InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Sumatra – het zwarte vechthoen

Kippenras: Sumatra – het zwarte vechthoen

Kippenras: Sumatra – het zwarte vechthoen De Sumatra is een prachtig hoenderras met een schitterend zwart verenkleed waarover een glanzende (kever)groene laag ligt. De dieren kunnen in meerdere kleurslagen voorkomen, alhoewel de zwarte kleurslag het meest voorkomt en het in de meeste landen de enige erkende kleurslag is voor de Sumatra. Als je naar de Sumatra kijkt, zie je een hoender met het uiterlijk van een vechthoender en ook qua karakter lijkt de Sumatra op een vechthoender. Naar mensen toe zijn ze erg vriendelijk, maar naar soortgenoten kunnen ze behoorlijk agressief reageren. Waar de Sumatra voorheen veelvuldig werd ingezet bij hanengevechten, wordt deze nu in de meeste landen gehouden als sier- en langstaartras, in plaats als vechthoender.

Inhoud

Andere benamingen

De Sumatra staat ook bekend onder de namen:
  • Ajam Sumatra
  • Ayam Sumatra
  • Sumatrahoen
  • Sumatrahoender
  • Sumatra hoen
  • Sumatranka
  • Sumatranky
  • Szumátrai
  • Sumatra vechthoen
  • Sumatra fazant

Land van herkomst

De Sumatra komt oorspronkelijk van het Indonesische eiland Sumatra.

Geschiedenis van de Sumatra

De Sumatra wordt gezien als één van de oudste (vecht)hoenderrassen ter wereld. Het ras is niet alleen uniek door zijn lange geschiedenis, maar ook door zijn unieke uiterlijk. Hoe de Sumatra precies is ontstaan is onduidelijk, maar oude geschriften beschrijven dat de Sumatra mogelijk is ontstaan kruisingen tussen halfwilde kamponghoenders en de inmiddels uitgestorven Bankivahoen. Naast bovengenoemde theorie bestaan er ook nog een paar andere theorieën, die allen gaan over de (mogelijke) voorouders van de Sumatra. Deze zijn echter niet wetenschappelijk bewezen:
  • Een kruising van groene junglehoenders
  • Een kruising van een hoen en een fazant
  • Een kruising met Gallus varius

De Sumatra is een typische vechthoender en valt onder de ‘aseelhoendergroep’, een groep hoenders waar ook de aseel en Madras aseel toe behoren.

Hoewel het ras bestempeld wordt als één van de oudste hoenderrassen wereldwijd, kwam het ras pas halverwege de 19e eeuw naar de Verenigde Staten, toen het werd meegenomen door scheepvaarders. Aan het eind van de 19e eeuw vond de Sumatra via de VS zijn weg ook naar Europa, waaronder de landen Groot-Brittannië en Duitsland. Weer een aantal jaren later kwam de Sumatra ook in Nederland en België terecht.

Zelfs in de 21e eeuw is de Sumatra nog een zeer populair hoenderras. Hoewel het vaak niet meer wordt ingezet als vechthoen, wordt de Sumatra op grote schaal gehouden als sierras door zijn prachtige bouw, statige houding en unieke zwartglanzende verenpak.

Uiterlijke kenmerken van dit kippenras

Als je naar de Sumatra kijkt, zie je een sierlijk, beweeglijk en slank hoender dat zeer rijk bevederd is. Eén van de meest opvallende kenmerken van dit kippenras is de sterk groene glans die over de veren ligt, dezelfde groene glans die ook bij bepaalde kevers wordt gezien op hun schild. De Sumatra heeft een lange staart die vrijwel horizontaal gedragen wordt. De staartbevedering bij de hanen is rijk met lange sikkels. De staartsikkels zijn breed en sterk van structuur, waardoor de veren niet te vroeg buigen en dus ook niet over de grond slepen.

De kam van de Sumatra is klein en drierijig, de kinlellen zijn zeer klein (wat vaker voorkomt bij vechthoenderrassen). De kam is niet, zoals bij de meeste hoenderrassen rood van kleur, maar heeft een donkere purperachtige kleur. Het gezicht en de kinlellen hebben dezelfde purperachtige kleur.

Bij de Sumatra hebben de poten ook een aparte kleur: deze zijn namelijk donker met een olijfgroene waas, terwijl de voetzolen altijd geel zijn. Een ander opvallend ding aan de poten is dat de Sumatra aanleg heeft voor meerdere sporen. Het wordt vaak gezien dat een Sumatra twee of zelfs nog meer sporen aan de poten heeft. Dit wordt als een uniek en kenmerkend raskenmerk gezien.

Sumatrahanen hebben een gewicht van 2500 gram en hennen wegen iets minder met een gemiddeld gewicht van 2250 gram.

Kleuren

Van oorsprong komt de Sumatra voor in de zwarte kleurslag met een sterke groene glans, vergelijkbaar met de groene glans die op het schild van zwarte kevers wordt waargenomen. In Duitsland zijn er ook witte Sumatra’s te bewonderen. Deze kleurslag is bereikt door de Sumatra te kruisen met een Yokohama. Ook worden er nog een aantal andere kleuren gefokt, alhoewel deze (net als de witte kleurslag) zeer zelden voorkomen:
  • Zwartrood
  • Wildkleur
  • Blauw
  • Zwartkoperhalzig
  • Splash (vuilwit)

Voor de kleurslagen anders dan zwart ligt er geen groene glans over de veren heen. In de meeste landen is alleen de zwarte kleurslag erkend bij de Sumatra.

Karakter

De Sumatra is een sterk ras dat nog dicht bij de natuur staat. Het ras heeft weinig invloeden gehad van hedendaagse kippenrassen.

Sumatra’s zijn erg beweeglijke en actieve kippen en hebben daarom een grote uitloop of ren nodig om hun energie kwijt te kunnen. De kippen kunnen ook prima overweg met de vrije uitloop. Wanneer Sumatra’s de vrije uitloop krijgen, kiezen ze er wel vaak voor om buiten te overnachten, in plaats van hun nachthok op te zoeken. Dit doen ze zelfs bij extreme kou.

Een Sumatra is een zeer vriendelijk ras naar mensen toe. Naar andere hoenders kunnen ze vrij agressief reageren. De dieren zijn niet schuw, en wanneer de verzorger er wat aandacht aan besteedt, kunnen Sumatra’s erg tam worden en vertrouwelijk op de verzorger reageren.

Opfok van jonge hanen van dit zwarte vechthoenderras

Opgroeiende hanen zijn erg agressief naar elkaar toe – wat regelmatig wordt gezien bij vechthoenders. Ook bij opgroeiende hanen is het aangeraden om ze de vrije uitloop (of een zeer grote ren) te geven, omdat ze op die manier elkaar kunnen ontlopen. Er ontstaan dan minder gevechten. Een andere methode om jonge hanen in het gareel te houden, is een oudere, volwassen haan in de groep te zetten. De volwassen haan heeft een natuurlijk overwicht en zal de jongere garde goed in het gareel kunnen houden.

Broedsheid en eieren

De Sumatra legt zo’n 100 eieren op jaarbasis, met een gewicht van 53 gram per stuk en een witte eischaal. De hennen worden op een natuurlijke manier broeds en ook als moederkloek voeren zij hun taak naar behoren uit. Sumatra-hennen staan wel te boek als hennen die hun kroost zeer fel kunnen verdedigen, als ze van mening zijn dat er gevaar dreigt.

Gebruiksdoel

Van oorsprong is de Sumatra een vechthoen, maar tegenwoordig wordt het ras vaker gehouden als showhoen en langstaartras. In sommige landen wordt de Sumatra nog wel gehouden als een vechthoender bij hanengevechten.

Bijzonderheden

Door de rijke, overvloedige en brede veren heeft een Sumatra extra eiwit nodig om de veren goed te kunnen onderhouden. Houd hier ook rekening mee bij het voeren van de Sumatra. Er zijn speciale hoenderkorrels te vinden voor Sumatra’s en andere rassen die extra behoefte aan eiwit hebben. Ook kan ervoor gekozen worden om een eiwit-supplement over het voer te strooien. Bij dit laatste moet echter wel rekening gehouden worden dat er niet te veel en zeker ook niet te weinig supplement toegevoegd wordt aan het voer.

Overige informatie

Als je de Sumatra in een nachthok laat slapen, is het verstandig om de zitstokken op minimaal één meter van de grond te plaatsen. Op deze manier wordt beschadiging en vervuiling van de staart voorkomen.

De Sumatra komt ook voor in een dwergvariant, de Sumatrakriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Supervulkaan Toba, Sumatra, IndonesiëDe laatste vulkaanuitbarsting van de supervulkaan Toba op Sumatra (Indonesië) gebeurde zo´n 74.000 jaar geleden en was e…
De ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisDe ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisEnorme natuurrampen kunnen ontstaan na een zware aardbeving in zee of na een vulkaanuitbarsting. Er kan een vloedgolf on…
Bahasa Indonesia moest eenheid van Indonesië makenHet moderne Indonesisch, het Bahasa Indonesia moest de meer dan 13.000 eilanden van Indonesië verenigen. De initiatiefne…
De Indische glasmeervalDe Latijnse naam van de Indische glasmeerval is Kryptopterus bicirrhis en behoort tot de familie van de echte meervallen…
Anak Krakatau, kind van KrakatauOpmerkelijk hoe een onbekend woord in korte tijd volledig ingeburgerd raakt in onze taal. Wie trekt er nog de wenkbrauwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wanda Zwart At Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sumatra.html
  • http://www.kippen.nu/sumatra/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=75128
  • http://www.vechthoenderfokkersvereniging.com/rassen/
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Sumatra
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sumatrahoen_(groot)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_kleurslagen_bij_kippen
  • http://www.oasll.com/sumatra.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Sumatra – het zwarte vechthoen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!