InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Portugese Pointer

De Portugese Pointer

De Portugese naam voor dit hondenras is Perdigueiro. Perdiz, betekent patrijs en Perdigueiro betekent patrijshond. Dit hondenras is in het algemeen dan ook uitermate geschikt voor de jacht op vogels. Dit hondenras kent buiten zijn eigen land nog niet veel bekendheid, hoewel het een fantastisch ras is. Daarom schrijf ik dit artikel in de hoop het ras ook meer bekendheid in Nederland te geven.

Meia Leca

Meia Leca, zo heette mijn hondje, oftewel de Portugese vertaling voor Klein Ding. Ik heb hem gevonden in het veld op het Portugese platteland waar ik sinds een paar jaar woon. Hij was waarschijnlijk achtergelaten of “vergeten” door één van de jagers. Bang en vermagerd heb ik hem mee naar huis genomen en voor hem gezorgd. Hij was toen ongeveer een jaar of drie. Hij werd mijn trouwste vriend.

Jachthonden in Portugal

In Portugal wordt er heel veel gejaagd. Het jachtseizoen loopt van augustus tot maart en iedere donderdag en zondag zijn de schoten van de jagers te horen. Er worden veel honden gebruikt in de jacht en helaas worden veel honden ook achtergelaten of raken kwijt tijdens de jacht. Dat zorgt voor veel thuisloze honden. De hondenasielen zitten overvol en de meesten kunnen geen honden meer aannemen. Meia Leca was één van de velen, achtergelaten door de jagers. Maar gelukkig hebben wij hem kunnen opvangen en het was mijn grote kleine vriend in de afgelopen jaren.

Rasbeschrijving

Meia Leca was een Perdigueiro en sinds ik Meia Leca ken ben ik helemaal weg van dit ras. De honden staan bekend om hun lieve, zachtaardige karakter. Het zijn hele trouwe honden. Ook zijn ze zeer levendig en zijn geboren jagers vol energie. Ze hebben een enorm doorzettingsvermogen, uithoudingsvermogen, zijn razendsnel en zijn een trouwe hulp voor de jager. Maar naast dat het geschikte honden zijn voor de jacht zijn het ook een fantastische familiehonden, als hij maar voldoende ruimte en veel beweging krijgt. De Perdiqueiro of Portugese pointer, de naam zegt het al, vindt zijn oorprong in Portugal ergens rond de 13e eeuw. Maar men denkt dat hij eventueel ook andere buitenlandse invloeden heeft, omdat Portugal gelegen is aan zee en een beroemde geschiedenis heeft in de zeevaart en dus al vroeg te maken kreeg met invloeden van buitenaf. In de 18e eeuw kwam de Portugese Pointer naar Engeland. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat het bijzondere hoofd van de Engelse Pointer samenhangt met de komst van de Portugese Pointer naar Engeland. De Portugese pointers zijn middelgrote honden met een schofthoogte die ligt tussen de 52 en 56 centimeter. De meest voorkomende kleur is kastanjebruin en vaak hebben ze witte aftekeningen.

Bedankt Meia!

Helaas is mijn Meia Leca maar twee jaar bij mij mogen blijven en is hij toen overreden door een auto. In al zijn enthousiasme en met zijn onuitputtelijke energie wist hij op een dag de straat op te rennen toen iemand vergeten was het hek achter zich dicht te doen. Dat was een vreselijke dag. Ik zal hem altijd blijven herinneren. Meia Leca heeft mij kennis laten maken met zijn ras, een ras dat meer dan de moeite waard is om te leren kennen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Portugese Pointer"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 02-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!