InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Pioenroos, een weelderig bloeiende roos

Pioenroos, een weelderig bloeiende roos

Pioenroos, een weelderig bloeiende roos De pioenroos is het middelpunt van elke tuin. Een schitterende roos welke veel aandacht vraagt. Echter, de aandacht loont zich! Pioenrozen zorgen voor spektakel in de tuin. Alleen al de manier waarop de krachtige scheuten in het voorjaar de grond uit is een feest om te zien. De plant straalt tijdens haar groei steeds een enorme kracht uit. En dan komt het allermooiste van de groeiperiode: het moment waarop de bloemen ontluiken. Er zijn niet veel planten die zulke indrukwekkende bloemen tevoorschijn toveren.

Schoonheid

Pioenrozen hebben de naam moeilijk te zijn, maar dat valt reuze mee. Een gezonde pioenroos die het naar haar zin heeft, wordt met gemak vijftig jaar of ouder. Tweeduizend jaar geleden al werd de pioenroos gewaardeerd om haar geneeskrachtige eigenschappen. De Latijnse naam Paeonia dankt de bloem aan Paeon, leerling van Asclepius, de Griekse god van de geneeskunde. Paeon ontdekte de geneeskrachtige werking van de pioenroos.

In Europa bereikte de populariteit van de pioenroos haar hoogtepunt in de tweede helft van de negentiende eeuw. Er zijn in de afgelopen tweehonderd jaar duizenden nieuwe variëteiten voor de tuin bij gekomen. Een deel daarvan is verdwenen, maar er komen weer nieuwe voor in de plaats. Dat is wel een kwestie van geduld hebben, want het kweken van nieuwe soorten kost tijd en het duurt vaak jaren voor een nieuwe pioenroos grootschalig leverbaar is. Dat geldt bijvoorbeeld voor de pioen 'Garden Treasure'. 'Garden Treasure' met bloemen in een unieke kleur geel, is een kruising tussen een boompioen en een kruidachtige pioenroos. Nu is deze schoonheid nog heel zeldzaam, maar er wordt hard aan gewerkt om haar over een paar jaar op grotere schaal te kunnen leveren.

Lucht

Pioenrozen passen goed in de border. Dit is een rij van vaste planten in de tuin op verschillende hoogtes. Combineer ze met planten die in dezelfde periode bloeien, maar volkomen anders van vorm zijn: vingerhoedskruid bijvoorbeeld. De kaarsvorm van vingerhoedskruid levert een mooi contrast op met de ronde, volle bloemen van de pioenroos.

Ziektes

Gelukkig hebben pioenrozen weinig last van ziektes en plagen. Wel lopen er mieren over de bloemknoppen, maar dit kan geen kwaad. Ze snoepen alleen van de suikerachtige stof doe aan de bloemknoppen zit. Soms wordt de pioenroos aangetast door grauwe schimmel (Botrytis paeonia). De kans hierop is groter tijdens regenachtige periodes dan tijdens de droge periodes. Het veroorzaakt bruine plekken aan de basis va de bladeren en stengels, gevolgd door een grijs pluizig laagje. Bladeren en takken verwelken, aangetaste delen vallen om. Laat het niet zover komen. Controleer uw planten wekelijks en verwijder de aangetaste delen zo snel mogelijk. Gooi die nooit bij de compost om verdere verspreiding van grauwe schimmel te voorkomen.

De pioenroos in de tuin

Grond

Plant de pioenroos in goed gedraineerde grond, Een pioenroos is niet geschikt voor een plaats waar de grond lang vochtig blijft. Pioenen hebben dikke wortels die zich vol water zuigen. Als het vocht in de wortels bevriest, kunnen ze barsten.

Voeding

Bemest de pioenen met biologische mest voor de siertuin van februari tot september, om de zes weken. Ze krijgen twee keer zoveel en twee keer zo vaak als wordt voorgeschreven. En dat werkt prima, want de pioenen zien er zelfs in september nog prachtig uit.

Verplanten

Pioenen kunnen het best eind september, begin oktober worden verplant. Ze hebben dan genoeg tijd om goed doorworteld de winter in te gaan, Begin na de bloei al met de voorbereiding. Steek met een spade een ruime cirkel rond de voet van de plant. Herhaal dat een paar maal. Binnen die cirkel vormt de pioenroos nieuwe haarwortels. Haarwortels zijn voor de pioenroos van levensbelang, want daarmee neemt hij vocht en voeding uit de grond op. Steek in september de kluit uit en plant de pioenroos op zijn nieuwe stek, Geef na het verplanten regelmatig water.

Na de bloei

Knip alleen bij jonge pioenrozen de uitgebloeide bloemen af, maar laat ze bij rijpere exemplaren rustig zitten. De zaaddozen die zich na de bloei ontwikkelen zijn namelijk prachtig,

In pot of bak

Pioenrozen kunnen ook in een ruime pot of bak worden geplant. Het is wel zaak om ze regelmatig te bemesten en ze bij het water geven niet over te slaan. Zorg dat overtollig water ongehinderd via de afvoergaatjes weg kan lopen/
Gerelateerde artikelen
De pioenroos, een rijk bloeiende vaste plantDe pioenroos, een rijk bloeiende vaste plantHet is een kruidachtige vaste plant, die vanaf het late voorjaar tot in het begin van de zomer prachtige, geurende bloem…
Pioenrozen: standplaats, bloei, snoei en verzorgingPioenrozen: standplaats, bloei, snoei en verzorgingPioenrozen of Paeonia kennen wel 1000 verschillende soorten. De grote bloemen van de pioenroos kunnen wit, geel, roze of…
Medinilla: een zeer decoratieve plant in de huiskamerMedinilla: een zeer decoratieve plant in de huiskamerDe Medinilla (ook wel Medinella genoemd) wordt gedurende het hele jaar opgekweekt in de kassen, maar deze mooie kamerpla…
Ziektes op kamerplanten en planten in de tuinLuizen, kevers, vliegjes, schimmels en andere ziektes en ongedierte tasten je waardevolle tuin- en kamerplanten aan. Voo…
Cercis Siliquastrum (judasboom)Cercis Siliquastrum (judasboom)De Cercis Siliquastrum is een buitengewoon mooie boom die ook geschikt is om in kleinere tuinen geplant te worden. De ui…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pioenroos, een weelderig bloeiende roos"

Reacties

C. Pankow, 13-06-2016 08:26 #5
Mijn pioenrozen gaan niet open, gekocht vanuit de supermarkt.

J. Apeldoorn, 11-06-2013 17:15 #4
Wat te doen als struik nooit rozen geeft?

H. Hubert, 21-07-2011 13:41 #3
Het zaad van de pioenroos ik welke tijd moet dit geplant worden?

Plantinga, 21-06-2009 11:48 #2
Wat kan ik met de zaaddozen doen, heb er nu in elke bloem 3 zitten.

Rolf, 26-05-2009 09:04 #1
Hoeveel verschillende soorten bestaan er van de Pioenroos?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 30-07-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 5
Schrijf mee!