InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Vorwerk

Kippenras: Vorwerk

Kippenras: Vorwerk De vorwerk is een schitterend kippenras met een unieke kleurtekening die bij geen enkel ander ras voorkomt. De dieren zijn goede legsters met een legcapaciteit van ongeveer 170 eieren op jaarbasis. Vorwerks zijn vriendelijke, levendige kippen die met een beetje inzet van de verzorger goed tam te krijgen zijn. Ze houden ervan om te vliegen, maar kunnen ondanks dat prima in de vrije uitloop gehouden worden. Broedsheid komt bij dit ras niet tot nauwelijks voor, dus voor het uitbroeden van eieren van dit ras wordt verwezen naar een broedmachine of een pleegmoeder van een ras dat regelmatig broeds wordt.

Inhoud

Andere benamingen

De vorwerk staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Vorwerkhühner
  • Forverka
  • Forverky
  • Vorwerk chicken
  • Vorwerk tyúk
  • Forverk

Land van herkomst

De vorwerk komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De vorwerk is een kippenras afkomstig uit Duitsland. Het ras is daar aan het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld door de Duitse fokker O. Vorwerk. Hij wilde graag een nuthoen creëren met een lakenveltekening, alleen niet in combinatie met een wit lijf, maar met een buffkleurig lijf. Reden hiervoor was dat deze dieren er minder snel ‘vies’ uit zouden zien dan het ras lakenvelder, dat een wit lijf heeft.

O. Vorwerk heeft onder andere gebruik gemaakt van lakenvelders, orpingtons, ramelslohers en andalusiërs. Het ras werd in 1919 officieel erkend in Duitsland. Na de Tweede Wereldoorlog was het ras bijna uitgestorven. Met de laatste dieren is uiteindelijk een start gemaakt om het ras weer terug te ontwikkelen. Ook gebruikten ze hiervoor kippenrassen die aan de basis van het ras hebben gestaan om vers bloed te kweken.

Anno 2019 is de vorwerk in Duitsland en omliggende landen een populair nuthoen en wordt het ook veel op tentoonstellingen gezien.

Uiterlijk

Als je naar de vorwerk kijkt, zie je een lakenvelder maar dan met een andere grondkleur. Wanneer je echter beter naar de vorwerk kijkt, zie je dat er wel wat meer verschillen zijn behalve de kleur. De vorwerk wordt tot de landhoenders gerekend, de bouw is voller en zwaarder en de staart wordt lager gedragen dan bij de lakenvelder het geval is. Hanen hebben een gewicht van 2,5 tot 3 kilo, hennen een gewicht van 2 tot 2,5 kilo.

Vorwerks hebben een middellange staart en deze wordt niet volledig gespreid gedragen. Doordat de staart wat lager gedragen wordt heeft het dier in vergelijking met de lakenvelder een gestrektere bouw. Het ras dient een brede en vrij diepe borst te hebben. De poten zijn middellang van formaat en leiblauw van kleur. Bovenop de kop van een vorwerk is een middelgrote, enkele kam aanwezig. Het dier heeft witte oorlellen en een geelrode oogkleur.

Kleuren

De vorwerk komt alleen voor in de zwarte lakenveltekening met een buffkleurig lijf. Pas na de derde rui is het dier volledig getekend zoals in de rasstandaard beschreven staat.

Karakter

De vorwerk is, samen met zijn kleinere broertje de vorwerkkriel, uniek in de kippenwereld als je kijkt naar de tekening en kleurencombinatie. Daarom is het ook een geliefd dier bij sportfokkers. De vorwerk is een vriendelijk kippenras dat weinig eisen aan de leefomgeving geeft. Ze kunnen prima de vrije uitloop genieten, maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat de vorwerk goed kan vliegen, en dit ook graag doet. Het terrein kan dan ook beter een hek hebben van minimaal 1,8 meter hoog. Maar ook in een afgesloten ren doet de vorwerk het uitstekend.

Het zijn levendige en actieve kippen, maar zeker niet schuw. Dus met een beetje tijd en aandacht is de vorwerk goed tam te krijgen.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras staan bekend als goede legsters. Ze leggen zo’n 170 eieren per jaar, met een gewicht van 55 gram en een witte eischaal. Broedsheid komt bij dit ras niet tot nauwelijks voor. Dus als je met dit ras wilt gaan fokken, kan er het beste gebruik gemaakt worden van een broedmachine of een pleegmoeder.

Gebruiksmogelijkheden

De vorwerk is een typisch dubbeldoelras, maar de nadruk ligt wat meer op de eierproductie dan op de vleesopbrengst. Daarnaast is de vorwerk een perfect sierras.

De kleine vorwerk

De vorwerk bestaat ook in een verdwergde (kleinere) variant, namelijk de vorwerkkriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: BielefelderKippenras: BielefelderDe bielefelder is een kippenras uit Duitsland en is ontstaan en ontwikkeld in de Duitse plaats Bielefeld - waar het dier…
Kippenras: BielefelderkrielKippenras: BielefelderkrielDe bielefelderkriel is een verdwergde versie van zijn grote broer, de bielefelder. Het ras is eind twintigste eeuw ontwi…
Kippenras: Marans, de kip met roodbruine eierenKippenras: Marans, de kip met roodbruine eierenDe marans is een prachtige kip die in veel verschillende kleuren en kleurslagen voorkomt. De dieren staan bekend om hun…
Kippenras: AmrockKippenras: AmrockDe amrock is een zeer productief kippenras met een legcapaciteit van maar liefst 240 eieren per jaar. Het ras doet het b…
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rimshot, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Vorwerk_chicken
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/vorwerk
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/vorwerk_hoen/
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/vorwerk-groot.html#.XU69CugzbIU
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/vorwerkhoen.html
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Vorwerkhoen
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037

Reageer op het artikel "Kippenras: Vorwerk"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!