InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Douglasspar, Pseudotsuga menziesii

Douglasspar, Pseudotsuga menziesii

Douglasspar, Pseudotsuga menziesii De Douglasspar, Pseudotsuga menziesii, ook wel Douglas genoemd, is een naaldboom die bijzonder groot kan worden. De kroon is piramidevormig, maar de boom is vooral te herkennen aan de ruwe, oranjerode bast die volwassen bomen hebben. De boom komt van oorsprong alleen voor in Amerika, maar door zijn goede houtproductie wordt hij veel aangeplant. Hij vult dan ook de Nederlandse bossen veelvuldig. Het hout wordt verkocht onder de naam Oregon Pine, maar wordt meestal ‘Amerikaans grenen’ genoemd.

Taxonomische indeling

Klasse: Spermatopsida
Orde: Coniferales
Familie: Pinaceae
Geslacht: Pseudotsuga
Soort: Pseudotsuga menziesii

Een douglasspar / Bron: BLM, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een douglasspar / Bron: BLM, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Omschrijving

De kroon van de Douglasspar heeft de vorm van een piramide. Bij oude bomen kan de kroon afgeplat zijn. Douglassparren worden tot wel 90 meter hoog, hoewel ze deze hoogte in Nederland niet bereiken. De stam van de douglas is vrijwel altijd helemaal recht. Het schors is zeer ruw. Het zit vol met richels en groeven. Naarmate de boom dikker wordt, barst het schors open en is de roodoranje stam te zien. De naalden van de douglasspar zijn twee tot drie centimeter lang en hebben twee witte strepen van onderen. De hebben aanhechtingspunten rondom de hele twijg, maar groeien vervolgens in het platte vlak. De kegels zijn gemakkelijk te herkennen aan de uitstekenden ‘tanden’ boven iedere dekschub.

Verspreiding

Van nature komt de douglasspar voor in het westen van de Verenigde Staten. Vanwege de rechte stammen en goede houtkwaliteit is de boom veel aangeplant in Europa, onder andere in Nederland. Sinds 1857 staan er douglassparren in Nederland.

Omgeving

De douglasspar groeit in bossen op zonnige tot licht beschaduwde plaatsen. Hij groeit het beste op een vochtige grond met een matige hoeveelheid voedingsstoffen in de bodem.

Voortplanting

Kegels van de douglasspar / Bron: USDA-NRCS, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kegels van de douglasspar / Bron: USDA-NRCS, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De douglasspar plant zich in Nederland zeer onregelmatig voort. Hij heeft hoge temperaturen nodig om zaden te produceren. De mannelijke bloemen zijn geel en bevinden zich onderaan de scheuten. De vrouwelijke bloemen zijn rozerood en zitten aan het einde van de scheuten. In de late zomer zijn de kegels rijp en valt het zaad uit de kegels. Dit zaad wordt door de wind verspreid. De jonge planten overleven vooral goed als ze op minerale grond vallen (zonder strooisellaag), en groeien goed op in de halfschaduw. Hij kan alleen overleven in de beschutting van andere bomen, want hij is op deze leeftijd nog zeer gevoelig voor nachtvorst.

En de mens

Het hout van de douglasspar wordt Amerikaans grenen genoemd. De handelsnaam is Oregon Pine. Het is duurzaam en sterk, en dus ook zeer geschikt als bouwhout, constructiehout of meubelhout.
Gerelateerde artikelen
Douglasspar in geurIn de Cevennes! Vandaag plukken en distilleren we Douglassparnaalden. Wij oogsten de takken bij Michel in Le Pompidou aa…
Kerstboom: Wat is de meest geschikte boom?Kerstboom: Wat is de meest geschikte boom?Tijdens Kerstmis wordt een kerstboom geplaatst die wordt versierd met ballen, kaarsjes, lichtjes, slingers, et cetera. V…
Kerstboom: Een versierde boomKerstboom: Een versierde boomDe kerstboom. Iedereen kent hem wel. De grote versierde naaldboom die we met Kerstmis in huis zetten. Helemaal versierd…
Gewone zilverspar, Abies albaGewone zilverspar, Abies albaDe gewone zilverspar, Abies alba, is een naaldboom die weinig Nederland voorkomt. In andere landen, vooral de Europese b…
Kerstboom: tips en weetjesKerstboom: tips en weetjesDe kerstboom zetten is altijd weer de aankondiging van een gezellige winterperiode. Toch is het voor veel mensen ook een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BLM, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://wilde-planten.nl http://hout.uitdaging.org www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: BLM, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: USDA-NRCS, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Douglasspar, Pseudotsuga menziesii"

Reactie

Wim Geudens, 23-11-2016 13:34 #1
Vraag:
de top en het bovenste gedeelte vd douglasspar zijn afgebroken door stormschade en daarna afgezaagd. Er blijft nog ongeveer 3 à 4 m vd boom over. Overleeft de boom of gaat hij langzaam dood?
Mvg
Wim Geudens

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 15-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!