InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bijzondere plantennamen

Bijzondere plantennamen

Bijzondere plantennamen Waarom heet Kardinaalsmuts Spindel? Wat is Belladonna voor een plant en waarom heet deze zo? Waaraan danken Bedstro en Walstro hun naam? Welke plant is naar het Perzische woord Turban genoemd? Hoe komt de Paardenbloem aan de naam Dandelion? Waarom wordt Rolklaver ook wel Birdsfoottrefoil genoemd? Waaraan dankt de Vliegenzwam zijn naam? Waarom wordt Paardenstaart in het Engels Timothygrass genoemd? Bijzondere, gekke namen van planten in de vorm van vraag en antwoord.

Plantennamen

Wat is Belladonna en waarom heet het zo?

Belladonna is een andere naam voor een zeer giftige plant, n.l. de zwarte nachtschade. Bella Donna betekent in het Italiaans mooie vrouw. Naar alle waarschijnlijkheid kreeg de plant deze bijnaam omdat ze de stof atropine bevat. Wanneer je atropine in de ogen druppelt, worden de pupillen groter.

Atropine

Vroeger gebruikten de dames atropine, omdat ze vonden dat hun ogen er mooier door werden. Tegenwoordig passen alleen artsen het middel nog toe bij patiënten, daar hierdoor het oog makkelijker te onderzoeken is. Tevens is Belladonna een belangrijk natuurgeneeskrachtig homeopathisch middel.

Waarom wordt een Kardinaalsmuts Spindel genoemd?

Het gewas dat bij ons vanwege de vorm Kardinaalsmuts wordt genoemd, heet in de Engelssprekende landen Spindle Tree. In het Nederlands vertaald, de Spindelboom, die zo heet omdat het hout van deze struik of boom, gebruikt werd om spindels van te maken.

De spindel werd gehanteerd om met de hand gesponnen wol op te wikkelen. Deze methode van spinnen wordt in sommige delen van de wereld nog steeds toegepast.

Hoe komt de Vliegenzwam aan deze naam?

De vliegenzwam is een zeer giftige paddenstoel en het sap ervan werd ooit gebruikt om er middelen voor het doden van vliegen en luizen van te maken.

Waaraan dankt Bedstro of Walstro zijn naam?

Bedstro of Walstro kreeg deze naam, omdat het vroeger gebruikt werd om wiegen, kussens en matrassen van bedden mee te vullen. Buiten walstro of bedstro is er nog een derde naam; er wordt ook wel gesproken van wiegstro. Wiegstro komt van het Middel-Dietse wal, hetgeen wieg betekent. De plant heeft dunne stelen met kleine blaadjes en bloemen. In gedroogde vorm ziet het eruit als fijn stro.

Walstro (Galium) behoort tot de sterbladige familie (Latijn: Rubiacaea), met zowel eenjarige als overblijvende planten. Er bestaan ca. 400 soorten, m.n. in gebieden met een gematigd klimaat. De meest bekende zijn: Lievevrouwebedstro (Galium odoratum), Geel en Glad Walstro en Kleefkruid.

Waarom wordt Rolklaver Birdsfoottrefoil genoemd?

Rolklaver (Lotus) behoort tot de Vlinderbloemenfamilie. De naam rolklaver is aan de plant gegeven vanwege de ronde peulen. Rolklaver is zoals de naam al aanduidt een klaversoort.

De Engelse naam birdsfoot (vogelpoot) is ontstaan, daar de zaadhulzen op vogelpoten lijken (zie illustratie). Het woord trefoil is afgeleid van Latijnse woorden, die respectievelijk drie en blad betekenen.
Evenals alle klavers bestaan de blaadjes van rolklaver uit groepjes van drie. Echter klavertjes vier komen natuurlijk ook voor, zij het sporadisch en ook -nog zeldzamer- klavertjes vijf.
Er zijn in totaal wel zo’n 150 verschillende klaversoorten, die voornamelijk in gebieden met een gematigd klimaat (noordelijk halfrond) groeien. Twee soorten die buiten Rolklaver ook in Nederland voorkomen zijn Moerasklaver en Smalle Rolklaver.

Waarom wordt Paardenstaart ook wel Timothygrass genoemd?

Bijna een eeuw geleden nam de Amerikaanse Timothy Hanson wat zaad van de gewone paardenstaart uit de staat New York mee naar Carolina. Hij zaaide het zaad om paardenstaarten te kweken voor veevoer. Naar deze Amerikaan Hanson werd Paardenstaart dus Timothy grass genoemd.

Welke plant is naar het Perzische woord Turban genoemd?

De Tulp werd genoemd naar het Perzische woord turban, hetgeen tulband betekent. Men vond dat de plant op een turban leek (hoofdbedekking van een doek gevouwen).

Hoe kwam de Paardenbloem aan de naam Dandelion?

De Paardenbloem (Taraxacum officinale) wordt ook Dandelion genoemd. De naam Dandelion is min of meer een verbastering van drie Franse woorden, namelijk ‘dent de lion’ oftewel tand van de leeuw c.q. leeuwentand.

De nogal merkwaardige naam Dandelion of leeuwentand is ontstaan doordat men destijds vond dat de omtrek van de bladeren er als leeuwentanden uitzagen.
De paardenbloem is ook bekend (of misschien nog wel bekender als de bloem zelf) om zijn witgrijze pluisjesbol als de gele bloem verdwijnt. Wanneer je de pluisjes wegblaast, mag je een wens doen -volgens een oud volksgebruik of ritueel- die dan ook uit zal komen als je dit krachtig genoeg doet (bijgeloof of...?).

In Amerika wordt de paardenbloem vanwege deze wenspluisjes in de volksmond soms dan ook Wishflower genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Atropa belladonna en atropineAtropa belladonna is een van de giftigste planten die we kennen. En dat zeg ik met enige bewondering, want giftigheid is…
Bedstro, het lieflijk meikruidDe maand Mei. We zijn op weg naar het Zuiden en kamperen met onze motorhome in een klein dorpje in de buurt van Dijon. D…
Walstro, geurend en geneeskrachtigWalstro, geurend en geneeskrachtigOok in de plantenfamilie van het walstro zijn ze met velen. De bekendsten in de kruidengeneeskunde zijn het geel walstro…
Plantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaPlantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Paardenbloemmelk tegen puistjesKun je ook zo genieten van een weiland vol met bloeiende paardenbloemen? De paardenbloem is niet alleen mooi, maar ook h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Damesophie, Pixabay
  • Darkwater, P. Animals Plants and Nature. London: Kingfisher Books Limited

Reageer op het artikel "Bijzondere plantennamen"

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 02-10-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!