Genezende planten: witte dovenetel

Voor kinderen is de honingachtige nectar die de dovenetel afscheidt echt een lekkernij. De witte dovenetel lijkt buitengewoon veel op de brandnetel, je moet al een kenner zijn om de planten voor hun bloei uit elkaar te kunnen houden. Zodra je de bloemkroontjes ziet verschijnen, ziet iedereen onmiddelijk het verschil. De bloempjes kunnen wit, geel of paars zijn en logischerwijs ontleent de dovenetel hier dan ook telkens zijn naam aan.

Zijn naam

Zijn meer wetenschappelijke naam Lamium komt van het griekse lamos, dit betekent 'keel' en album uit het latijn, dit betekent wit. In de volksmond staat deze plant meer bekend als de tamme netel, damnetel papnetel of de melktingel.

De plant

Het is een meerjarige plant die behoort tot de familie der lipbloemigen, hij wordt in normale omstandigheden tussen de 20 en 40cm hoog en men vindt deze plnat langs wegen, op bemeste weiland en braakliggende terreinen. De bloei evenals de pluk is van mei tot augustus. De gezaagde bladeren zijn eirond-hartvormig en puntig. De 6-16 tweelippige bloemen verschijnen in de oksel van de bovenste bladeren.

Actieve bestanddelen en eigenschappen

Actieve bestanddelen:

  • etherische oliën
  • looizuur
  • flavonoïden
  • saponien
  • choline
  • alkaloïden
  • planteslijm
  • suiker

Eigenschappen van de plant:

  • regelt de darmwerking
  • werkt bloedzuiverend
  • ontstekingsremmer
  • normaliseert de menstruatie
  • bloedstelpend
  • samentrekkend

Gebruik

Men maakt kruidenthee van de plant om de darmwerking te regelen in geval van diarree en verstopping, om menstruatiestoornissen te behandelen vroegtijdige maandstonden te verhelpen, pijn bij het urineren weg te werken, aandoeningen aan de urinewegen te verbeteren, cystitis en bloedarmoede te behandelen.

Een andere bereiding is mogelijk via het gebruik van de witte, paarse en gele dovenetel als spinazie.

Lees verder

© 2007 - 2020 Steff148, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Genezende planten: witte dovenetel"

Infoteur: Steff148
Gepubliceerd: Juni 2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Genezende planten
Schrijf mee!