InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Amerikaanse draver

De Amerikaanse draver

De Standardbred of Amerikaanse draver (worden vaak als verschillende rassen genoemd, maar is één en hetzelfde ras) is afkomstig uit de Verenigde Staten en één van de snelste dravers ter wereld.

Geschiedenis

Tot in de 18e eeuw werd de Morgan in Amerika gebruikt in de drafsport. In 1788 importeerde men de Engels Volbloed 'Messenger' naar Philadelphia, dit paard heeft zijn stempel gedrukt op bijna alle draver- en pacerrassen (pace = telgang). Uit Messenger en een 'Norfolk Trotter' merrie werd vervolgens de hengst Hambletonian 10 geboren, die een uitstekende dekhengst bleek te zijn. Zijn nakomelingen waren vaak uitstekende harddravers, hierdoor viel de Morgan al snel uit de gratie. Ongeveer 90% van alle dravers is te herleiden naar één van de vier zonen van Hambletonian 10. (George Wilkes, Dictator, Happy medium en Elictioneer)

De naam Standardbred werd in 1879 in gebruik genomen. Deze naam is ontstaan uit het feit dat de paarden alleen in het stamboek werden opgenomen als ze voldaan hadden aan de standaardnorm: 1.6 km (een mijl) afleggen in twee minuten en 30 seconden. Tegenwoordig worden de paarden alleen nog ingeschreven afhankelijk van hun stamboom. De maximale tijd die ze over de mijl mogen doen is ook korter gemaakt: tweejarigen mogen er twee minuten en 20 seconden over doen, driejarigen twee minuten en 15 seconden. De dravers van nu zijn ook een stuk sneller dan de dravers van vroeger door verbeteringen aan het tuig en de kwaliteit van de baan, daarnaast is men veel selectiever geworden bij het fokken.

Exterieur en karakter

Omdat de Amerikaanse draver puur gefokt is op snelheid kunnen de paarden binnen hetzelfde ras aardig verschillen in uiterlijk. Wel zijn er een aantal kenmerken die bij veel Amerikaanse dravers voorkomen: hij is niet heel hoog (gemiddelde stokmaat is 1.58 m.), heeft een robuust hoofd en maakt een onverschrokken indruk. Hij heeft een scherp getekende schoft, die vaak iets lager zit dan de bovenkant van het kruis, waardoor het paard overbouwd is. De benen zijn kort en hard en met name de dijbenen zijn goed ontwikkeld. De Amerikaanse draver is áltijd effen gekleurd, maar vooral bruin en zwart komen veel voor. Schimmels en vossen zie je ook wel, maar minder vaak.

De meeste Amerikaanse dravers hebben een moedig, actief en volhardend temperament en een dapper karakter.

Gebruik

De Amerikaanse draver wordt (uiteraard) vooral gebruikt in de drafsport, wanneer een paard klaar is met het koersen, wordt hij vaak zadelmak gemaakt (als hij dat nog niet is) en als rijpaard verkocht. Dravers worden steeds populairder als rijpaard, met name in de endurance.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Amerikaanse draver"

Infoteur: Flew
Laatste update: 05-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!