InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bieslook (Allium schoenoprasum)

Bieslook (Allium schoenoprasum)

Bieslook (Allium schoenoprasum) Bieslook wordt al sinds mensenheugenis verbouwd als groente, kruid en medicinale plant. In de Middeleeuwen werd bieslook gebruikt tegen katers na drinkfestijnen. In tegenstelling tot ui, wordt bieslook tegenwoordig gebruikt om hun buisvormige bladeren die een heerlijke scherpe smaak hebben.

Omschrijving van bieslook

Bieslook is een overblijvende, groepvormende plant. Uit de kleine bol ter grootte van een kers groeien dunne, donkergroene, holle, cilindrische stelen die tot 60 cm hoog worden. Deze stelen dragen vele mooie bleekrode bloemen, die zijn gegroeperd in eindstandige clusters met bloemhoofdje, met een lichte ui-smaak. De enkele bloemen zijn klokvormig.

Verspreiding

Bieslook komt oorspronkelijk uit de gematigde streken van Europa en Noord-Amerika. Hij wordt ook verbouwd in Noord-Afrika en delen van Azië. Hij groeit zelfs in Siberië en op het schiereiland Kamtsjatka. Bieslook groeit op nattere, zwaardere bodems dan de meeste andere planten van de uienfamilie (Allium), en hebben daarom minder licht nodig dan de andere. Bieslook op lichte bodem wordt soms aangetast door uivliegen en bij vochtig weer vormt zich gemakkelijk schimmel op bieslook. Bieslook beschermt omringende planten tegen plagen en ziekten. Ze mogen niet in de buurt van peulvruchten worden geplant, wat dit kan een nadelige invloed hebben op de groei. Bieslook wordt gekweekt met behulp van zaad in de lente, en door splitsing in de herfst en de lente.

Oogsten

De buisvormige bladeren kunnen op elk moment tijdens de groeiperiode worden geplukt. Bieslook wordt over het algemeen geplukt na de bloeiperiode.

Bestanddelen

Bieslook bevat vitamines (onder andere vitamine C), koolhydraten, proteïnen, vetten, mineralen, vooral kalium, calcium en fosfor.

Gebruik van bieslook

Bieslook is een zeer populaire groente en kruid. Hij wordt zelden gekookt, maar meestal rauw en fijngesneden gebruikt. De zacht ui-achtige smaak voegt een delicate smaak toe aan fromage frais, kruidenboter, gerechten op ei-basis, salades en koude dressings. U kunt bieslook ook eenvoudigweg op brood met boter strooien. Behalve voor het verbeteren van de smaak, wordt hij ook gebruikt als versiering vanwege zijn mooie, frisgroene bladeren. Vlak voordat hij wordt opgediend, moet hij worden fijngemaakt (met een keuekenschaar, niet met een mes). Hierdoor blijft het aroma zoveel mogelijk bewaard, want deze gaat zeer snel verloren. In Denemarken wordt spek-omeletten bestrooid met bieslook. Bieslook wordt ook gebruikt in jam. Bieslook wordt niet in de geneeskunde gebruikt. Het commercieel verbouwen van bieslook is zeer belangrijk. De belangrijkste producenten zijn Egypte, Turkije, Italië, Spanje en de Verenigde Staten.

Geneeskrachtige werking van Bieslook

De bieslook is maar licht geneeskrachtig en werkzaam voor de volgende punten:
  • Bloedrukverlagend
  • Vochtafdrijvend
  • Laxerend ( lichtelijk )
  • Anti-worm
  • Hoestdempend
  • Energie gevend
  • Vetafbrekend
  • Spijsverteringbevorderend
© 2011 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maxmann, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bieslook http://www.leerwiki.nl/Kruiden:Bieslook

Reageer op het artikel "Bieslook (Allium schoenoprasum)"

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 11-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!