InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Klimplanten voor over de pergola

Klimplanten voor over de pergola

Klimplanten voor over de pergola Erg mooi in een tuin is een pergola begroeid met klimplanten zoals een Clematis, de druif of blauwe regen. Er is veel keus, denk daarbij aan groenblijvende klimplanten of juist een die lang bloeit. Behalve dat het er leuk uit ziet kan het ook handig zijn als schaduwplekje in de tuin.

Klimroos

Er zijn veel soorten klimrozen. Van de doorbloeiende kunt u lang genieten, sommige bloeien van juni tot zelfs de eerste vorst. Het kan er erg mooi uit zien op een pergola. De klimroos staat graag in de zon, maar voor de schaduw zijn er ook geschikt. Wat er erg leuk uit kan zien is de klimroos te combineren met een andere klimplant, zoals de clematis. De klimroos is zeer geschikt voor een zonnige standplaats, maar er zijn ook soorten die het goed doen in de schaduw. Ze zijn beschikbaar in verschillende kleuren.

Wisteria: Blauwe regen

Kenmerkend voor de blauwe regen zijn zijn mooie bloemen die in lange trossen hangen. Deze trossen zijn 10 tot 15 cm lang. Verstandig is hier dan rekening mee te houden met de hoogte van de pergola. De blauwe regen bloeit in het voorjaar tot begin zomer, en soms ook nog een keer in de nazomer. Vaak zijn het blauwe bloemen, maar ondanks de naam zijn er ook met witte en violetroze bloemen. De blauwe regen is bladverliezend maar goed winterhard. Hij is trouwens niet familie van de gouden regen, dit is toch echt een ander soort. Veel blauwe regens beginnen pas met bloeien na een paar jaar. Dus als je al snel een pergola met bloemen wilt dan moet je zoeken naar exemplaren die al na 1 jaar bloeien.

Fallopia: Bruidssluier

Heb je een grote pergola en wil je die snel vol laten groeien met klimplanten, overweeg dan eens de bruidssluier. Deze plant groeit erg snel, is zeer vorstbestendig en dus ook goed winterhard. Hij is wel bladverliezend. De bruidssluier heeft wit groene bloemen in de zomer en herfst. Na de bloei krijgt hij witte-roze vruchten. De standplaats van de bruidssluier is zon en halfschaduw. Het is een slingerplant dus je hoeft hem niet telkens vast te maken, hij slingert zichzelf wel vast. Het kan erg snel gaan dus hou in de gaten dat hij wel de goede kant op groeit.

Clematis

De meeste mensen kennen wel een clematis. Er zijn veel soorten clematissen en sommige zijn bladverliezend of groenblijvend. Bij een groenblijvende soort, zoals de Armandii, bloeit hij alleen in de het voorjaar. Er zijn er ook die vrijwel de hele zomer bloeien en al in de lente beginnen. Deze zijn niet groenblijvend, echter wel wintervast. Wil je toch graag een groenblijvende en veel bloemen, dan kun je er bijvoorbeeld ook een passiebloem bij zetten, deze is wel bladverliezend, maar bloeit de hele zomer.

Vitis: Druif

Erg geschikt voor een pergola is de druif. De standplaats van een druif is uiteraard in de zon. Een groot voordeel is dat je er in de zomer lekker druiven van kan eten terwijl je eronder in je luie stoel zit. Alleen niet alle druiven zijn eetbaar, dus let daar goed op bij de aanschaf. Om tot goede vruchten te komen zul je ze niet allemaal tot groei kunnen laten komen. Het kost wel wat verzorging maar het ziet er erg mooi uit.
© 2011 - 2019 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Klimplanten voor over de pergola"

Infoteur: Vissies
Laatste update: 15-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!