InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > 'Horsenalities': karakter van het introverte paard

'Horsenalities': karakter van het introverte paard

'Horsenalities': karakter van het introverte paard Staat jouw paard liever stil dan dat hij een stap zet? En als hij al in beweging komt, is hij dan amper vooruit te branden? Waarschijnlijk heb je dan te maken met een introverte paardenpersoonlijkheid. Vind uit hoe je hiermee omgaat en welke training bij zo'n paard past. Parelli onderscheidt naast extraverte paarden ook introverte paarden. Deze twee type paarden kun je vervolgens elk weer onderscheiden in left brain en right brain. Paarden gebruiken de linkerhersenhelft bij het leren, terwijl in de rechterhelft het vluchtinstinct ligt opgeslagen. De kunst is elk moment in te schatten in welke modus jouw paard zich bevindt: denkt hij meer met zijn linkerhersenhelft of met zijn rechterhersenhelft?

Introverte paarden in het algemeen

Kenmerkend voor introverte paarden is hun 'low energy'. Drijvende hulpen volgen ze met moeite op, maar zeg 'Ho' en je staat meteen stil!

Left brain introvert

Wel doen in de training

  • Beloon je paard volop nadat hij de opdracht goed heeft uitgevoerd. Aaien, snoepjes en kroelen in het kwadraat is wat werkt bij dit paard om hem gemotiveerd te houden.
  • Uit zichzelf zal dit paard niet staan te popelen om aan de slag te gaan en wat te gaan doen. Vraag hem nóg minder te doen dat wat hij aanbiedt en hij zal al snel meer willen doen!
  • Dit paard heeft tijd nodig om zich op je af te stemmen en overtuigd te raken dat hij iets voor je wil doen. Geef hem genoeg tijd om na te denken en te besluiten dat wat jij voorstelt om te doen niet eens zo'n slecht idee is.
  • Houd het interessant door veel afwisselende oefeningen te doen. Dit paard moet je prikkelen!
  • Drijf hem eerder van je weg dan dat je hem continu naar je toehaalt. Daarmee dommelt hij anders weer vrij snel in en gaat hij in 'stand-by' modus.
  • Leer hem nieuwe dingen en trucjes zodat hij zich trots en slim voelt.

Niet doen

  • Zet hem niet aan het werk. Hij zal het niet leuk vinden en weinig willen doen. Ga dus op een speelse manier aan de slag.
  • Straf het paard niet. Hij zal zich tien keer meer gaan verzetten en die strijd die verlies je.
  • Dwing hem niet harder te gaan dan dat hij zelf al doet en zet hem niet onder druk om te gehoorzamen. Hij zal alleen maar harder protesteren, minder gaan doen en jou harder later werken. In plaats daarvan: verbaas hem en doe juist het tegenovergestelde van wat hij verwacht. Omgekeerde psychologie is de sleutel!
  • Herhaal oefeningen niet eindeloos. Het is een slim paard en zal snel zijn motivatie en respect voor jou verliezen als je hem niet op waarde weet te schatten en hem lang hetzelfde laat doen.
  • Tolereer niet dat het paard met zijn oren in zijn nek naar je toekomt. Stuur hem bij je vandaan tot hij naar je kijkt met zijn oren naar voren gericht op jou. Op dat moment vraagt hij als het ware toestemming om naar je toe te komen.
  • Laat je niet misleiden door het idee dat hij lui is of moe. Hij is gewoon niet gemotiveerd. Dus maak een plan hoe je wél zijn interesse kunt wekken.

Right brain introvert

Dit verlegen en wat timide paard sluit zichzelf af als hij te veel druk ervaart. Hij raakt helemaal in zichzelf gekeerd en de enige manier om dit op te lossen is te wachten. Geef dit paard de gelegenheid om uit zijn schulp te kruipen en bouw het langzaam op.

Wel doen in de training

  • Wachten, wachten en nog eens wachten! Geef het paard een aanwijzing en wacht tot hij zelf een vraag stelt door je afwachtend aan te kijken met zijn oren naar voren gericht. Hij geeft zelf aan wanneer hij er klaar voor is om een volgende aanwijzing op te volgen. Als je te snel gaat, raakt hij gespannen en kan hij opeens ontploffen.
  • Wees zacht en rustig in je aanwijzingen. Dit paard ziet werkelijk alles, maar is soms niet in staat te reageren doordat het verlamd is door angst.
  • Wees consistent en breng veel routine aan in je training. Het paard kan namelijk slecht omgaan met verandering. Structuur en regelmaat bieden hem dan ook een goede houvast.
  • Zorg dat je paard zelfverzekerd is voor je doorgaat met iets nieuws.

Niet doen

  • Dwing je paard niet om dingen te doen als hij niet naar je kijkt. Als hij van je wegkijkt, geeft hij aan dat er te veel druk op ligt voor hem. Misschien omdat je hem niet genoeg tijd geeft om te reageren en je te snel opnieuw je vraag stelt.
  • Vraag niet te veel van hem. Hoe minder je in het begin van hem vraagt, hoe meer hij je zal vertrouwen en hoe meer hij je uiteindelijk zal geven.
  • Je hoeft je aanwijzingen niet groots uit te beelden. Hij kan je prima zien, maar kan gewoon niet goed nadenken als hij onder druk wordt gezet.
  • Straf je paard niet als hij niet doet wat je wilt. Hij reageert vanuit angst en je maakt het er niet beter op als je hem straft en zo nog meer angst creëert.

Lees verder

© 2013 - 2019 Juliacheval, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
'Horsenalities': karakter van het extraverte paard'Horsenalities': karakter van het extraverte paardHeb je een snel en actief paard? Grote kans dat je paard een extravert type is! Paardenman Pat Parelli kwam verschillend…
Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipOmgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipPat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich…
Parelli: The YoYo Game met paardenParelli: The YoYo Game met paardenThe YoYo Game is het vierde spel in de serie van Parelli. Hierbij leer je het paard te bewegen in een rechte lijn.
Parelli: The Circling Game met paardenParelli: The Circling Game met paardenDe naam zegt het al, circling betekent namelijk rondcirkelen of ook wel: rondjes maken. Hierbij leer je het paard rondje…
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
Bronnen en referenties
  • http://www.parelli.com/horsenality.html

Reageer op het artikel "'Horsenalities': karakter van het introverte paard"

Infoteur: Juliacheval
Gepubliceerd: 07-11-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Paardentraining
Schrijf mee!