ook niet opeens weer afscheid moeten nemen omdat het paard toch niet goed was. Het keuren is ook een verzekeringskwestie, zij willen uw paard namelijk vaak niet verzekeren als het paard niet gekeurd is. Uiteraard is echter niet altijd alles waar te nemen bij een keuring.

Klinisch laten keuren

Een klinische keuring bestaat uit verschillende onderdelen:
  • aftekeningen bekijken
  • reflexen bekijken
  • gebit bekijken
  • longen luisteren
  • stand bekijken
  • benen navoelen

Als laatste moet het paard 'monsteren', dit betekend dat het paard in beweging onderzocht wordt. Monsteren bestaat uit:
  • buigproeven - Één been wordt opgetild, een aantal seconde vastgehouden vervolgens moet het paard weg kunnen draven zonder enige moeite. De buigproef wordt met alle benen uitgevoerd.
  • longeren - Dit gebeurd zowel op een harde als zachte bodem.

Röntgenologisch laten keuren

Een röntgenologische keuring wordt minder vaak uitgevoerd dan een klinische keuring. Een röntgenologische keuring houdt in dat er een aantal foto's van het paard worden gemaakt. Mocht het paard mankementen hebben die niet zichtbaar zijn tijdens te klinische keuring, dan is het soms op de foto's wel zichtbaar. Een Röntgenologische keuring is alleen verplicht als u een verzekering van boven de 4.500 euro wilt afsluiten.

Keuringsrapport

Na een keuring wordt er een keuringsrapport opgesteld. Hierin staan alle gegevens van de opdrachtgever en het paard waaronder:
  • adresgegevens
  • aftekeningen paard
  • mankementen
  • bevindingen

Kosten

Het verschilt heel erg per regio hoe duur een keuring is. In de randstad ligt de prijs namelijk veel hoger dan op het platte land. Een klinische keuring zal tussen de 70 a 120 euro liggen. Een röntgenologische keuring kost tussen de 200 á 400 euro.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het paard laten keuren voor de koop"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!