InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De veelzijdigheid van de Roos

De veelzijdigheid van de Roos

De veelzijdigheid van de Roos De veelzijdigheid van de roos. Wie vandaag de dag nog denkt dat de roos oubollig is, nou die heeft het helemaal mis. En wat te denken van de groep mensen die meent dat u wel gepensioneerd moet zijn om uw rozen in top conditie te houden door middel van dagelijkse vertroetelbeurten. Nou... die hebben het ook mis!

De roos is hip!

In de huidige moderne tuin worden rozen niet meer aangeplant in grote groepen zoals men dat bij de formele rozentuinen zag. Hierdoor hebben ziektes en plagen al veel minder kans. Vandaag de dag worden rozen aangeplant in combinatie met vaste planten, grassen en bollen. Hierdoor komen de rozen ook nog eens beter tot hun recht en blijven de borders veel langer interessant.Niemand vindt het immers mooi om een half jaar naar kale takken en zwarte grond te kijken.

Moderne rozen zijn sterk en bloeien uitbundig van juni tot oktober en, met dank aan de kwekers, is er nu een roos voor elke plek. Met de juiste roos geeft u uw tuin een uitbundigere aanblik.

Ontdek welke roos bij uw tuin past:

Rozen voor in de schaduw
Struikrozen voor een border die maximaal een halve dag in de schaduw ligt, zijn Rosa Rugosa-Cultivars, alle Engelse rozen en bodembedekkende rozen geschikt. Voor een muur op het noorden kunt u kiezen voor ‘Souvenir du Docteur Jamain’ of ‘Alberic Barbier’. Wanneer u nog plaats heeft helemaal achter in de border kunt u ook kiezen voor Rosa Primula; dit is een vroegbloeiende roos met een ongebruikelijke wierrook geur. Mooi in combinatie met o.a. Digitalis purpurea f. albifora, Anemone sylvestris, Darmera peltata en Brunnera macrophylla.
Rozen voor een droge, onbeschutte of winderige plek
Rosa Rugosa, Rosa Rubiginosa of Rosa Pimpinellifolia zijn zeer sterke soorten en zeker de moeite waard. Rozen houden absoluut niet van arme, zanderige of stenige grond. Het is dus wel aan te raden voor u rozen plant om de grond te verbeteren met zeer veel mest. Indien u langs de kust woont zou u echt de Rosa Lenpaya moeten proberen. Dit is een bodembedekkende soort met geurende witte bloemen die vervolgens prachtige rode rozenbottels krijgt. Mooi in combinatie met Sambucus nigra 'Guincho Purple' en siergrassen.
Rozen voor een haag
Zodra u weet hoe hoog u de haag uiteindelijk wilt hebben dan kiest u hiervoor een cultivar met die betreffende hoogte uit. Alle takken die naar uw idee te lang of te wild worden knipt u in het voorjaar weg. Gebruik hiervoor rozen met een redelijk rechtopgaande, dichte groei zoals Rosa Ballerina, Rosa Buff Beaty of Rosa Rosalita. Mooi in combinatie met Clematis of kamperfoelie. Dit verlengt tevens het bloeiseizoen van de haag.
Rozen voor hellingen
Gebruik hiervoor bodembedekkende rozen zoals Rosa Green Snake, Rosa Grouse of Rosa Flower Carpet. Mooi in combinatie met o.a. Sedums, Festuca, Geraniums en Erigeron.
Rozen voor pergola’s en trellis
Mooie klimmers zijn de Rosa Aloha, Rosa Compassion en de Rosa Constance Spry. Aan deze soorten hoeft ook niet te veel gesnoeid te worden. Mooi in combinatie met Clematis.
Rozen voor natuurlijke tuinen
Soorten als de Rosa Glauca of de Rosa Moyesii Geraniu’ zijn uitermate geschikt voor de natuurlijke tuin. Mooi in combinatie met o.a. Geraniums, siergrassen en Asters.

Nog steeds twijfel?

In dat geval....... de volgende rozen staan erom bekend ijzersterk te zijn:
  • Rosa Complicata
  • Rosa Rugosa Rubra
  • Rosa Buff Beauty
  • Rosa Roseraie de L'Hay
  • Rosa Aspirine Rose
  • Rosa Summer Wine

Dan nog enkele tips

  • Geef de rozen ieder voorjaar een flinke dosis mest.
  • Geef in april en juni goede rozenmest en zorg ervoor dat de rozen voldoende water krijgen.
  • Haal de uitgebloeide bloemen weg, behalve bij de soorten die mooie bottels vormen in het najaar.

Bent u geïnspireerd?

De wintermaanden zijn de maanden bij uitstek om uw favoriete roos uit te zoeken.
De beste tijd om rozen te planten is namelijk van oktober tot eind april.
Rozen kunnen gewoon uitgezocht en besteld worden via een webwinkel, lekker warm, achter de computer. Zorg er wel voor dat u een gerenommeerde rozenkweker uitzoekt. Dan weet u zeker dat u goed zit de komende zomer.
© 2010 - 2019 Epimedium, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rozen - grootbloemige rozen en klimrozenRozen - grootbloemige rozen en klimrozenDe roos, de koningin van de bloemen. Grootbloemige rozen, ook wel theehybriden genoemd zijn qua schoonheid eigenlijk nie…
Klimrozen en ramblers voor een verticaal accent in de tuinKlimrozen en ramblers voor een verticaal accent in de tuinKlimrozen en ramblers zijn ideale tuinplanten om het verticale vlak in de tuin mee in te vullen. Een tuin wordt veel spa…
Bodembedekkende rozen, stamrozen en heesterrozenBodembedekkende rozen, stamrozen en heesterrozenBodembedekkende rozen, stamrozen en heesterrozen zijn drie verschillende rozensoorten binnen de enorme en uitgebreide ro…
Patiorozen, Excellence-rozen en het RozenconcoursPatiorozen, Excellence-rozen en het RozenconcoursPatiorozen zijn laagblijvende rozen die vooral geschikt zijn voor schalen, kuipen en potten op een terras of vooraan de…
Rozen in de tuinRozen in de tuinRozen doen het in vele tuinen goed. Heerlijk geurende rozen e/o de mooie kleuren rozen die een tuin op kunnen halen. Maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • Atrium Tuinplanten encyclopedie Gardeners' World

Reageer op het artikel "De veelzijdigheid van de Roos"

Infoteur: Epimedium
Gepubliceerd: 08-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!