InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > 3 giftige planten besproken

3 giftige planten besproken

Het is belangrijk te weten welke planten in onze omgeving gevaarlijk zijn, vooral voor kinderen en huisdieren. Hier zijn 3 zeer giftige planten kort beschreven.

Taxus Taxus baccata

Familie: Taxusfamilie- Taxaceae
Kenmerken: De taxus is een groenblijvende struik met breed uitgroeiende takken of een boom met een vaak vertakte stam en een grillig gevormde kroon. Deze boom groeit heel traag maar kan tot 15 meter hoog worden en meer dan 1000 jaar oud. De taxus heeft puntige, zachte naalden van ongeveer 2mm breed en 20-30mm lang. De bovenkant van deze naalden is glanzend groen met een lichtere matte onderkant. In Maart tot April staan er kleine, onopvallende bloemen op de onderkant van de takken. Vanaf Augustus komt de boom in zaad. Het zaad is omgeven door een vlezige rode schijnvrucht ter grote van een erwt.
Voorkomen: Europa. In het wild in laaglanden en gebergten, in loofbossen en naaldbossen. Meestal staan de planten op een locatie gegroepeerd. De taxus wordt vaak in tuinen en parken als siergewas gezet.
Gif: Ondanks wat vaak verondersteld word zit het gif niet in de vruchten maar in de takken en naalden. Het zeer giftige taxine is in alle delen van de plant aanwezig behalve in het rode vruchtvlees. De jonge naalden zijn minder giftig, hoe verder in het seizoen hoe giftiger ze worden. Het zaad is ook giftig maar het verlaat het lichaam meestal onbeschadigd en dus zonder problemen omdat ons lichaam het niet kan verteren. Wanneer het zaad echter kapot gekauwd word zal er wel gif vrijkomen. De meeste vergiftigingen gebeuren bij kinderen die kauwen op de takken of naalden.
Ook voor dieren is de plant zeer giftig.
Symptomen: Bij mensen beginnen de symptomen 1 à 2 uur na inname van het gif en bestaan uit misselijkheid, braken, buikpijn, ademhalingsproblemen, verstoring van hartfunctie en bloedsomloop, lever en nierbeschadiging, krampaanvallen en in het ergste geval dood door hartverlamming. Inname met dodelijke afloop kan per ongeluk zo goed als niet voorkomen.
Bij dieren kunnen de symptomen veel sneller beginnen, zelfs al enkele minuten na inname, en lijd het vaker tot de dood. Vooral voor paarden is het heel giftig. De dodelijke dosis is 500gram, in dit geval kan al na 5 minuten de dood intreden. Indien er nog tijd is voor behandeling word laxeermiddel toegediend. Ook bij paarden treed de dood in door hartverlamming. Bij kleinere dosissen zijn de symptomen diarree, nierbeschadiging en darm- en maagproblemen. Er kan ook abortus optreden.

Jeneverbes Juniperus communis

Familie: Cipresfamilie - Cupressaceae
Kenmerken: De jeneverbes is een hoge struik of boom die tot 10meter hoog kan worden. Hij heeft rechtafstaande, stekelige donkergroene naalden. De rijpe bessen hebben de grootte van een erwt en zijn blauwzwart en berijpt. De bessen rijpen pas in het derde jaar.
Voorkomen: De jeneverbes komt voor in bossen, heide en op steenachtige hellingen.
Gif: De vruchten en naalden bevatten vluchtige olie, a- terpineen, b- terpineen en terpinenol.
Symptomen: Na inname zijn de symptomen misselijkheid, braken en diarree. Bij grotere hoeveelheden kan een aandoening van de nieren optreden.
Bij aanraking met de huid word deze rood en kunnen er blaren vormen.

Zevenboom Juniperus sabina

Familie: Cipresfamilie - Cupressaceae
Kenmerken: De zevenboom is een groenblijvende struik of breed uitgroeiende boom die tot 3 meter hoog kan worden. De bladeren aan de jongere planten zijn naaldvormig. Bij het ouder worden gaan deze naalden schubvormig tegen de tak liggen. De bessen zijn kegelvormig en staan elk op een kort steeltje. In maart tot april rijpen ze en worden ze blauwzwart en berijpt.
Voorkomen: In het gebergte van Midden- en Zuid- Europa en Noord- Amerika. De zevenboom word ook vaak als sierplant gezet.
Gif: Vluchtige olie, sabinol, sabine en andere terpenen. Vooral de twijgspitsen zijn giftig, deze zijn bij 5 tot 20 gram dodelijk.
Symptomen: De huid en het slijmvlies worden geïrriteerd. Er treedt braken, diarree en krampen op. In ernstige gevallen komt er beschadiging van de nieren en verlamming voor. Zeker voor oppassen tijdens zwangerschap! Vroeger werd het gebruikt om abortussen op te wekken met vaak dodelijke afloop voor zowel kind als moeder.
© 2010 - 2018 Kitana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lijst van giftige planten voor paardenIedere paardeneigenaar weet dat er planten voorkomen die zeer ongezond zijn voor paarden. Jakobskruiskruid is bijvoorbee…
Giftige plantenGiftige plantenZeer veel planten produceren stoffen die in meer of mindere mate giftig zijn voor mensen en dieren. Er zijn een aantal p…
Giftige planten en struiken in de tuinGiftige planten en struiken in de tuinOm ongelukken met giftige planten te voorkomen is het van belang om te weten welke planten er zoal in de tuin staan. Voo…
Snoeisel van de taxus inleveren voor mensen met kankerSnoeisel van de taxus inleveren voor mensen met kankerNiet alleen leent de taxus zich uitstekend als heg voor de tuin, het snoeisel kan ook worden gebruikt om medicijnen tege…
Aromatherapie: spieren en sportblessuresAromatherapie: spieren en sportblessuresAromatherapie is het behandelen van kwaaltjes met etherische oliën. Deze natuurgeneeswijze is al eeuwen oud en wordt vee…

Reageer op het artikel "3 giftige planten besproken"

Infoteur: Kitana
Gepubliceerd: 26-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!