InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De aardbei als geneesmiddel

De aardbei als geneesmiddel

De aardbei als geneesmiddel De meesten weten wel dat het eten van fruit gezond is. Echter blijft het merendeel zich afvragen waar het eigenlijk goed voor is. Van nature hebben de meeste vruchten genezende krachten. Niet alleen zijn aardbeien verschrikkelijk lekker, samen met de blauwe bosbes behoort de aardbei tot de gezondste fruitsoort. De aardbei helpt het lichaam te zuiveren en ze is in staat verschillende kwalen te genezen.

De aardbei

De aardbeienplant bestaat al meer als 50 miljoen jaar, maar pas vanaf de 14e eeuw werden deze wilde aardbeiplanten in de tuinen geplant. Ze werden toentertijd voornamelijk gebruikt als sierplant en voor medische doeleinden. De aardbei zoals wij die nu kennen, is pas ca. 200 jaar oud en is afkomstig uit Amerika. Wilde aardbeien, of ook wel bosaardbeien, zijn voller van smaak, maar ook veel kleiner en de plant is minder productief. Door middel van kruisingen zijn de tegenwoordige aardbeien groter en dikker. De genezende kracht van de aardbei is hiermee wel afgenomen, maar valt nog steeds te vergelijken met de oorspronkelijke bosaardbei.

Haar genezende kracht

De aardbei bevat etherische olie, vruchtensuikers, pectine, anthocyaan glyosiden en zwavelachtige stoffen. Naast vitamine C, B1, B2 en A bevat ze ook calcium, natrium, ijzer, fosfor, zwavel, kiezelzuur en jodium. Hierdoor is de aardbei sterk bloedreinigend, licht laxerend en opbouwend. Ze heeft een stimulerende werking op de nieren, lever en stofwisseling en kan als aardbeienkuur ingezet worden bij artritis, reuma en jicht. De aardbei heeft een versterkende werking op het hart en vaten. Ook is ze bloeddrukverlagend en kan als middel worden ingezet bij bloedarmoede en circulatieproblemen.

Niet alleen de vrucht bevat genezende eigenschappen, maar ook de bladeren. Zo kan deze dus worden gebruikt voor het maken van thee.

De aardbei kan dus ingezet worden bij een ruim spectra aan kwalen en ziektes. Ook wordt er beweerd dat de aardbei het libido verhoogd.

Tips

Tanden witten

De aardbei maakt je tanden witter en ze gaat tandsteen tegen. Als je de aardbeien opeet, is het van belang dat je ze dan goed fijnkauw. Zo wordt je mond goed gereinigd en heeft het een beter effect op je gebit. Ook kun je de aarbeien fijnpersen en een watje in het sap drenken. Deze houd je enkele minuten op je tanden waarna je ze met een ander watje, gedrenkt in een mix van lauw water en een snufje soda bicarbonaat, schoon wrijft. Als je dit minstens 3x per dag herhaald, schijnt dit een dure bleekbehandeling bij een schoonheidsspecialist te evenaren!

De huid

Zonnebrand:
De aardbei verlicht een zonnebrand. Zo kan je schijfjes aardbei of geplette aardbeien gebruiken, die je op je huid legt.

Wondheling:
Het blad van de aardbeienplant bevat veel looistoffen en bevordert hierdoor de wondheling. Een kompres van verse aardbeienbladeren kan dus gebruikt worden bij open wonden, zweren en roodheid. Honing kan hierbij het proces versnellen. Meng hiervoor de blaadjes met de honing.

Overig

Doordat de aardbei bloedzuiverend is, heeft deze ook haar effect op de huid. Een aftreksel van de aardbeiblad kan hierdoor een postieve werking hebben tegen eczeem, pijnlijke ogen en zweertjes of strontjes op de oogleden. Ook wordt de aardbei wel eens gebruikt tegen overmatig zweten en menstruatieproblemen.

Voor de ware aardbeienliefhebbers bestaat er zelfs een aardbeienland! Hier vind je vele leuke bezigheden zoals het kabouterbos, het aardbeienzelfplukveld, een klein aardbeienmuseum, etc. www.aardbeienland.nl
© 2007 - 2019 Meetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met aardbeienAfvallen met aardbeienAardbeien zijn heerlijke vruchten. Veel mensen zijn dol op deze rode, zoete vruchten en eten ze in de zomer maar wat gra…
Aardbeien drankjesAardbeien drankjesAls je dol bent op aardbeien dan zul je blij zijn te lezen dat je er meer mee kan doen dan ze alleen opeten. Hier kun je…
Aardbeien een gezonde verwennerijAardbeien zijn weer volop verkrijgbaar. Deze zomerse lekkernij is niet alleen zoet en caloriearm maar bevat ook nog eens…
Allerlei weetjes over aardbeienAllerlei weetjes over aardbeienDe aardbei, bijna iedereen is er gek op. Ze hebben dan ook niet voor niets de bijnaam 'zomerkoninkje'. Zomers liggen de…
Aardbeien: aardbeienrassen, ziektes en tuin tipsAardbeien: aardbeienrassen, ziektes en tuin tipsAardbeien of ook wel zomerkoninkjes genoemd zijn heerlijke zomerse vruchten. Aardbeien zijn verkrijgbaar bij de groenteb…
Bronnen en referenties
  • http://www.zaansewijken.nl/winbeelddetail.asp?id=2944&wijk=Zaandam%20West
  • http://www.kruidenvrouwtje.nl/moestuin/aardbei.htm

Reageer op het artikel "De aardbei als geneesmiddel"

Reacties

Yalisa Gorsselink, 03-10-2016 10:46 #2
Tanden witten met aardbei, tanden witten met aardbei helpt inderdaad. Ik heb dit geprobeerd na dat ik bij de ortho was, ze hebben mijn beugel er uit gehaald en waar de brackets zaten was alles wit en er omheen geel. Dus besloot ik de aardbei te gebruiken en het hielp. Ik ben zeer tevreden met deze tip.

Bedankt!

Groetjes,
Yalisa

P. V. D. Ploeg, 30-07-2008 17:42 #1
Is de aardbei wel genezend voor de ziekte van meniere? Reactie infoteur, 31-07-2008
Hallo,

Ik durf niet te zeggen of de aardbei genezend is voor de ziekte van meniere. Misschien kunt u hiervoor beter naar uw huisarts gaan. Ook zou u wellicht het voedingscentrum kunnen bellen (070) 306 88 of hen online uw vraag stellen op: www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Contact/Contactformulier.htm

Veel succes!
Groetjes Meetie

Infoteur: Meetie
Laatste update: 18-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 2
Schrijf mee!