InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Japanse lariks, Larix kaempferi

Japanse lariks, Larix kaempferi

Japanse lariks, Larix kaempferi De Japanse lariks, Larix kaempferi, of Japanse lork (soms geschreven als Japanse larix) is een naaldboom met éénjarige naalden. ís Winters verliest hij zijn naalden. Van oorsprong komt deze boomsoort alleen voor in de bergen op een eiland in Japan, maar hij is in Europa veel aangeplant. De twijgen van deze boom zijn roodbrui gekleurd. De naalden zijn blauwgroen. De Japanse lariks groeit snel en heeft een goede houtkwaliteit, waardoor hij ook in Nederland veel te vinden is.

Taxonomische indeling

Klasse: Spermatopsida
Orde: Coniferales
Familie: Pinaceae
Geslacht: Larix
Soort: Larix kaempferi

Omschrijving

Een tak en de kegels van de Japanse lariks / Bron: Philipp Franz von Siebold and Joseph Gerhard Zuccarini, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een tak en de kegels van de Japanse lariks / Bron: Philipp Franz von Siebold and Joseph Gerhard Zuccarini, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De Japanse lariks is een naaldboom die zijn naalden ís winters verliest. De twijgen bevinden zich horizontaal aan de stam. De boom wordt tot vijftig meter hoog, hoewel hij deze hoogte in Nederland niet snel bereikt. De scheuten zijn in het eerste jaar roodbruin gekleurd en zijn behaard. De naalden zijn blauwgroen gekleurd met twee witte strepen aan de onderkant. De vruchten van de Japanse lariks, kegels, hebben opgerolde schubben.

Verspreiding

Oorspronkelijk komt de Japanse lariks alleen voor in Japan, op het eiland Honshu of Hondo. Hij leeft in een klein berggebied op dit eiland. Vanwege zijn uitstekende groei en houtkwaliteit is de Japanse lariks in grote delen van Europa aangeplant, zo ook in Nederland. De Japanse lariks heeft de Europese lariks voor een groot deel verdrongen, ook in Nederland. In Nederland is geen van de soorten lariks inheems.

Omgeving

Zoals al eerder vermeld groeit de Japanse lariks van nature in de bergen in Japan. Hij gedijt echter ook goed in andere gebieden. In Nederland wordt deze soort vooral aangeplant op diepe, leemhoudende bodems. In het algemeen groeit de Japanse lariks het beste op bodems met een goede vochtvoorziening. Hij is bijzonder droogtegevoelig en heeft veel licht nodig.

Voortplanting

De bloemen van de Japanse lariks / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)De bloemen van de Japanse lariks / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
De Japanse lariks begint zich te vermeerderen als hij tien tot vijftien jaar oud is. Hij bloeit vroeg in het voorjaar, meestal in april en lang niet ieder jaar. Vaak produceert hij maar één keer per drie tot zeven jaar zaden. De bloemen worden door de wind bestoven. Pas in het najaar rijpen de zaden. In het voorjaar van het jaar daarna vallen ze. Ook de zaden zijn van de wind afhankelijk om verplaatst te worden. Zaailingen groeien bijzonder snel. De Japanse lariks is dan ook een van de snelst groeiende soorten die in Nederland voorkomt.

En de mens

De Japanse lariks is een soort die in veel bossen te vinden is. Bossen met Japanse lariks zijn vaak redelijk gevarieerd. Dit komt doordat deze boom ook op latere leeftijd veel licht nodig heeft. Hierdoor is een diverse ondergroei mogelijk.
De Japanse lariks is aangeplant vanwege zijn houtproductie. Het wordt gebruikt als paalhout en voor onder andere bruggen, schepen en meubelen. Het hout verweert niet snel, waardoor het erg duurzaam is. Nadeel is dat het hout wel gevoelig is voor aantasting door insecten.
Gerelateerde artikelen
Naaldbomen en coniferenNaaldbomen en coniferenNaaldbomen en coniferen zijn lang "uit de gratie" geweest en werden dan ook nog maar weinig toegepast in de particuliere…
Douglasspar in geurIn de Cevennes! Vandaag plukken en distilleren we Douglassparnaalden. Wij oogsten de takken bij Michel in Le Pompidou aa…
Hoe los je Japanse puzzels op?Voor Japanse puzzels heb je geen abacadabra nodig of hoe je geen hoogbegaafd wiskundig talent te zijn. De puzzels zijn e…
Wierook en zijn helende krachtWierook is iets wat de laatste jaren meer en meer gekocht wordt. De meeste mensen gebruiken dit gewoon om het huis wat o…
Japanse GezichtsmassageJapanse GezichtsmassageDe Japanse Gezichtsmassage is een verwenmoment voor jezelf en zorgt voor een heerlijk ontspannen gevoel. Het is een uitk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Japanse lariks, Larix kaempferi"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 21-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!