InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardengedrag: Help, mijn paard wil de trailer niet in

Paardengedrag: Help, mijn paard wil de trailer niet in

Paardengedrag: Help, mijn paard wil de trailer niet in Bijna iedereen die wel eens op wedstrijd gaat met zijn paard zal het probleem van trailerladen herkennen. Je paard heeft opeens besloten dat hij dat donkere hokje toch echt niet meer binnen gaat. Wanneer je paard dit vaker gaat doen is het slim om de oorzaak te gaan onderzoeken. Ook zijn er enkele dingen die je kunt doen om je paard een andere keer makkelijker op de trailer te krijgen.

Waarom willen sommige paarden de trailer niet in?

Wanneer paarden voor de eerste keer op de trailer moeten hebben ze geen idee wat ze kunnen verwachten. De laadklep en de binnenkant van de trailer kunnen er eng uit zien. De laadklep maakt een eng geluid wanneer ze er bovenop gaan staan.
Het kan ook zijn dat het paard negatieve ervaringen heeft overgehouden aan een andere keer dat hij de trailer in is geladen, dit kan bijvoorbeeld zijn:

Claustrofobie

Een paard kan last hebben van claustrofobie. Hierdoor wordt hij angstig wanneer hij een kleine, donkere trailer ingeladen wordt. Deze vorm van angst komt vooral voor bij paarden die normaal 24/7 op de wei staan. Zij zijn totaal niet gewend om in een ruimte te staan waar ze niet de omgeving om zich heen kunnen zien.

Wedstrijdspanning

Een paard kan bang zijn om te moeten presteren op een vreemde locatie. Ook kan hij aanvoelen dat zijn ruiter gespannen is.

Geslagen

Het kan zijn dat het paard een keer van achteren is geslagen bij een vorige eigenaar toen deze hem op de trailer wilde laden. Hierdoor zal het paard tijdens het trailer laden constant achter zich kijken, hij wil controleren dat er niet nog een keer iets gebeurt. Ook kan het zijn dat je paard de trailer niet meer op wil omdat hij deze associeert met pijn.

Aanrijding

Wanneer een paard betrokken is bij een aanrijding kan hij ook zeer moeilijk gaan doen. In dit geval is de kans aanwezig dat je je paard nooit meer goed de trailer opgeladen krijgt

Hoe laat ik mijn paard wennen aan de trailer?

Er zijn vele onderzoeken gedaan naar wat paarden eng vinden en wat niet. Een aantal van deze onderzoeken gingen specifiek over het trailer laden.

Wennen

Het is een slim idee om je paard te laten wennen aan een trailer zonder dat hij ergens toe gedwongen wordt. Je kunt dit doen door een trailer met open laadklep te parkeren, midden in de wei waar je paarden staan Paarden kunnen zo vrijblijvend aan het enge, donkere ding gaan snuffelen en voelen. Wanneer je merkt dat je paarden de trailer al minder eng vinden kan je beginnen met het positief belonen wanneer ze een stapje verder durven te gaan. Je kunt eerst een wortel of emmer voer op de laadklep zetten, daarna net erin en uiteindelijk helemaal achter in de trailer. Het paard zal de trailer zo gaan associëren met eten en er al snel veel makkelijker in gaan. Er zullen paarden zijn die binnen een halfuur al achter in de trailer staan, maar er zullen ook zeker paarden waarbij het wel enkele weken kan duren.

De kleuren van de trailer

Uit een onderzoek van het Equine Behaviour Forum is gebleken dat kleuren van de trailer ook heel wat doen voor de angst van het paard. Paarden gaan niet snel op een zwarte laadklep staan omdat ze dit een angstaanjagende kleur vinden. Ze staan veel sneller op de trailer wanneer een groen gekleurde mat op de laadklep wordt gelegd is uit het onderzoek gebleken. Groen werkt nog beter dan rood, geel of blauw. Waarschijnlijk is dit omdat de kleur groen wordt geassocieerd met gras.

Ook de kleur van de binnenkant van de trailer doet een hoop voor de angst van het paard. Wanneer de binnenmuren wit of een andere lichte kleur geschilderd worden staat het paard vaak gemakkelijker op de trailer. De trailer wordt op deze manier een minder donker hokje. Om het voor het paard nog aantrekkelijker te maken kun je stro op de vloer leggen en hooinetten ophangen zodat hij wat te doen heeft tijdens de reis

Hoe kan ik mijn paard het beste inladen?

Trailerlocatie

Wanneer je je paard voor de eerste keer gaat inladen moet je er goed bij nadenken waar je de trailer precies neerzet. Parkeer de trailer altijd met de achterkant naar de zon, zo kan het paard hier in ieder geval al geen last van hebben. Het zou zeer handig zijn als je de trailer net achter een mini heuveltje kan parkeren, zo wordt de laadklep minder steil voor het paard. Parkeer de trailer naast een muur, zo zijn er minder kanten waar hij langs kan ontsnappen. Zelf kun je het beste gaan lopen aan de andere kant dan de muur!

Hulpen

Je moet ervoor zorgen dat het paard goed reageert op je stem- en leidhulpen. Als jij zegt dat hij moet stoppen stopt hij ook. Wanneer jij weer gaat lopen volgt hij je keurig. Als dit deel nog niet goed gaat kun je beter nog niet beginnen aan het trailer laden!

Laden

Wanneer je het paard voor de eerste keer de trailer in wil krijgen kan het helpen om eerst een vriend van het paard in de trailer te zetten wanneer je een 2-paards trailer hebt. Bij een veulen kun je de moeder eerst inladen. Geef het paard zodra hij in de trailer staat een handje eten en beloon hem uitvoerig. Hij moet heel erg goed doorhebben dat hij zojuist iets goeds heeft gedaan! Wanneer het paard met heel veel aarzeling de trailer opgaat dan moet je hem niet gaan forceren. Moedig je paard juist aan bij elke stap die hij zet. Elke stap is er toch weer een!

Zelfvertrouwen

Loop zelf vol vertrouwen de trailer in. Kijk nooit naar je paard, hierdoor zal hij gaan aarzelen.

Wat moet je nooit doen bij het trailer laden

Er zijn een drietal dingen die je nooit moet doen wanneer je je paard op de trailer wil krijgen:
  • Je moet niet steeds opnieuw weglopen bij de trailer wanneer je paard er niet op wil. Zo leert je paard dat hij weg mag bij het enge obstakel wanneer hij weigert.
  • Geef je paard nooit voer op het verkeerde moment. Wanneer hij de wortel die je in je handen hebt al pakt voordat jij dat wil, kan het zijn dat hij denkt dat hij beloond wordt voor het gene wat hij zojuist heeft gedaan
  • Verlies nooit je geduld en ga nooit geweld gebruiken! Wat je paard ook doet... probeer altijd bij jezelf te blijven. Met schreeuwen, slaan of schoppen ga je niks oplossen
Gerelateerde artikelen
Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?Je hebt een paard en wil graag met het paard op pad. De keuze voor de aanschaf van een paardentrailer wordt gemaakt. Op…
Dressuurwedstrijd: voorbereiding voor paard en ruiterOp dressuurwedstrijd gaan is niet zomaar je proefje rijden. Je moet goed voorbereid aan de wedstrijd beginnen, als je ru…
Paardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenPaardentrailer of paardenvrachtwagen; voor- en nadelenHet transport van uw paard is iets waar u goed over na wilt denken. Gegarandeerd goed transport is een randvoorwaarde om…
Welke verzekeringen heb je bij paarden?Welke verzekeringen heb je bij paarden?Als je een paard koopt kan je altijd verzekeringen afsluiten. Dit moet niet, maar sommige verzekeringen kunnen handig zi…
Wat kost een eigen paard?Wat kost een eigen paard? Veel mensen willen een paard kopen. Wat kost een eigen paard nu eigenlijk per maand of per jaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Guillermoleconde, Pixabay
  • http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-praktijk/paardenproblemen/trailerlaadproblemen/

Reageer op het artikel "Paardengedrag: Help, mijn paard wil de trailer niet in"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 09-04-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!