InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Phoenixkriel

Kippenras: Phoenixkriel

Kippenras: Phoenixkriel De phoenixkriel is een prachtige sierkip die bekend staat om zijn extra lange staartveren. Het ras wordt in de regel behoorlijk tam, doordat het zoveel tijd met zijn verzorger doorbrengt in verband met de verzorging en het schoonmaken van het hok. Phoenixkrielen komen in een aantal kleurslagen voor, zijn erg klein (hanen wegen 850-950 gram) en de hennen staan niet bekend als extreem goede legsters met een legcapaciteit van zo'n 90 eitjes per jaar.

Inhoud

Andere benamingen

De phoenixkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Phoenix kriel
  • Fenixkriel
  • Kriel fenix
  • Kriel phoenix

Land van herkomst

De phoenixkriel komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De phoenixkriel is aan het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld uit de phoenixhoenders, uit Japan afkomstige hoenders die een paar jaar daarvoor naar Duitsland waren geëxporteerd. Om tot dit ras te komen werden phoenixhoenders gekruist met oud-Engelse vechtkrielen (oud type) en diverse kleine rasloze krielen met een landhoentype. De phoenixkriel is nooit echt populair geworden, mede doordat ze een specifieke en uitdagende verzorging eisen door hun lange sierstaart.

Uiterlijk

Wanneer je naar de phoenixkriel kijkt, zie je een krielkipje met een lange, ranke en slanke bouw. De lange staartpartij, die vrij laag en in het verlengde van de rug wordt gedragen, draagt bij aan het lange en ranke type van de phoenixkriel. De borst moet vol en goed afgerond zijn. Volgens de rasstandaard worden de vleugels iets schuin naar beneden gericht gedragen.

De hennen hebben een lange en goed gespreide staart, de bovenste veren zijn hierbij sterk gebogen. Hanen hebben een enorme rijkdom aan sierveren in de staart en op het zadel. De sierveren van de haan zijn lang en smal. De zadelveren zijn zo lang dat ze over de grond slepen. Ook de sikkels in de staart zijn behoorlijk lang en slepen over de grond. Typerend voor deze sikkels is dat ze niet elk jaar geruid worden zoals bij andere hoenderrassen het geval is. Bij de phoenixkriel groeien de sikkels een aantal jaren door. Wanneer de dieren goed verzorgd worden, kunnen de sikkels daarom ook erg lang worden.

Bovenop de kop van een phoenixkriel is een kleine enkele kam aanwezig. De oorlellen behoren wit te zijn en de ogen hebben een oranjerode kleur. De poten zijn van een middellang formaat en leiblauw of olijfgroen van kleur. Hanen wegen 850 tot 950 gram, hennen wegen 750 850 gram.

Kleuren

De phoenixkriel komt in een aantal kleurslagen voor:
  • Patrijs
  • Geelpatrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Wit
  • Zwart
  • Wildkleur
  • Berken
  • Koekoek

Karakter

Phoenixkrielen zijn vriendelijke en levendige krielkipjes. De dieren kunnen behoorlijk tam worden, zeker door het intensieve contact wat deze krielen met hun verzorger hebben.

Broedsheid en eieren

Phoenixkrielen leggen zon 90 eitjes per jaar van 25 gram per stuk. De eischaal is wit tot crèmeachtig van kleur.

Gebruiksmogelijkheden

De phoenixkriel is met uitstek een sierras.

Speciale verzorging

De extra lange staart van de phoenixkriel vraagt om extra aandacht qua verzorging. Ook van de verzorger is er een extra toewijding vereist, aangezien het veel extra tijd kost om de hokken schoon en droog te houden. De hokken moeten juist zo droog en uiterst schoon zijn, omdat de staart continu over de grond sleept. Door de veelvuldige en zorgvuldige schoonmaak blijft de staart schoon en zal deze ook in een perfecte conditie blijven.

De zitstokken in het nachthoek moeten op zon manier aangebracht worden dat de staart de grond niet kan raken en ook de achterwand mag niet aangeraakt worden door de staart.

Omdat de verzorging van de phoenixkriel veel extra aandacht en tijd vraagt, is het een behoorlijk zeldzaam ras. Het voordeel van deze intensieve omgang met phoenixkrielen, is dat ze zeer rustig en bijzonder tam zullen worden.

Om de staartgroei te optimaliseren en het verenkleed zo gezond mogelijk te houden, moet de phoenixkriel voeding krijgen die meer dierlijk eiwit bevat.

Grote phoenix

De phoenixkriel heeft ook een grote broer, namelijk de phoenix.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: SulmtalerkrielKippenras: SulmtalerkrielDe sulmtalerkriel is een leuk krielkippenras dat zijn oorsprong kent in Duitsland. De dieren hebben een vriendelijk en r…
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JTdale, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Phoenixhoen
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/phoenixkrielen.html
  • https://www.meerzoo.nl/index.php/hoenders-214/phoenix-kriel
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/phoenix
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/phoenix-kriel.html#.XU1bk-gzbIU
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Phoenix

Reageer op het artikel "Kippenras: Phoenixkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 12-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!