InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Eucalyptus – de koortsboom

Eucalyptus – de koortsboom

De oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aboriginals noemen de Eucalyptusboom altijd de koortsboom. Zij gebruiken de schors en hars van de bladeren bij koorts en problemen met de luchtwegen. Vreemd is dat niet. Onderzoek heeft uitgewezen dat de etherische olie van de Eucalyptus ontsmettend en infectiewerend is. Lees alles over de Eucalyptusboom en de werking van de koortsboom.

Eucalyptusolie is insectenwerend

De olie van de Eucalyptus wordt daarom vaak in schoonmaakmiddelen verwerkt. Ook helpt de olie goed om insecten te weren. Lastige geurtjes die niet zomaar weg gaan, kunnen er ook mee worden weggejaagd. De etherische olie van de Eucalyptusboom heeft een ontgeurende werking, waardoor luchtjes worden geneutraliseerd.

Eucalyptusbomen: wel tot 100 meter hoog

De Eucalyptusboom is een boom uit een omvangrijke familie. De Mirtefamilie (Myrtacae) telt namelijk maar liefst 700 soorten. De Eucalyptus is daar dus één van. De boom komt oorspronkelijk uit Papoea Nieuw Guinea en Australië. De bomen van de Eucalyptus kunnen wel 100 meter hoog worden. Gemiddeld worden ze tussen de 40 en 70 meter.

Eucalyptusboom: schors die voordurend vernieuwt

De groei van de boom is opvallend. Zowel in de lengte als in de breedte groeit de Eucalyptus werkelijk als kool en maakt daarbij steeds nieuwe schors aan. De droge en oude schors wordt daarbij als een soort tweede huid losgelaten. Deze repen hangen in meterlange krullen naar beneden en is niet te missen. De schors laat hars los en dat is overal goed te ruiken.

Eu en Kalypto - Goed en verbergen

De Eucalyptusboom bloeit op een bijzondere manier en dankt daaraan ook zijn naam. Het Griekse “eu” betekent namelijk goed en “kalypto” betekent verbergen of bedekken. Het betekent dus dat de bloem verborgen ligt. Niet de hele tijd trouwens, want alleen voor het ontluiken heeft de bloem een soort blauwe, mutsvormig deksel dat de bloem bedekt. Als de bloem eenmaal bevrucht is en rijpt, maakt de bloem een hoekige zaaddoos met vier compartimenten.

Eucalyptusboom slurpt veel water op en dat kan malaria voorkomen

De Eucalyptusboom heeft ontzettend veel water nodig om te groeien. Dat kan soms heel handig zijn, zeker in gebieden waar een overvloed aan water is. Dat geldt bijvoorbeeld in gebieden waar de malariamug veel verblijft. Die groeit namelijk het best in plassen en sloten. In 1860 vond het mensdom al uit dat door eucalyptusbomen te planten in dat soort gebieden de problemen verdwijnen of verminderen. De boom reduceerde veel van dat vocht waardoor de mug niets meer had om in te broeden en zijn eitjes in te leggen. Vanaf dat moment kwam de Eucalyptusboom ook terecht op vele plaatsen van de wereld en past hij zich daar ook aan. In Zuid-Frankrijk, Spanje, Marokko, Zuid-Amerika, Azië en Noord- en West-Afrika is de boom nu ingeburgerd en heeft hij zich aangepast aan het daar heersende klimaat.

Het maken van Eucalyptusolie

In 1848 werd uit de boom voor het eerst olie gemaakt. Joseph Bosito deed dat door waterdamp in te zetten om de olie uit bladeren en takken te extraheren. Dat was een heel zuivere methode om de olie te winnen. Tegenwoordig worden namelijk veel vaker oplosmiddelen ingezet om de olie te winnen. Er zijn nog wel producten die op de oorspronkelijke manier werken en dat is dus veel beter voor het milieu ren er wordt een veel zuiverder olie gewonnen. Weleda is één van de producten die nog op de oude en ambachtelijke manier werkt bij de winning van Eucalyptus olie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eucalyptus – de koortsboom"

Reactie

J. Hennevelt, 14-08-2018 15:49 #1
Graag zou ik willen weten of en welke laagblijvende eucalyptus bomen er zijn.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kruiden
Reacties: 1
Schrijf mee!