InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Zijdehoenkriel

Kippenras: Zijdehoenkriel

Kippenras: Zijdehoenkriel Zijdehoenkrielen zijn één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 700 gram. De hennetjes staan bekend als hardnekkige broedsters, waardoor dit ras vaak wordt ingezet voor het uitbroeden van eieren van andere kippenrassen en andere soorten gevogelte. Zijdehoenkrieltjes hebben een unieke veerstructuur (zijdevederig), waardoor hun veren meer op haren lijken dan op veren. Ze zijn goed tam te krijgen en over het algemeen rustig van karakter - ze zijn wel feller dan hun grote broer de 'zijdehoender'.

Inhoud

Andere benamingen

De zijdehoenkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Krielzijdehoen
  • Kriel zijdehoender
  • Morenhoen kriel
  • Kriel morenhoen
  • Kriel negerhoen
  • Kriel wugu-ji
  • Negerhoen kriel
  • Wugu-ji kriel

Land van herkomst

De zijdehoenkriel komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis van de zijdehoenkriel

De “grote zijdehoender” is als hoenderras al een klein kipje en wordt daarom in sommige landen al tot de krielkippen gerekend, in plaats van de grote hoenders. In Nederland wordt de grote zijdehoender echter tot de grote hoenders gerekend.

In de tweede helft van de twintigste eeuw is men in Nederland begonnen om een zeer kleine kriel te fokken welke zeer sterke overeenkomsten vertoont met de grote zijdehoender. Om tot de zijdehoenkriel te komen, is gebruik gemaakt van grote zijdehoenders en watermaalse baardkrielen. Er is veel tijd in gaan zitten om tot de zijdehoenkriel te komen die wij vandaag de dag nog steeds kennen. In eerste instantie was de ‘perfecte zijdehoenkriel’ alleen in een witte kleurslag te vinden, in de loop der jaren zijn er steeds meer kleurslagen bij gefokt en anno 2018 worden nog steeds nieuwe kleurslagen binnen dit ras ontwikkeld.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de zijdehoenkriel kijkt, zie je een zeer klein krielkipje met een gewicht rond de 600 gram, hennetjes wegen iets minder met zo’n 500 tot 550 gram. Wanneer je de dieren vanaf een afstandje bekijkt, lijken ze net op harige bolletjes wol. Dit is heel kenmerkend voor de zijdehoender en zijdehoenkriel, aangezien de veren anders ontwikkeld zijn dan de veren van andere rassen. Waar bij andere rassen de veren aan elkaar gekleefd zitten, zijn de veren bij de zijdehoenders en zijdehoenkrielen gemuteerd: de afzonderlijke haren op de veer zijn niet aan elkaar gehaakt, maar zitten los en alleen aan de veerschacht bevestigd en niet aan elkaar. Hierdoor lijkt het alsof de zijdehoenkriel haren heeft in plaats van veren. Dit unieke kenmerk van de veren wordt ook wel aangeduid als ‘zijdevederig’.

De zijdehoenkriel is een krielkip met een redelijk ronde vorm en ze zijn bovendien laag gesteld. De staart is kort en bij de haantjes is de staart bedekt met zijdevederige sikkels. Zijdehoenkrielen staan er – net als het grote zijdehoender – om bekend een donkere paarsblauwe huid te hebben, alhoewel dit bij een aantal foktomen en foklijnen met lichtere kleurslagen wat naar de achtergrond verdwenen is en de huid gewoon blank of vleeskleurig overkomt. Een ander kenmerk dat typerend is voor de zijdehoenkriel, is de extra vijfde teen aan de poot. Dit wordt maar bij een handvol kippenrassen waargenomen.

Bovenop de kop is een mooie aardbeienkam te vinden, en de oorlellen zijn lichtblauw van kleur. De rasbeschrijving zegt dat de poten van de kip kort moeten zijn, maar wel in verhouding met het lichaam. De benen zijn rijk bevederd, net als de tenen aan de buitenkant van de poten.

Naast de standaard zijdehoenkriel zijn er nog twee subtypen te vinden, namelijk gebaarde en gekuifde zijdehoenkrielen. Ook komt het voor dat er gebaarde kuifzijdehoenkrielen geboren worden (deze hebben dus een baard én een kuif).

Kleuren

Zijdehoenkrielen komen voor in diverse kleurslagen, waaronder:
  • Wit
  • Zwart
  • Meerzomig patrijs
  • Parelgrijs
  • Rood
  • Buff
  • Ongezoomd blauw

Daarnaast worden er nog steeds nieuwe kleurslagen ontwikkeld, dus het kan voorkomen dat er zijdehoenkrielen gefokt worden in een kleurslag die niet in de lijst hierboven beschreven staat. Maar dat houdt niet in dat de gefokte zijdehoenkrielen niet aan de rasnormen voldoen.

Karakter van dit kippenras

Zijdehoenkrielen staan erom bekend vertrouwelijk te zijn. Bovendien zijn ze erg rustig en kunnen ze met gemak handtam of zelfs tam gemaakt wordt. Als de zijdehoenkriel in de vrije uitloop gehouden wordt, blijven ze redelijk in de buurt van het nachthok.

Zijdehoenkrielen zijn vitaal en hoeven – ondanks hun afwijkende veerstructuur – niet anders of specialer behandeld te worden dan gewoon vederige kippenrassen.

Broedsheid en eieren bij de kriel zijdehoen

Zijdehoenkrieltjes staan niet bekend als goede legsters, met een aantal van ongeveer 100 eieren per jaar. Deze eitjes worden vooral in de zomer en lente gelegd, in de herfst en winter is de kans erg klein om eieren te vinden van dit ras. De eitjes hebben een gemiddeld gewicht van zo’n 20 gram en hebben een bruine kleur.

Zijdehoenkriel-hennen zijn wel op regelmatige basis broeds, en kunnen vaak hardnekkige broedsheid vertonen. De hennetjes zijn daarom zeer geschikt om eieren van andere kippenrassen en zelfs eendeneieren, eieren van fazanten en dergelijke uit te broeden.

Gebruiksmogelijkheden

De zijdehoenkriel wordt vooral hobbymatig gehouden door liefhebbers van zijdehoenders en zijdehoenkrielen. Ook wordt de zijdehoenkriel regelmatig ingezet als pleegmoeder om eieren van andere rassen uit te broeden omdat zijdehoenkrielen vaak en hardnekkig broeds zijn.

Bijzonderheden

Door de bijzondere veerstructuur van de zijdehoenkriel, hoef je niet bang te zijn dat ze wegvliegen. Zijdehoenders zijn door deze specifieke veerstructuur simpelweg niet in staat om te vliegen. Een laag hekje is voldoende om de krieltjes op eigen terrein te houden.

Overige informatie

Omdat – zoals gezegd – zijdehoenkrielen niet kunnen vliegen, is het van belang dat de zitstokken in het nachthok laag bij de grond zijn. Ook heeft de ervaring van vele fokkers en liefhebbers van de zijdehoenkriel geleerd dat zijdehoenkrielen er vaak de voorkeur aan geven om gewoon op de grond te slapen in plaats van op een zitstok.

De zijdehoenkriel heeft ook een grote broer, namelijk het zijdehoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielKippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielDe Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn…
Kippenras: DorkingKippenras: DorkingDe Dorking is een kippenras dat oorspronkelijk uit Engeland komt en wordt gezien als één van de oudste Engelse rassen. O…
Kippenras: NaakthalskrielKippenras: NaakthalskrielDe naakthalskriel is een krielkip met een bijzonder uiterlijk: het hele lichaam is bevederd, maar de hals is kaal (of na…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kevin Producties, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=45696
  • http://www.nieuwkoopenomstreken.nl/index.php/spotlights/25-hoenders/60-het-fokken-en-houden-van-zijdehoenkrielen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/zijdehoender3.html
  • http://www.zijdehoenders.nl/zijdehoenders/wat_is_een_zijdehoen.html
  • http://www.zijdehoenclub.nl/content/het-zijdehoen
  • http://www.zijdehoentjes.nl/content/verzorging-van-kuikenkippen
  • http://kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Zijdehoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Zijdehoenkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!